مفهوم چراغ سبز راهنمایی چیست؟

مفهوم چراغ سبز راهنمایی چیست؟ این یکی از نمونه سوالات آیین نامه بسیار مهم می باشد که جهت دریافت پاسخ آن می توانید به ادامه ی همین مطلب در سایت مرسی تست مراجعه فرمایید.

مفهوم چراغ سبز راهنمایی چیست؟

  1. به معنای ایست کامل و سپس عبور می باشد
  2. به معنای توقف پشت تابلوی ایست در تقاطع می باشد
  3. عبور یا گردش آزاد است مگر اینکه گردش توسط علایم دیگری ممنوع اعلام شده باشد
  4. افزایش سرعت وسیله ی نقلیه و عبور سریع از تقاطع

پاسخ صحیح گزینه ی ۳ یعنی عبور یا گردش آزاد است مگر اینکه گردش توسط علایم دیگری ممنوع اعلام شده باشد، می باشد.

ما در این مطلب از سایت سعی کرده ایم در مورد علایم و قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی صحبت کنیم. محدودیت های ترافیکی در راهها به وسیله ی تابلو ها و علایم مشخص شده. یکی از این علایم چراغ های راهنمایی و رانندگی می باشد که مفهوم این چراغ ها در زیر بیان می گردد.

معنای چراغ های راهنمایی و رانندگی

چراغ سبز راهنمایی و رانندگی برای حرکت: رانندگانی که با این چراغ روبرو می شوند، برای عبور یا گردش حق تقدم دارند، مگر آنکه گردش به وسیله ی علامت های دیگری ممنوع اعلام شده باشد.

به هر حال تمام وسایل نقلیه ای که قصد گردش دارند باید حق تقدم وسایل نقلیه ای که در مسیر مجاز خود در حال حرکت هستند را رعایت فرمایند و حتی عابران پیاده ای که از عرض خیابان در حال تردد می باشند.

اگر تراکم ترافیک در جهتی که وسیله ی نقلیه در حال حرکت باشد، بسیار زیاد بوده که حتی با وجود چراغ سبز نتوانند از تقاطع عبور کنند، باید در پشت چراغ متوقف شوند و وجود چراغ سبز حرکت را در این شرایط مجاز نمی داند.

چراغ زرد راهنمایی و رانندگی برا احتیاط: رانندگان وسیله ی نقلیه ای که با این چراغ روبرو می شوند، نباید از خط ایست یا از تراز چراغ راهنمایی و رانندگی رد شوند.

مگر اینکه آنقدر به خط ایست یا چراغ راهنمایی و رانندگی نزدیک شده اند که با دیدن این چراغ نتوانند به راحتی توقف کنند یا بخشی از تقاطع را رد کرده باشند، در این صورت باید سریعا تقاطع را عبور نمایند.

چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی برای ایست: رانندگانی که با این چراغ برخورد می کنند باید قبل از تقاطع یا خط ایست، به صورت کامل توقف نمایند و اگر خط ایست نبود باید در فاصله ی پنج متری چراغ راهنمایی و رانندگی بایستند. سپس منتظر سبز شدن چراغ بمانند و تا تخلیه ی تقاطع از وسایل نقلیه صبر کنند.

چراغ چشمک زن زرد برای عبور با احتیاط: این چراغ که معمولا در محل برخورد راه اصلی با راه فرعی نصب می گردد و رانندگان باید با دیدن این چراغ از سرعت خود کم کنندو با بررسی اطراف خود و حق تقدم وسایل نقلیه ی دیگر اقدام به عبور کنند.

چراغ چشمک زن قرمز برای ایست و عبور: این چراغ در برخورد راه فرعی با راه اصلی نصب می گردد و در کنار تابلوی ایست و یا رعایت حق تقدم نصب می شود.

رانندگان اگر با این چراغ روبرو شدند، نباید از خط ایست فراتر روند و اگر خط ایست نبود از تراز چراغ راهنمایی و رانندگی نباید پیش روند. باید پشت خط ایست توقف کامل نموده و بعد از کسب اطمینان از نبود خطر، اقدام به عبور نمایند. این کارها را در هنگام دیدن تابلوی ایست باید انجام داد.

در تقاطع هایی که مسیر جداگانه گردش به سمت راست به وسیله ی جدول یا خط کشی وجود نداشته باشد، هنگامی که چراغ راهنمایی و رانندگی قرمز می باشد، رانندگانی که قصد گردش به سمت راست دارند، در صورت نصب تابلوی ویژه که گردش به سمت راست را مجاز می کند، می توانند از منتهی الیه سمت راست و با رعایت احتیاط و حق تقدم عبور وسایل نقلیه و عابرین پیاده ای که با چراغ سبز در حال عبور هستند، وارد راه مجاور سمت راست خود شوند.

در چراغ هایی که به عنوان چراغ راهنمایی عابر پیاده مورد استفاده قرار می گیرند، رنگ ها دارای معانی متفاوت و به صورت زیر است:

چراغ سبز: به معنای این است که پیادگان مجاز به عبور از عرض راه خواهند بود.

چراغ قرمز: به معنای این است که عبور پیادگان از عرض راه ممنوع اعلام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *