اجزای سیستم انتقال قدرت را نام ببرید

یکی از سوالات آیین نامه به این صورت در آزمون طرح شده است: اجزای سیستم انتقال قدرت را نام ببرید؟ شما می‌توانید پاسخ این سوال را در مطالب زیر از سایت مرسی تست مشاهده فرمایید.

اجزای سیستم انتقال قدرت را نام ببرید:

  1. گیریبکس
  2. کلاچ
  3. دیفرانسیل
  4. همه موارد

پاسخ صحیح گزینه ۴ یعنی همه موارد می‌باشد.

سیستم انتقال قدرت چیست؟

بسیاری از رانندگان اطلاعات کمی در مورد سیستم انتقال قدرت در خودروها دارند. چرا که فکر می‌کنند این سیستم از قسمت‌های پیچیده‌ای تشکیل شده است که برای درک هر یک از آنها نیاز به آموزش‌های حرفه‌ای خواهند داشت. اما ما در این مطلب شما را با این سیستم آشنا خواهیم کرد.

اجزای سیستم انتقال قدرت

سبستم انتقال قدرت وظیفه انتقال نیروی تولید شده از موتور به چرخ‌های خودرو را بر عهده دارد. به عبارت دیگر این سیستم نیروی احتراق تولید شده در موتور را به نیروی فیزیکی که همان حرکت چرخ‌ها می‌باشد تبدیل می‌کند.

برای درک این موضوع بهتر است نحوه عملکرد موتور را در نظر بگیریم. سوخت در محفظه احتراق موتور اشتعال پیدا می‌کند، سپس گاز و گرمای تولید شده از احتراق، مجموعه‌ای از پیستون‌ها را در داخل سیلندر به حرکت در می‌آورد. پستون‌ها با حرکت خود به سمت بالا و پایین میل لنگ موتور را به چرخش در می‌آورند.

میل لنگ باعث حرکت چرخ‌های خودرو می‌گردد، در این صورت است که انرژی انفجار به انرژی حرکت یا مکانیکی تبدیل شد. در این صورت با استفاده از این نیرو کاربر می‌تواند خودروی خود را کنترل و هدایت نماید. به عبارت دیگر بخشی که میان موتور و چرخ‌های خودرو قرار دارد و این فرایند را انجام می‌دهد، سیستم انتقال قدرت می‌گوید که مهم ترین هدف آن به حرکت درآوردن خودرو است.

وظیفه سیستم انتقال قدرت چیست؟

هیچ خودرویی بدون سیستم انتقال قدرت قادر به حرکت نخواهد بود و در نتیجه در صورت حرکت، سرعت خود را نمی‌تواند کنترل کند. سیستم انتقال قدرت سه وظیفه اصلی زیر را بر عهده دارد:

  1. قطع و وصل کردن قدرت
  2. انتقال قدرت از موتور به چرخ‌های محرک
  3. تغییر مقدار گشتاور

اگر بخواهیم از وجود مزیت های سیستم انتقال قدرت صحبت کنیم، می‌توان به کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از به هدر رفتن توان موتور می‌باشد.

اجزای تشکیل دهنده سیستم انتقال قدرت چیست؟

کلاچ: تمام افرادی که با خودروهای دنده دستی رانندگی کردن این قطعه را به خوبی می‌شناسند. کلاچ با استفاده از پدالی که زیر پای چپ راننده قرار دارد، فعال می‌شود و نحوه عملکرد آن به این صورت است که وقتی راننده کلاچ را فشار می‌دهد نیروی حاصل از فشار به قسمت‌های دوشاخه کلاچ، بلبرینگ کلاچ و دیسک کلاچ منتقل می‌گردد.

سپس صفحه به سمت عقب حرکت می‌کند و کلاچ از فلایویل جدا می‌گردد. این فرایند ارتباط میان موتور و گیربکس را قطع می‌کند و در صورتی که راننده پای خود را از روی کلاچ برمی‌دارد، ارتباط مجدداً برقرار می‌شود.

جعبه دنده: جعبه دنده کاری انجام می‌دهد که راننده بتواند بدون افزایش دور موتور سرعت دلخواه در خودرو را تنظیم نماید. جعبه دنده یکی از قسمت‌های سیستم انتقال قدرت است که میزان توان تولید شده در موتور را کنترل می‌نماید. در این صورت راننده به راحتی می‌تواند خودرو را در سرعت‌های مختلف کنترل کند.

میله گاردان: سومین عضو از سیستم انتقال قدرت می‌باشد که حرکت را از انتهای گیربکس به انتهای دیفرانسیل منتقل کرده، ممکن است فاصله میان گیربکس و دیفرانسیل زیاد باشد، اما برای پر کردن این فاصله از میل گاردان استفاده می‌گردد. این قطعه برای خودروهای دیفرانسیل عقب کاربرد فراوانی دارد.

دیفرانسیل: دیفرانسیل میان دوچرخه عقب یا دوچرخه جلویی وجود دارد تا گشتاور رسیده از سمت موتور را بین چرخ‌ها تقسیم نماید. به این صورت است که هر چرخ به اندازه لازم گشتاور مورد نیاز خود را دریافت کرده. عملکرد دیفرانسیل در تغییر سرعت چرخ‌های داخلی و خارجی بر سر پیچ ها نیز نمایان است.

پلوس: آخر جزء تشکیل دهنده سیستم انتقال قدرت می‌باشد که میان دیفرانسیل و چرخ‌ها قرار گرفته است. قطعه وظیفه دارد که دیفرانسیل را بچرخان منتقل کند و در نتیجه گشتاور چرخشی که از موتور به دیفرانسیل رسیده است را به چرخ‌ها انتقال دهد. پلوس در دو طرف دیفرانسیل واقع شده است تا ارتباط با هر چرخ را به صورت جداگانه برقرار سازد.

اکنون که با مفهوم سیستم انتقال قدرت و اجزای تشکیل دهنده آن آشنا شدید، لطفاً مطالب را در قالب نمونه سوالات آیین نامه مطالعه فرمایید، این سوالات می‌توانند کمک فراوانی به افزایش موفقیت شما در آزمون‌های آیین نامه داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *