تقاطع هایی که دارای علائم کنترلی می باشند

اگر بخواهید اطلاعاتی در زمینه ی تقاطع هایی که دارای علائم کنترلی می باشند، کسب کنید، لطفا در ادامه ی این مطلب از سایت مرسی تست با ما همراه باشید.

حق تقدم در تقاطع ها

در این مطلب از سایت قصد داریم در مورد حق تقدم در تمامی تقاطع ها صحبت کنیم. یکی از مهم ترین بخش های کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی، حق تقدم در تقاطع ها می باشد و نمونه سوالات آیین نامه ی زیادی از این بخش تهیه می شود و در آزمون نهایی مطرح می شود.

یکی از عوامل مهم در حوادث جاده ای، عدم رعایت حق تقدم است که رانندگان ممکن است این کار را از روی عمد یا سهو انجام دهند و باعث ایجاد خطرات و ترافیک می شوند. بر أساس ماده ۱ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، تعریف حق تقدم به صورت زیر می باشد:

اولویت حق عبور وسیله ی نقلیه نسبت به دیگر وسایل نقلیه یا نسبت به افراد پیاده یا برعکس را گویند.

همیشه در رانندگی گذشت داشته باشید. آرامش خود را حفظ کرده و به دیگران اجازه دهید که عبور کنند. اگر گاهی شک کردید که حق تقدم با شما می باشد یا طرف مقابل، این نکته را در نظر بگیرید که راننده مقابل اشتباه می کند. پس همیشه به او اجازه دهید که عبور کند چرا که ممکن است شما دچار آسیب های جبران ناپذیری شوید.

بر أساس قوانین و مقررات مربوط به حق تقدم، عبور برای تمام رانندگان و عابران پیاده اجباری می باشد. اگر بخواهیم در فرهنگ ترافیک یک تعریفی از حق تقدم ارائه دهیم باید بگوییم: یعنی احترام گذاشتن به حقوق سایرین است. این را باید بگوییم که بسیاری از مردم هنگام برخورد با یکدیگر، أصول اخلاقی را رعایت کرده و به هم احترام می گذارند، در حالی که رانندگان اصل حق تقدم و احترام به یکدیگر را رعایت نمی کنند.

باید این اصل را در نظر بگیریم که در صورتی که حق تقدم در رانندگی را رعایت کنیم، به خودمان احترام می گذاریم و باعث ایمنی و آرامش خودمان می شویم. در مورد حق تقدم عبور، حق تقدم عابرین پیاده نسبت به رانندگان بیشتر می باشد.

اگر هنگام تردد از خیابان به خط عابر پیاده نزدیک می شوید، توقف نمایید و از این اطمینان کسب کنید که قبل از ادامه ی حرکت، مسیر شما خلوت می باشد. هنگام نزدیک شدن به خط عابر پیاده، اگر خودرویی توقف کرده است شما هم باید سرعت خود را کم کرده و توقف کنید و بعد از اینکه اطمینان کسب کردید که مسیر خالی شده، با رعایت احتیاط کامل، به مسیر خود ادامه دهید. رانندگی بدون در نظر تمام این أصول باعث ایجاد حادثه می شود.

تعریف کلی از تقاطع ها

در واقع تقاطع ها از خطرناک ترین بخش های خیابان ها برای رانندگان است. این اصل را در نظر داشته باشید که وقتی به تقاطع ها نزدیک می شوید، از سرعت خود کم کنید. حتی اگر حق تقدم با شما باشد. اگر بخواهیم در تقسیم بندی تقاطع ها صحبت کنیم می توان گفت آن ها به دو دسته تقسیم می شوند:

  • تقاطع هایی که دارای علائم کنترلی می باشند مانند چراغ راهنما، تابلوهای راهنمایی و …
  • تقاطع هایی که دارای علائم کنترلی نمی باشند.

تقاطع هایی که دارای علائم کنترلی می باشند

در صورتی که بر سر تقاطع ها چراغ های راهنمایی و رانندگی وجود داشته باشد، باید هنگام برخورد با آن ها آنگونه برخورد کنیم که در بحث های چراغ های راهنمایی و رانندگی گفتیم.

همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که وقتی به تقاطع رسیدید که دارای چراغ راهنمایی و رانندگی بود و مسیر برای شما باز بود، باز از سرعت خود کم کرده و بعد از نگاه کردن به سمت چپ و سپس به سمت راست، در صورتی که هیج خودرویی وارد تقاطع نمی شود و با رعایت احتیاط کامل عبور کنید.

در صورتی که تقاطع چراغ راهنمایی و رانندگی نداشت ولی دارای تابلوی رعایت حق تقدم بود، ابتدا باید خودروهایی عبور کنند که مسیر آن ها فاقد تابلوی حق تقدم است و سپس خودروهایی عبور کنند که مسیر آن ها دارای تابلوی حق تقدم است.

اگر تقاطعی دارای تابلوی ایست باشد، خودروهایی که مسیر آن ها دارای این تابلو است باید پشت خط ایست متوقف شوند و به سایر خودروها اجازه دهند که عبور کنند و سپس خود با رعایت احتیاط کامل عبور کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *