از زمانی که راننده تشخیص می دهد نیاز به توقف دارد تا لحظه به کار گیری ترمز ها چه نام دارد

از زمانی که راننده تشخیص می دهد نیاز به توقف دارد تا لحظه به کار گیری ترمز ها چه نام دارد؟ این یکی از نمونه سوالات آیین نامه می باشد که شما می توانید پاسخ آن را در ادامه ی همین مطلب از سایت مرسی تست مشاهده فرمایید.

از زمانی که راننده تشخیص می دهد نیاز به توقف دارد تا لحظه به کار گیری ترمز ها چه نام دارد؟

  1. مسافت ترمز
  2. مسافت توقف
  3. زمان واکنش
  4. زمان ترمز

پاسخ صحیح گزینه ی ۳ یعنی زمان واکنش، می باشد.

تعریف فاصله ی توقف، فاصله ی واکنش و فاصله ی ترمز

فاصله ی توقف: از زمان تشخیص خطر تا زمانی که خودرو به صورت کامل متوقف شود، خودرو فاصله ای را طی می کند که به آن فاصله ی توقف می گویند. می توان گفت فاصله ی توقف از دو قسمت تشکیل شده است که فاصله ی واکنش و فاصله ی ترمز می باشد. به عبارت دیگر فاصله ی توقف = فاصله ی واکنش + فاصله ی ترمز.

فاصله ی واکنش: از زمان تشخیص خطر تا وقتی که راننده پای خود را روی ترمز می گذارد، خودرو فاصله ای را طی می کند که فاصله ی واکنش می گویند. فاصله ی واکنش تحت تاثیر دو عامل می باشد:

زمان واکنش: عوامل زیادی بر زمان واکنش تاثیر گذار است. اگر شما یک راننده ی باتجربه باشید و عکس العمل شما بسیار سریع باشد، زمان واکنش شما نیز کمتر خواهد شد. برخی از عوامل باعث افزایش زمان واکنش شما می شود از جمله مصرف الکل، خستگی، داروهای خواب آور و …

سرعت: می توان گفت فاصله ی واکنش به نسبت سرعت تغییر می کند برای مثال اگر سرعت ۲ برابر شود، فاصله ی واکنش نیز ۲ برابر می شود، و به همین صورت اگر سرعت ۴ برابر شود، فاصله ی واکنش نیز ۴ برابر خواهد شد.

اگر زمان واکنش یک ثانیه باشد، برای محاسبه ی فاصله ی واکنش می توان به صورت زیر عمل کرد:

ابتدا رقم ۰ را از سرعت حذف می کنیم و آن را در ۳ ضرب می کنیم. برای مثال فاصله ی واکنش برای سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت می شود ۵ × ۳ یعنی ۱۵ متر.

و همین طور فاصله ی واکنش برای سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت می شود ۷ × ۳ یعنی ۲۱ متر.

پس با استفاده از این روش یک فرمول ساده می توان بیان کرد: فاصله ی واکنش بر حسب متر = کیلومتر بر ساعت (با حذف صفر) × ۳

فاصله ی ترمز: از زمان فشار دادن پدال ترمز تا زمان توقف کامل، خودرو فاصله ای را طی می کند که فاصله ی ترمز می نامند. بر فاصله ی ترمز عوامل مختلفی تاصیر گذار است از جمله:

شرایط جاده ای: بهترین شرایط جاده که کوتاه ترین فاصله ی ترمز را دارد، آسفالت های خشک می باشد. پس اگر جاده لغزنده باشد، فاصله ی ترمز را بیشتر خواهد کرد.

چسبندگی تایرها: اگر لاستیک های خودرو کهنه باشد، چسبندگی آن ها با جاده کمتر می شود و در نتیجه فاصله ی ترمز افزایش می یابد.

ترمزها: نوع و وضعیت ترمزها نیز بر روی فاصله ی ترمز تاثیر می گذارد. خودروهایی که دارای ترمز ضدقفل هستند، دارای فاصله ی ترمز کمتری در اکثر سطوح می باشند.

وزن: هر چه میزان بار خودرو بیشتر باشد و و وزن خودرو سنگین تر شود، فاصله ی ترمز نیز بیشتر خواهد شد.

شیب: در سربالایی ها فاصله ی ترمز کمتر و در سرپایینی ها فاصله ی ترمز بیشتر خواهد شد.

در سرعت های بالاتر، فاصله ی ترمز نیز بیشتر می شود. به طوری که فاصله ی ترمز با توان دوم سرعت افزایش پیدا می کند. برای مثال:

۲ برابر شدن سرعت باعث ۴ برابر شدن فاصله ی ترمز می شود.

۳ برابر شدن سرعت باعث ۹ برابر شدت فاصله ی ترمز می شود.

و همین طور ۴ برابر شدن سرعت باعث ۱۶ برابر شدن فاصله ی ترمز می شود.

در سایت مرسی تست بخشی به نام آزمون های آنلاین برای شما داوطلبان آزمون آیین نامه فراهم شده است. که با شرکت در آن می توانید مهارت و توانایی خود را جهت شرکت در آزمون های اصلی بالا ببرید.

این آزمون ها دقیقا محیط های آزمون اصلی را برای شما تداعی می کند و از نظر تعداد سوال، مدت زمان و … شبیه آزمون اصلی است. پس شما می توانید خود را با آن محک بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *