به چه دلیل حرکت با دنده عقب خطرناک است

سوال روبرو یکی از نمونه سوالات آیین نامه می باشد: به چه دلیل حرکت با دنده عقب خطرناک است؟ برای مشاهده ی پاسخ آن به مطالب زیر مراجعه کنید.

به چه دلیل حرکت با دنده عقب خطرناک است؟

  1. به طور کلی حرکت با دنده عقب ممنوع می باشد
  2. چون خودرو فقط برای حرکت رو به جلو طراحی شده است
  3. چون راننده نمی تواند پشت سر خود را به درستی و کامل ببیند
  4. چون دنده ها در حرکت رو به عقب دچار آسیب می شوند

پاسخ صحیح گزینه ی ۳ یعنی راننده نمی تواند پشت سر خود را به درستی و کامل ببیند، می باشد.

مهم ترین نکات در حرکت با دنده عقب چه مواردی می باشد؟

ما در این مطلب از سایت مرسی تست سعی کرده ایم درباره ی نکات مهم در حرکت با دنده عقب صحبت کنیم. هم چنین آموزش این کار داده شده است و در پایان مکان هایی که دنده عقب حرکت کردن در آن ممنوع می باشد، بیان شده است.

در حرکت کردن با دنده عقب باید بسیار محتاط بود، چرا که هر خودرویی که با دنده ی عقب حرکت می کند مقصر شناخته می شود. به طور کلی حرکت با دنده ی عقب جز برای پارک دوبل، ممنوع می باشد آن هم به شرط اینکه محل پارک ممنوع نباشد.

قبل از اینکه اقدام به دنده ی عقب کنیم و حرکت کنیم باید از عدم حضور کودکان و هر گونه خطر دیگری در پشت سر اتومبیل اطمینان کسب کنیم.

آموزش حرکت با دنده عقب چگونه می باشد؟

برای این کار باید راهنمای سمت راست را بزنید و سپس دنده را روی دنده ی عقب بگذارید. دست راست خود را پشت صندلی شاگرد گذاشته و سرتان را به عقب برگردانید به طوری که تمام شیشه ی عقب و پشت سر خود را ببینید.

نکته ی مهمی که در این جا باید اشاره کرد، جهت شناسی فرمان در دنده ی عقب می باشد، مثلا اگر در دنده ی عقب فرمان را به راست بچرخانیم، عقب خودرو به راست می رود در صورتی که جلوی خودرو به چپ متمایل می شود. بر عکس این مورد نیز صادق است.

تشخیص جهت شناسی فرمان در دنده ی عقب یکی از مواردی می باشد که شما را به یک راننده ی حرفه ای تبدیل می کند. از آن جایی که دست چپ باید بر روی مرکز فرمان قرار داشته باشد، بهتر است قبل از شروع حرکت با دنده ی عقب فرمان اتومبیل را صاف کرده تا چرخ های جلو نیز صاف شود.

برای این کار پیدا کردن مرکز فرمان بسیار کار راحتی می باشد که این کار باعث می شود حرکت با دنده ی عقب نیز راحت تر صورت پذیرد.

حرکت فرمان با دنده عقب به چه صورت باید باشد؟

همان طور که می دانید سرعت اثر پذیری فرمان در دنده ی عقب دو برابر دنده ی جلو می باشد، پس باید در حرکت با دنده ی عقب تغییر جهت بسیار کمی داشت.

برای اینکه جای دنده ی عقب را در گیربکس خودرو بدانید، ابتدا کلاچ را تا ته بگیرید و دسته ی دنده را در حالت خلاص و به سمت راست، انتهای فنر پایین هدایت کرده.

برای رفتن با دنده ی عقب ابتدا دسته ی دنده را درون یکی از دنده ها برده که معمولا این دنده، دنده ی ۲ می باشد، و سپس در دنده ی عقب قرار می دهیم.

هنگام حرکت با دنده ی عقب ما نمی توانیم به فرمان نگاه کنیم، از این رو همیشه باید معیار صاف بودن فرمان را در نظر گرفت تا بتوان قسمت سوم حرکت یعنی صاف کردن فرمان را به درستی و بدون کوچک ترین اشتباهی انجام داد.

همیشه باید دست چپ برای کنترل فرمان روی مرکز فرمان یا همان ساعت ۱۲ باشد مگر اینکه در جاهایی مجبور باشیم فرمان را بیش از نیم دور بچرخانیم.

مکان هایی که حرکت با دنده ی عقب در آن خطرناک می باشد

یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کرد این است که دنده عقب حرکت کردن در کجاها ممنوع می باشد. اگر این نکته را بدانید قطعا رانندگی بهتری خواهید داشت و هیچ گاه جریمه نخواهید شد. این مکان ها عبارت اند از:

  • حریم تقاطع ها
  • در پیچ ها، تونل ها و میدان ها
  • در لاین حرکت و سبقت
  • در خط کشی های عابر پیاده
  • بر روی پل ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *