در رانندگی کدام حس بسیار مهم است

سایت مرسی تست به شما خواهد آموخت که در رانندگی کدام حس بسیار مهم است، از این رو در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید و نمونه سوالات آیین نامه موجود در این سایت را مطالعه فرمایید.

در رانندگی کدام حس بسیار مهم است؟

اگر بخواهیم تعریفی از روانشناسی ارائه دهیم باید بگوییم که شامل رفتار انسان‌ها و بررسی ذهن آنها می‌شود. ذهن همان عقل است و عمل‌های ذهنی نتیجه فعل و انفعالات مغز می‌باشد.

یک فرد روانشناس می‌تواند در نگاه اول فکر و ذهن فرد را بخواند و او را تا حدی شناسایی کند، همچنین او قادر است که با استفاده از روش‌های مختلف اصول اولیه رفتار انسان را متوجه شود.

با ارائه این مقدمه می‌خواهیم به شما بگوییم که دانستن علم روانشناسی در حد مقدماتی یکی از ضروریات هر شغل و حرفه‌ای می‌باشد.
همان گونه که می‌دانیم در هر جامعه‌ای افرادی وجود دارند که افکار و رفتارهای مختلفی از خود بروز می‌دهند. به عبارت دیگر شخصیت و ویژگی اخلاقی هر فرد از یک جامعه با جامعه دیگر متفاوت است، اگر بخواهیم سرمنشا این گونه مشکلات را بیان کنیم می‌توان به مشکلات روحی و روانی، مشکلات اقتصادی و خانوادگی اشاره خواهیم کرد.

دانستن این مطالب در بحث رانندگی نیز نقش بسیار مهمی دارد. اگر راننده‌ای با علم روانشناسی آشنا باشد می‌تواند با نگاه به پیرامون خود از وضعیت جسمی و روانی افرادی که در حال تردد هستند اطلاع یافته و حرکت آنها را بررسی کند.

برای مثال استفاده از علم روانشناسی در رانندگی این گونه است که اگر در مقابل راننده‌ای که عجله وار قصد عبور و سبقت گرفتن از اتومبیل ما را دارد، برخورد شایسته از خود بروز داده و ضمن حفظ آرامش خود، راننده مقابل را نیز به آرامش دعوت کنیم و او را به اشتباه خود آگاه سازیم.
در این رابطه لازم است که یک خاطره شخصی از خود برای شما بگویم: در یکی از روزهای تابستان بود که پشت تقاطعی ایستاده بودم، اتومبیلی با عجله به من رسید و مرتب چراغ و بوق می‌زد و از من می‌خواست که حرکت کنم، اما راه من بسته بود و من نمی‌توانستم به او راه دهم. ناگهان او به سمت چپ رفت و در کنار خودروی من قرار گرفت و شروع به پرخاشگری کرد و با سرعت بالا عبور کرد. در ابتدا فکر کردم که چه کار می‌توانم بکنم که او را به آرامش دعوت کنم. در این لحظه راه باز شد و من در تقاطع بعدی خودم را به وی رساندم، شیشه اتومبیل را پایین کشیدم و از میوه‌ای که برای خود خرید کرده بودم به او تعارف کردم. ابتدا او قبول نکرد و من اصرار کردم که این میوه به شما آرامش می‌دهد. او شرمنده شد و از من عذرخواهی کرد و به من گفت من تاکنون چنین برخوردی ندیده بودم و شما درس بزرگی به من آموختید سعی می‌کنم که آرامش خود را حین رانندگی حفظ کنم. از این مطلب نتیجه می‌گیریم که علم روانشناسی کاربردهای متفاوتی دارند که یکی از کاربردهای آن را می‌توان در رانندگی مشاهده کنیم.

وجود حس ششم در رانندگی

وجود حس ششم در رانندگی نقش بسیار بالایی در پیشگیری از حوادث دارند. وجود این حس به معنای عقل، تفکر و تعقل است. به آن معنا که راننده در حین رانندگی باید پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهد و با اتفاقاتی که احتمال وقوع دارند برخورد کند، در واقع باید بسیار تیزبین باشد و نسبت به خطرات و همیشه خطر را حس کند.

همیشه دو نوع خطر وجود دارند که راننده را تهدید می‌کند، خطرات آشکار و خطرات نهان.

خطرات آشکار از جمله خطراتی هستند که به راحتی قابل مشاهده هستند و راننده با کمترین تلاش از خود می‌تواند مانع از وقوع آنها شود. برای مثال راننده عابر پیاده‌ای که در حال گذر از خیابان است را می‌بیند و قبل از رسیدن به او، سرعت اتومبیل خود را کاهش می‌دهد.

در مقابل خطرات نهان وجود دارد که ممکن است بیشترین آسیب را به جان و مال راننده و دیگر افراد وارد کند،بنابراین این مطلب، محور بحث ما می‌باشد. یعنی ما می‌توانیم با حس ششم خود بسیاری از حوادث و خطرات نهان را شناسایی کنیم و از وقوع آن جلوگیری به عمل آوریم.

برای مثال همان عابری که در هنگام عبور از عرض خیابان می‌تواند برای ما یک خطر نهان باشد. مثلا اگر یک لحظه مسیر خود را تغییر دهد و قصد بازگشت داشته باشد، در نتیجه راننده باید آن را حدس بزند و برای پیشگیری از وقوع حادثه و کنترل وسیله نقلیه خود از خود عکس‌العمل نشان دهد. این مهم تنها با وجود حس ششم قابل پیشگیری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *