هرگاه وسیله نقلیه ای شب در کنار و بیرون سطح راه توقف نماید

هرگاه وسیله نقلیه ای شب در کنار و بیرون سطح راه توقف نماید … این بخشی از یک نمونه سوال آیین نامه می‌باشد که جهت دریافت پاسخ آن می‌توانید به مطلب زیر از سایت مرسی تست مراجعه فرمایید.

هرگاه وسیله نقلیه ای شب در کنار و بیرون سطح راه توقف نماید و نور کافی در آن مکان برای تشخیص اشیا از فاصله ۱۵۰ متری وجود نداشته باشد کدام یک از گزینه‌های زیر ضروری است؟

  1. نگه داشتن پدال ترمز برای روشن شدن چراغ‌های ترمز
  2. روشن کردن چراغ‌های بزرگ و نور بالا
  3. روشن کردن چراغ‌های کوچک جلو و خطر عقب وسیله نقلیه
  4. روشن کردن چراغ‌های فلاشر

پاسخ صحیح گزینه ۳

هرگاه در راه و جاده‌ای خودروی شما دچار خرابی و نقص فنی شود، راننده باید نکاتی را رعایت کند که در ادامه این مطلب قصد داریم آنها را بیان کنیم.

در صورت خرابی وسیله نقلیه ای شب در کنار و بیرون سطح راه

به این نکته دقت کنید که نکاتی که در این مطلب بیان شده است می‌تواند جز نمونه سوالات آیین نامه باشد که هر راننده‌ای موظف است آنها را رعایت کند.

در صورتی که خودروی شما به صورت پیش بینی نشده‌ای در راه‌ها و جاده‌ها خراب شود راننده موظف است که ابتدا آن را از مسیر تردد به بیرون راه هدایت کند و در محل مناسبی که موجب سد راه و ایجاد مزاحمت برای دیگر وسایل نقلیه و پیادگان نباشد متوقف کند.

اگر امکان انتقال خودرو به محل مناسب وجود ندارد و یا در صورت که نور کافی برای آگاه کردن رانندگان دیگر وجود نداشته باشد، راننده باید از علائم ایمنی که در زیر معرفی می‌گردد استفاده کرد.

در وسط راه: راننده می‌تواند از چراغ‌های الکتریکی و یا مشعل‌هایی که دارای نور قرمز هست رنگی هستند استفاده کند، و یا از مثلث‌های شب رنگ قرمز رنگی استفاده کند که در فاصله ۷۰ متری جلو و عقب خودرو قرار داده است و همچنین یکی را باید در پهلوی خودروی از کار افتاده بگذارد.

اگر مسیر تردد یک طرفه باشد و مسیر رفت و برگشت به وسیله موانع فیزیکی از یکدیگر جدا شده‌اند، تنها قرار دادن این گونه علائم در جلو و عقب خودرو کافی می‌باشد.

در سر پیچ یا تپه‌ها: در صورت خرابی خودرو سر پیچ‌ها یا تپه‌ها باید علائم در فاصله ۲۰۰ متری از خودرو قرار داده شوند تا رانندگان دیگر وسایل نقلیه بتوانند از فاصله مناسب این علائم را ببینند و متوجه خطر شوند.

در بزرگراه‌ ها یا آزادراه‌ ها: در این گونه راه‌ ها باید علائم را در فاصله ۱۵۰ متری از وسیله نقلیه قرار داد.

در صورت توقف وسیله نقلیه: هرگاه وسیله نقلیه ای شب در کنار و بیرون سطح راه توقف نماید، به طوری که کنار وسیله نقلیه بر حاشیه سوار رو مماس باشد و از فاصله ۱۵۰ متری نور کافی جهت تشخیص آن وجود نداشته باشد، راننده باید چراغ‌ های کوچک جلو و خطر عقب وسیله نقلیه را در حالت روشن قرار شده باشد، و در صورتی که چراغ‌ های کوچک جلو خطاب شده باشد می‌ تواند از چراغ‌ های بزرگ با نور پایین به جای آن استفاده کند.

در صورت کافی بودن روشنایی مکان: اگر وسیله نقلیه در راه‌ ها از کار بیفتد و روشنایی آن مکان به اندازه کافی باشد که نیازی به چراغ‌ ها و مشعل‌ ها نباشد، راننده تنها کافی است در فاصله ۷۰ متری جلو و عقب خودروی خود از مثلث‌های شبرنگ متساوی الاضلاع و یا علامت‌ های احتیاط استفاده کند.

نکات مهم در یدک کشی خودرو: اگر خودروی شما نیاز به یدک کشی داشت، باید روی یدک و هر وسیله نقلیه‌ ای که وسیله نقلیه دیگر آن را می‌ کشد، یک پرچم سفید به ابعاد ۵۰ سانتی‌متر به گونه‌ ای نصب گردد تا دیگر رانندگان از دو سمت جاده بتوانند آن را ببینند.

یدک یا هر وسیله نقلیه‌ ای که در حال کشیدن وسیله نقلیه دیگر است باید با استفاده از وسایل مطمئنی که احتمال باز شدن، شکستن و گسسته شدن را نداشته باشد، استفاده کند و هنگام کاهش سرعت وسیله نقلیه یدک کش فاصله اولیه آن حفظ شود.

هر وسیله نقلیه‌ ای که کشیده می‌ شود باید یک راننده‌ ای که دارای پروانه مجاز رانندگی است، بر پشت آن حضور داشته باشد. اما وسیله نقلیه‌ ای که با استفاده از جرثقیل از محور های زمین جدا می‌شوند نیازی به داشتن راننده نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *