گیربکس خودروهای سواری چند حالت دارد

گیربکس خودروهای سواری چند حالت دارد؟ برای دریافت پاسخ این سوال به ادامه ی مطالب از سایت مرسی تست مراجعه فرمایید.

در فصل سوم کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی یعنی سیستم های فنی و سرویس و نگهداری خودرو، در صفحات ۱۲۰ و ۱۲۱ در مورد مبحث دسته دنده اتومبیل توضیحاتی آورده شده است. که ما نیز در این مطلب سعی کرده ایم در این مطلب اطلاعاتی در مورد دسته دنده خودرو و انواع حالت های آن ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.

دسته ی دنده و حالت های مختلف آن

اهرم دسته ی دنده اکثرا در سمت راست رانندگان قرار دارد که در بالای اهرم ترمز دستی تعبیه شده است. این اهرم به صورت مستقیم با مجموعه ی جعبه ی دنده یا گیربکس در ارتباط می باشد.

در پاسخ به سوال گیربکس خودروهای سواری چند حالت دارد؟ می توان پاسخ داد که معمولا ۵ حالته یا ۵ سرعته هستند. در شکل زیر جهت گیری های معمول جعبه دنده آورده شده است که برای آگاهی بیشتر رانندگان بر روی دسته ی دنده قرار گرفته است.

دو علامت R و N به ترتیب اول کلمات Reverse و Nutural هستند که یعنی عقب و خنثی. یعنی اگر اهرم دسته دنده را در حالت R قرار دهیم، خودرو به سمت عقب حرکت خواهد کرد و قرار دادن دسته ی دنده در حالت N نیز به معنای خلاص بودن خودرو می باشد.

یعنی اینکه نیرویی به پشت چرخ های محرک وارد می گردد و چرخ های محرک همانند چرخ های هرزگرد عمل می کنند. بقیه ی حالت های ۱ تا ۵ دنده های حرکت خودرو رو به جلو می باشد.

در شکل زیر رو نوع دسته دنده برای شما آورده شده است؛ دنده ی معمولی و دنده ی اتومات. برای تغییر دنده در حالت اتومات باید دکمه ای که در بالای دسته ی دنده (شماره ۱) قرار دارد را فشار داد.

دسته ی دنده

این نکته را باید بگوییم که در تمامی خودرو ها که دارای دسته دنده اتومات هستند، دکمه ی شماره ی ۱ وجود ندارد و در برخی از خودروهای دنده اتومات به این صورت می باشد.

آشنایی با انواع گیربکس خودروهای سواری

گیربکس در اولین خودروی جهان یعنی بنز، فقط به صورت دو سرعته استفاده شده بود. با پیشرفت علم و تکنولوژی، این سیستم نیز تغییراتی فراوانی کرد و به مرور به انواع آن نیز اضافه شد. الان سه دسته ی بزرگ جعبه دنده وجود دارد که عبارت اند از:

  • گیربکس های دستی
  • گیربکس های اتومات یا خودکار
  • گیربکس های نیمه خودکار

امروزه دو نوع گیربکس های اتوماتیک و دستی رواج بیشتری دارند و فقط به ذکر دستی یا خودکار بودن جعبه دنده در خصوصیات یک خودرو اکتفا خواهند کرد.

هم چنین این را نیز باید بگوییم که درگیر کردن دنده ها برای حرکت و تغییر آن در مدل های گیربکس دستی نیاز به دخالت راننده و حرکت دادن دسته ی دنده دارد، ولی در مدل های اتوماتیک، تغییر دنده ها به صورت خودکار توسط خود خودرو و بدون نیاز به دخالت نیروی انسانی صورت می گیرد.

این سه دسته ی بزرگ دارای انواع مختلفی است که هر کدام عملکرد، راندمان و نتیجه ی متفاوتی را در بر دارند.

در زیر برخی از مهم ترین نمونه سوالات آیین نامه برای شما داوطلبان فراهم شده است که از بخش فنی خودرو و به خصوص دسته دنده می باشد. از شما می خواهیم که آن ها را قبل از آزمون اصلی حداقل یک دور مطالعه فرمایید.

سوال ۱ – منظور از علامن های R و N به ترتیب در کدام یک از گزینه های زیر درست می باشد.

  1. RIGHT، NUTURAL
  2. REVERSE، NUTURAL
  3. NORTH، RIGHT
  4. NORTH، REVERSE

پاسخ صحیح گزینه ی ۲

سوال ۲ – منظور از حرف R که بر روی دسته دنده حک شده است در کدام یک از گزینه های زیر درست می باشد؟

  1. به معنای خلاص بودن است
  2. به معنای حالت پارک می باشد
  3. به معنای آماده حرکت به عقب می باشد
  4. هیچ کدام

پاسخ صحیح گزینه ی ۳

سوال ۳ – دسته ی دنده یا ارهم دنده به صورت مستقیم با کدام قطعه در ارتباط می باشد؟

  1. گیربکس
  2. دیفرانسیل
  3. جعبه دنده
  4. گزینه های ۱ و ۳

پاسخ صحیح گزینه ی ۴

سوال ۴ – دسته ی دنده ی خودروهای معمولی و سواری ها دارای چند حالت است؟

  1. ۱ حالت
  2. ۴ حالت
  3. ۳ حالت
  4. ۷ حالت

پاسخ صحیح گزینه ی ۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *