کدام یک جز سیستم خنک کاری موتور نمی باشد

« کدام یک جز سیستم خنک کاری موتور نمی باشد» این یکی از سوالات آیین نامه امسال بوده است و در آزمون های بسیاری تکرار شده است. پاسخ درست آن را در مرسی تست ببینید.

کدام یک جز سیستم خنک کاری موتور نمی باشد؟

  1. میل لنگ
  2. رادیاتو
  3. ترموستات
  4. فن

پاسخ صحیح گزینه ی ۱ یعنی میل لنگ می باشد.

این سوال به صورت دیگری نیز مطرح شده است:

کدام یک جز سیستم خنک کاری موتور نمی باشد؟

  1. رادیاتور
  2. پروانه
  3. ترموستات
  4. سیلندر

پاسخ صحیح گزینه ی ۴ یعنی سیلندر می باشد.

یکی از سیستم های بسیار حیاتی که در هر وسیله ی نقلیه نقش مهمی را ایفا می کند، سیستم خنک کننده موتور می باشد. این سیستم شرایطی را فراهم کرده تا موتور اتومبیل در دمای استانداردی به کار خود ادامه دهد و اجازه بالا رفتن یا پایین آمدن دما را از حد تعیین شده نمی دهد.

همین طور که می دانید احتراقی که داخل موتور اتومبیل رخ می دهد باعث افزایش دما می شود، این افزایش دما باید تا مقدار معینی ادامه پیدا کند و سپس موتور در همین دما به کار خود ادامه دهد.

وظیفه ی سیستم خنک کاری موتور چه می باشد؟

وظیفه ی این سیستم، طبیعی نگه داشتن دمای موتور اتومبیل می باشد. این دما، دمایی است که موتور بهترین عملکرد و راندامان را در آن داشته باشد. برخی افراد سرد کار کردن موتور را امری مطلوب دانسته، اما برخلاف این تصور، سرد کار کردن موتور موجب افزایش مصرف سوخت شده و سایش قطعات موتور و عملکرد پایین برای آن را در پی خواهد داشت.

با گرم تر شدن موتور، روغن موجود در آن خاصین روان کردن بهتری را از خود نشان داده و احتراق بهتر صورت می گیرد. و در نتیجه موتور نرم تر کار کرده و عملکرد بهتری را از خود نشان می دهد. از طرف دیگر دمای موتور نباید بیش از حد بالا رود زیرا باعث آسیب رساندن به قطعات موتور شده و مشکلات دیگری را نیز در پی خواهد داشت. قطعاتی که آسیب خواهند دید از جمله واشر سرسیلندر و سوپاپ ها هستند.

دمای کار موتور در موتورهای مختلف متفاوت می باشد و هم چنین دمای مایع خنک کننده موتور نیز در موتورهای مختلف متفاوت می باشد و این دما بین ۸۵ تا ۹۵ درجه سانتی گراد می باشد. نگه داشتن دمای موتور در این محدده جزو وظایف سیستم خنک کننده می باشد.

به طور کلی سیستم خنک کاری در موتور دو وظیفه ی اصلی زیر را دارد:

  • دمای اجزای موتور را در دمایی که روغنکاری موثر تر است نگه می دارد.
  • دمای اجزای مختلف موتور را در یک محدوده ی خاص نگه می دارد به نحوی که به سلامت قطعات موتور صدمه ای وارد نشود.

انواع سیستم خنک کاری موتور چیست؟

سیستم های خنک کننده موتور در خودرو ها به دو دسته مستقیم با هوا و با مایع خنک کننده تقسیم می شوند، که در ادامه به معرفی هر یک خواهیم پرداخت.

سیستم خنک کننده موتور با هوا: این سیستم بیشتر در موتور سیکلت ها و موتورهایی استفاده می شود که تعداد سیلندر کم دارند، به این صورت که بر روی بدنه ی موتور و سرسیلندر ها پره هایی جهت انتقال حرارت وجود دارد که با جریان هوای اطراف موتور، از طریق پره ها، حرارت به بیرون منتقل شده.

این سیستم ها در موتور سیکلت های با حجم موتور پایین استفاده شده و با وجود ارزان بودن موتورهای هوا، نیاز کمتری به سرویس های دوره ای دارد. از مهم ترین دلایل عدم استفاده این سیستم ها، مسائل زیست محیطی است که باعث آلودگی هوا و آلودگی های صوتی می شود.

سیستم خنک کننده موتور با آب: در این سیستم ها با گردش آب مایع در قسمت های موتور، حرارت موتور توسط آب جذب شده و به هوای بیرون منتقل می شود. این سیستم رایج ترین سیستم ها می باشد.

نگهداری و بررسی سیستم خنک کننده در موتور به چه صورت است؟

هر سال باید روی خودرو آزمایش هایی انجام دهید تا از سالم بودن سیستم خنک کننده ی آن اطمینان کسب کنید. این آزمایش ها عبارت اند از:

  • بازدید ظاهری شلنگ‌ها و اتصالات و بررسی نبود نشتی
  • بازدید و بررسی در رادیاتور
  • آزمایش عملکرد ترموستات
  • بررسی نبود نشتی از اطراف ترموستات یا واترپمپ
  • بررسی نبود نشتی مایع از رادیاتور بخاری
  • بررسی سالم‌ بودن واشر سرسیلندر
  • آزمودن کارکرد فن دور تند و کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *