در ترمز ضد قفل برای ترمز گیری باید پا را به چه صورت بر روی پدال ترمز فشرد

در ترمز ضد قفل برای ترمز گیری باید پا را به چه صورت بر روی پدال ترمز فشرد؟ این یکی از سوالات بسیار مهم در آزمون آیین نامه می‌باشد که شما داوطلب گرامی می‌توانید پاسخ آن را در ادامه مطالب زیر از سایت مرسی تست مطالعه فرمایید.

در ترمز ضد قفل برای ترمز گیری باید پا را به چه صورت بر روی پدال ترمز فشرد؟

  1. به صورت منقطع
  2. به صورت ممتد
  3. به صورت آهسته
  4. به صورت متقاطع

پاسخ صحیح گزینه ۲ یعنی به صورت ممتد، می‌باشد.

ما در این مطلب سعی کرده‌ایم شما داوطلبان را با سیستم ترمز خودرو و همچنین سوالات پیرامون این مبحث در کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی آشنا کنیم. همانطور که می‌دانید در صفحه ۱۳۴ کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی درباره سیستم ترمز خودرو مطالبی آورده شده است. پس با ما همراه باشید.

آشنایی با سیستم ترمز خودرو

یکی از مهمترین بخش‌های خودروها در تامین ایمنی رانندگان و سرنشینان آن سیستم ترمز آن می‌باشد. که وجود نقص فنی یا ضعف در این سیستم باعث بسیاری از مشکلات دیگر خواهد شد. امروزه با ارائه سیستم‌های ترمز مانند ABS یا ترمز ضد قفل، این پیشرفت تکنولوژی در سیستم‌های ترمز احساس می‌شود.

خودروهای سواری دارای دو نوع سیستم ترمز هستند، ترمز اصلی و اولیه که همان پدال ترمز می‌باشد، که توسط پا فشرده می‌شود و در تمام شرایط قابل استفاده می‌باشد. سیستم ترمز دیگری که در خودروها استفاده می‌شود سیستم ترمز دستی می‌باشد.

منظور از ترمز دستی، اهرمی است که توسط راننده و با دست کشیده می‌شود و تنها در شرایط توقف کامل و یا در سرعت‌های بسیار پایین قابل استفاده می‌باشد.

استفاده از ترمز دستی در سرعت‌های بالا باعث از دست رفتن پایداری خودرو و حتی واژگونی خودرو می‌گردد.

اگر خودروها به سیستم ترمز ضد قفل یا ABS مجهز باشند، بر روی صفحه داشبورد چراغی برای آنها تعبیه شده است که در صورت خرابی این سیستم روشن می‌گردد. البته این را باید بدانید که این چراغ در هنگام روشن کردن خودرو نیز برای چند لحظه روشن می‌شود و در صورت عدم خرابی سیستم ترمز ضد قفل دوباره خاموش می‌گردد.

ترمز ضد قفل همانگونه که از اسمشان مشخص است از قفل شدن چرخ ها در حین ترمز گرفتن جلوگیری می‌کند. پس مهمترین مزیتی که برای این سیستم می‌توان بر شمرد، قفل نشدن چرخ‌ها است، که فرمان‌پذیری خودرو را حفظ می‌کند و از سر خوردن، لغزش و انحراف آن تا حد بسیار زیادی ممانعت می‌کند.

اما نکته مهمی که در خصوص عملکرد ترمزهای ضد قفل وجود دارد این است که برای ترمزگیری باید پا را به صورت ممتد بر روی پدال قرار دهید.

برخی از رانندگان حرفه‌ای و قدیمی و با تجربه این نکته را می‌دانند که در ترمزگیری‌های شدید به منظور جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها باید به طور منقطع ترمزگیری کنند، یعنی آنکه در هنگام ترمزگیری باید پای خود را به صورت چند بار بر روی پدال ترمز قرار دهند و دوباره بردارند و بار دیگر بگذارند. اما امروزه در ترمزهای ضد قفل این کار بی مورد و حتی خطرناک می‌باشد.

سیستم‌هایی که برای ترمزهای اصلی و پایی خودروهای سواری استفاده شده است، از نوع روغنی می‌باشد. البته سیستم ترمز دستی به صورت مکانیکی و با استفاده از سیم می‌باشد.

بنابراین سیستم ترمز اصلی باید مجهز به روغن ترمز باشد که وظیفه این روغن بر خلاف روغن موتور روغن کاری نیست بلکه وظیفه انتقالی نیرو را بر عهده دارد.

روغن‌های ترمز دارای مخزن‌های کوچکی هستند که سطح روغن آن باید به صورت دوره‌های منظمی کنترل شود تا از میزان معین و تعیین شده پایین‌تر نروند.

در زیر بخشی از نمونه سوالات آیین نامه پیرامون سیستم ترمز در خودروها برای شما داوطلبان فراهم شده است.

سوال ۱ – روغن کدام یک از موارد زیر را ایجاد می‌کند؟

  1. خراب شدن سیستم ترمز
  2. خراب شدن گیربکس
  3. خراب شدن جعبه دنده
  4. خراب شدن موتور

پاسخ صحیح گزینه ۱

سوال ۲ – پایین رفتن سطح روغن ترمز در سیلندر نشانه چیست؟

  1. ساییده شدن لنت‌های ترمز
  2. افزایش مصرف سوخت
  3. سوراخ شدن مخزن روغن
  4. خراب شدن سیستم ترمز

پاسخ صحیح گزینه ۱

سوال ۳ – انتقال نیرو در سیستم ترمز پدالی توسط کدام یک از گزینه‌های زیر انجام می‌شود؟

  1. اهرم
  2. سیم‌های فلزی
  3. روغن‌های ترمز
  4. پدال

پاسخ صحیح گزینه ۳

سوال ۴ – وظیفه روغن ترمز چه می‌باشد؟

  1. خنک کردن سیستم ترمز
  2. روغن کاری سیستم ترمز
  3. انتقال نیرو در سیستم ترمز
  4. تمام موارد

پاسخ صحیح گزینه ۳

سوال ۵ – انتقال نیرو در سیستم ترمز دستی توسط کدام یک از گزینه‌های زیر انجام می‌شود؟

  1. اهرم
  2. سیم‌های فلزی
  3. پدال ترمز
  4. روغن ترمز

پاسخ صحیح گزینه ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *