ترمز ضد قفل در واقع همان

ترمز ضد قفل در واقع همان …. ؟ شما می‌توانید مفاهیم مربوط به این نوع از ترمزها را در ادامه مطالب زیر از سایت مرسی تست مطالعه فرمایید.

ترمز ضد قفل در واقع همان …. می‌باشد

ترمز ضد قفل در واقع همان ABS که یکی از مهم‌ترین نقاط کنترل وسایل نقلیه در شرایط بحرانی، ترمز خودرو است. اما با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن خودروهای پیشرفته، نسل جدیدی از ترمزها به نام ترمزهای ضد قفل یا ABS ایجاد شده‌اند.

ترمز ضدقفل

این ترمز که به شکل کارآمد در در خودروها ایجاد شده است و دارای عملکرد متفاوت است که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

ترمز ABS چیست؟

ترمزهای ضد قفل یک سیستم پیشرفته برای برقراری ایمنی ترمز در وسایل نقلیه می‌باشد که مانع از قفل شدن چرخ‌های خودرو در هنگام لیز خوردن خودرو می شود.

این سیستم را نمی‌توان جایگزین ترمز اصلی در خودرو کرد و حتی به عنوان ترمز دوم خودرو نمی‌توان نام برد. بلکه یک سیستم جدیدی است که برای برقراری امنیت بیشتر به خودروها اضافه شده است.

در گذشته رانندگان توصیه می‌کردند که برای ترمز گرفتن باید چندین بار پدال ترمز را پشت سر هم بگیرید و رها کنید، اما این کار امروز به صورت حرفه‌ای تر و توسط ترمزهای ضد قفل انجام می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده ترمز ضد قفل چیست؟

سنسورهای سرعت: سیستم ترمز ضد قفل باید بداند در چه مواقعی چرخ در حال قفل کردن می‌باشد. از این رو با قرار دادن حسگرهای سرعت در هر چرخ از خودرو یا گاهی اوقات در دیفرانسیل، این اطلاعات برای ترمز فراهم می‌شود‌.

سوپاپ‌ها: هر لوله ترمز دارای یک سوپاپ است که کنترل کننده ای، کنترل می‌گردد. این سوپاپ‌ها سه حالت دارند که عبارتند از:

  1. حالت اول باز بودن سوپاپ است و فشار از سیلندر اصلی مستقیماً به ترمز منتقل می‌شود.
  2. حالت دوم لوله ترمز را می‌بندد و ترمز را از سیلندر اصلی جدا کرده. این حالت از افزایش بیش از ترمز وقتی که راننده پای خود را روی پدال می‌گذارد، جلوگیری می‌کند.
  3. و حالت سوم سوپاپ مقداری از فشار ترمز را که هم می‌نماید.

پمپ: وقتی که سوپاپ فشار ترمز را کم می‌کند، باید به نحوی باشد که فشار از دست رفته را جبران نماید و این کاریست که از وظایف پمپ است. بعد از اینکه سوپاپ فشار را در یک ترمز کم کرد، دوباره فشار جدیدی ایجاد می‌کند.

کنترل کننده: کنترل کننده یک پردازنده است که با توجه به حسگرهای سرعت باعث کنترل سوپاپ‌ها می‌گردد.

لامپ‌های هشدار دهنده: یکی از ویژگی‌های اصلی ترمزهای ضد قفل این است که به صورت مداوم خود را کنترل می‌نمایند. روی صفحه نمایش خودرو مقابل راننده یک لامپ برای هشدار این وضعیت وجود دارد. هرگاه مشکلی در این سیستم ترمز ایجاد گردد این لامپ روشن می‌گردد.

وقتی که خودرو را روشن می‌کنید شاید متوجه روشن شدن این لامپ شده باشید که برای چند ثانیه روشن می‌گردد. این به این معناست که سیستم ترمز ABS در حال کنترل کردن خود می‌باشد.

در صورت خاموش شدن لامپ، سیستم عملکرد صحیحی دارد و در غیر این صورت لامپ روشن باقی می‌ماند و شما باید نسبت به بررسی این مشکل اقدام فرمایید.

اکنون که با مباحث سیستم‌های ضد قفل در خودروها آشنا شدید به شما توصیه می‌کنیم به حل تعداد از نمونه سوالات آیین نامه که در فایل دانلود همین بخش قرار داده شده است بپردازید.

مزیت‌های استفاده از ترمز ضد قفل چه می‌باشد؟

ترمزهای ضد قفل با جلوگیری از سر خوردن چرخ‌های خودرو در هنگام ترمز گرفتن دارای دو مزیت اصلی هستند که به صورت زیر بیان می‌گردد:

  • خودرو را زودتر متوقف می‌سازد
  • می‌تواند خود را در هنگام ترمز گرفتن کنترل نماید

معایب ترمزهای ضد قفل چیست؟

فواید استفاده از سیستم‌های ضد قفل در خودروها بر همگان ثابت شده است. همانطور که می‌دانید از مهمترین ویژگی‌های ترمز ایجاد امنیت در وسایل نقلیه می‌باشد. اما این سیستم را نمی‌توان بدون عیب و نقص تلقی کرد. ما در ادامه برخی از معایب این سیستم را می‌شماریم:

  • همچنان در برخی از سیستم‌های ضد قفل خطا وجود دارد. از این رو در سرعت‌های معمولی نیز ممکن است اقدام به توقف وسیله نقلیه کنند.
  • هدف اصلی این سیستم‌ها کنترل خودرو است و باعث کاهش مسافت ترمز نمی‌شود. اما شاید یک راننده در شرایط سخت بتواند خودرو را در فاصله کمتری نسبت به این نوع از ترمزها متوقف نماید.
  • هزینه نگهداری این نوع ترمز بسیار بالا می‌باشد و وجود مشکل در سنسورهای آن می‌تواند بسیار گران تمام شود.
  • سیستم ترمز ضد قفل از قطعات و اجزای ظریفی تشکیل شده است که می‌تواند باعث بروز مشکل شود. برای همین برای بسیاری از رانندگان مناسب نیست تا از این ترمز استفاده نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *