خط ممتد چه شکلیه

اگر می‌خواهید بدانید خط ممتد چه شکلیه؟ لطفاً در ادامه این مطلب از سایت مرسی تست با ما همراه باشید. ما سعی کرده‌ایم مطالبی را برای شما تهیه کنیم که پیرامون انواع خط کشی در خیابان‌ها باشد و شما را با این مبحث آشنا کند.

انواع خطوط در راهنمایی و رانندگی

هر داوطلبی برای قبولی در آزمون راهنمایی و رانندگی باید با تمام علائم، تابلوها و نشانه‌ها در خیابان‌ها آشنا باشد. تنها آشنایی و آگاهی با این علامت‌ها کافی نیست بلکه رعایت و احترام به آنها نیز ضروری است.

نقش زیادی از سوالات مربوط به آزمون‌های آیین نامه مربوط به علایم و نشانه‌ها می‌باشد. در کل اگر بخواهیم تقسیم بندی در مورد این علائم داشته باشیم می‌توان آنها را در دو دسته طولی و عرضی قرار داد.

هر کدام از این خطوط وظیفه تنظیم تردد میان وسایل نقلیه، راهنمایی و هشدار به سایر کاربران را برعهده دارند، که در ادامه مفصلاً در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

خطوط طولی در راهنمایی و رانندگی

این خطوط در امتداد طول راه‌ها کشیده می‌شوند که به موارد زیر تقسیم بندی می‌شوند:

خطوط طولی ممتد (خط ممتد چه شکلیه)

شما می‌توانید تصویر این خطوط را در زیر مشاهده کنید، قانون این خطوط به این صورت است که هیچگاه نباید از روی آن عبور کرد. این خطوط در حاشیه راه‌ها و در وسط جاده‌های دو طرفه کشیده می‌شود، گاهی برای تاکید بیشتر از وجود دو خط ممتد و به موازات یکدیگر استفاده می‌شود.

خط ممتد چه شکلیه

خط مقطع یا بریده بریده چه شکلیه؟

این نوع از خطوط برای تفکیک بزرگراه‌ها جهت هدایت خودروها استفاده می‌گردد. این خطوط دقیقاً عکس خطوط ممتد عمل می‌کنند و سبقت گرفتن و دور زدن از روی آنها مجاز است، البته باید احتیاط کامل را نیز در نظر داشت.

خط مقطع چه شکلیه

خط ممتد و مقطعع ترکیبی چه شکلیه؟

اگر در خیابان‌ها این نوع از خطوط را مشاهده کردید باید بدانید که رانندگانی که در سمت خط ممتد قرار دارند دقیقاً باید قوانین مربوط به این خطوط را رعایت کنند، به عبارت دیگر حق سبقت گرفتن یا دور زدن را نخواهند داشت. اما در عوض رانندگانی که در سمت خط ترکیبی رانندگی می‌کنند مجاز به سبقت گرفتن یا دور زدن می‌باشند.

خط ترکیبی ممتد و مقطع چه شکلیه

خطوط هاشور چیست؟

خطوط هاشور به معنای وجود موانع در راه‌ها و خیابان‌ها می‌باشند، این خطوط باید به نحوی رسم شود که ترافیک را از کنار مانع مورد نظر به سمت دیگر هدایت نماید.

خطوط زیگزاگ چه شکلیه؟

خطوط زیگزاگ به رنگ زرد در راه‌ها رسم می‌شود و اکثراً در راه‌های متصل به پیاده رو قابل رویت می‌باشند. عبور از روی این خطوط و یا حتی توقف بر روی آنها ممنوع اعلام شده است.

خط زیگزاگ چه شکلیه

خطوط عرضی در راهنمایی و رانندگی

اکنون که با خطوط طولی و انواع آن آشنا شدید نوبت به بررسی خطوط عرضی در خیابان‌ها می‌باشد. با توجه به نام انتخابی برای آنها این خطوط در عرض شبکه راه‌ها نصب می‌شوند که شامل موارد زیر است:

خط کشی عبور پیاده چیست؟

در ورودی تقاطع‌های و یا در محل‌های مشخصی که عبور عابران پیاده بسیار زیاد است از این خطوط استفاده می‌گردند. این خطوط مشخص می‌کند که عابرین پیاده مجاز به عبور از روی این خطوط هستند، به عبارت دیگر عابران پیاده می‌توانند با این خطوط عرض یک خیابان را طی کنند.

خط ممتد ایست چیست؟

این خطوط را بارها در تقاطع‌ها مشاهده کرده‌اید، اگر راننده‌ای با این خطوط برخورد کند به این معناست که باید در پشت آن به صورت کامل توقف نماید.

خط توقف منقطع چیست؟

خطوط از نظر مفهومی شاید شبیه به خط ممتد ایست باشد. این خطوط عرضی را در تقاطع‌ها بسیار مشاهده کرده‌اید و هرگاه راننده‌ای با این نوع از خطوط عرضی مواجه شد باید سرعت خود را کم کند و با رعایت احتیاط کامل و حق تقدم وارد مسیر اصلی دیگر شود. و حتی اگر لازم باشد باید توقف کردن را در دستور کار خود قرار دهد.

خطوط شطرنجی چه شکلیه؟

این خطوط که به رنگ‌های زرد و سیاه در راه‌ها کشیده می‌شوند در صورت کاربرد دارد که تراکم وسایل نقلیه در یک تقاطع بسیار زیاد باشد و امکان عبور از آن نباشد. در این شرایط راننده باید پشت این خطوط توقف کرده تا مسیر تقاطع باز شود و بتواند به حرکت خود ادامه دهد.

خط شطرنجی

اکنون که با انواع خطوط طولی و عرضی در راه‌ها آشنا شدید و مفهوم هر یک را یاد گرفتید، به شما توصیه می‌کنیم نمونه سوالات آیین نامه مربوط به این مباحث را پاسخ دهید. این کار ضمن اینکه باعث قبولی شما در آزمون آیین نامه راهنمایی و رانندگی می‌شود، توانایی شما را نیز در رانندگی افزایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *