حق تقدم در میدان

در ادامه می توانید توضیحات کامل درمورد حق تقدم در میدان را بخوانید. با ما همراه باشید.

برای دیدن نمونه سوالات از بخش حق تقدم ها بر روی لینک سوالات حق تقدم با جواب کلیک کنید.

حق تقدم چیست؟

یکی از رایج ترین دلایل رخ دادن حوادث رانندگی، عدم رعایت حق تقدم هنگام عبور از چهار راه، میدان و … است.

طبق قوانین راهنمایی رانندگی شناخت دقیق حق تقدم در حین رانندگی و رعایت کردن آن ضروری می باشد. در صورتی که با حق تقدم ها آشنایی داشته باشیم، می توانیم در تصادفات راننده مقصر را شناسایی کنیم.

در یک تعریف کلی حق تقدم یعنی: مجموعه قوانینی برای رعایت اولویت بندی عبور وسایل نقلیه و یا عابران پیاده وضع شده اند.

حق تقدم عبور از میدان

برای دانستن اینکه حق تقدم در میدان با کدام وسیله نقلیه می باشد، چند نکته وجود دارد که در ادامه برخی از آنها را بیان می کنیم:

هنگامی که می خواهید به یک میدان وارد شوید بهتر است که ابتدا توقف کنید، تا خودرویی که در آن لحظه در میدان در حال حرکت است عبور کند.

به عبارت بهتر همواره حق تقدم در عبور از میدان با خودرویی است که داخل میدان در حال حرکت می باشد.

اما گاهی برخی رانندگان به غلط تصور می کنند که حق تقدم در میدان با خودرویی است که می خواهد به میدان وارد شود، همین تصور اشتباه می تواند حادثه آفرین باشد و به تصادف بیانجامد.

بنابر آنچه که گفتیم در تصادفاتی که داخل میدان ها رخ می دهد، خودرویی مقصر شناخته می شود که در حال ورود به میدان است.

حق تقدم در میدان

برای خروج از میدان

خودرویی که می خواهد میدان را دور بزند، نسبت به خودرویی که در حال خروج از میدان است تقدم دارد. به این معنا که اگر راننده ای قصد خروج از میدان را دارد لازم است که به منتهی الیه سمت راست بیاید، و با رعایت کردن حق تقدم آن خودروهایی که می خواهند میدان را دور بزنند، از میدان خارج شود.

توجه کنید که در صورتی که خودرویی که در حال خروج از میدان است با خودرویی که در میدان در حال دور زدن است برخورد کند، مقصر شناخته می شود.

حق تقدم در میدان

چند نکته در مورد حق تقدم در میدان

چه خودرویی به عنوان خودروی داخل میدان در نظر گرفته می شود؟

خودرویی به عنوان خودروی داخل میدان در نظر گرفته می شود که بعد از وارد شدن به میدان حداقل یک خروجی را رد کرده باشد.

گاهی پیش می آید که دو خودرو می خواهند که به طور هم زمان میدان را دور بزنند، در این حالت حق تقدم با خودرویی می باشد که در سمت چپ در حال حرکت است.

برای دانلود بسته طلایی که حاوی مهم ترین نمونه سوالات آیین نامه رانندگی برای قبولی در آزمون آیین نامه اصلی است بر روی لینک زیر کلیک کنید:

مطالب مرتبط زیر را نیز بخوانید:

 

 

‫10 دیدگاه ها

  1. من داشتم ازخروجی دوم میدان یعنی مستقیم کاملا از سمت راست میدان بعداز رد کردن خروجی اول ازسمت راننده یعنی درب وگلگیر را خودروی سمند با سرعت ۵۰ به بالا باخط ترمز تقریبا ۶ متری با سپر جلوییش زد
    داغون کرد متاسفانه افسر منو مقصر اعلام کرد لطفا منو راهنمایی کنید.

  2. من در حال دور زدن میدان در لاین دوم بودم که یک ماشین واقع در لاین اول میدان خروج کرد و با سپر از سمت شاگرد ماشین منو از درب عقب سمت راننده زد به نظر شما مقصر کیه؟ ممنونم بابت پاسخگویی

    1. مقصر خودرویی است که از سمت چپ قصد خروج از میدان را داشته است …. ابتدا باید به سمت راست میدان امده و با روشن کردن راهنما به اطرافیان بفهماند که قصد خروج از میدان را داشته است …

  3. در میدان،اگر خودرویی قصد خروج دارد باید به منتهی الیه سمت چپ رفته و خارج شود،حق تقدم در میدان با خودرویی است که در حال دور زدن است،اگر دو خودرو یکی در حال دور زدن و یکی در حال خروج است حق تقدم با خودرویی است که در حال دور زدن است

  4. باسلام امشب حدود ساعت ۹شب از یکطرف میدان وارد شدم نیم دور میدان دوذزده بودم با زدن راهنما و احتیاط قصد خروج از میدان داشتم که اتومبیلی از سمت راست باسرعت زیاد سبقت گرفت که لاستیک عقب سمت راننده ایشان با گلگیر جلو ماشین بنده برخورد کرد خواهش میکنم توضیح دهید کدام مقصر هستیم

  5. سلام من داشتم وارد میدان می شدم راننده ای باسرعت زیاد از میدان خارج می شد از جلو ماشین من برخورد کرد راهنمای مرا مقصر علام کرد.

  6. من هم درست به همین صورت تصادف کردم و در هنگام خروج از خروجی دوم میدان یک خورو با سرعت وارد میدان شد ودر سر راه من قرار گرفت و من به درب خودروی مقابل برخورد کردم ومامور راهنمایی ورانندگی گفت حق تقدم با خودروی سمت راست است وخودرویی که قصد خروج دارد باید حق تقدم ورود کننده را رعایت کند و من را مقصر کرد! والان این آیین نامه شفاف نیست که تشخیص دهم آیا رای درست بوده یا غلط!

    1. اگر خروجی راست باشد اولویت با خودروی جلو میباشد ولی اگر ندانیم کدام طرف میرود یا لاین وسط باشد باید از سمت چپ اون برانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *