چراغ راهنمای دنده عقب کدام است

چراغ راهنمای دنده عقب کدام است؟ جهت دریافت پاسخ این سوال، لطفا به ادامه ی مطالب از سایت مرسی تست مراجعه فرمایید.

چراغ راهنمای دنده عقب کدام است؟

چراغ های راهنمایی، به عنوان یکی از مهم ترین قسمت ها در سیستم ایمنی خودرو ها می باشند و عدم استفاده از آن ها، باعث ایجاد بسیاری از تصادفات در رانندگی خواهد شد.

به خصوص برای دنده عقب گرفتن یا در هنگام پارک دوبل، بسیاری از رانندگان عادت ندارند که از چراغ های راهنمایی بهره ببرند و یا أصلا نمی دانند که کدام چراغ راهنمایی را باید بزنند.

به همین دلیل این یکی از علت های تصادفات خیابانی است که در هنگام دنده عقب گرفتن، ایجاد می شود. که باید به آن اهمیت بیشتری داده شود.

اما این سوال پیش می آید که در زمان دنده عقب گرفتن باید از کدام یک از چراغ های راهنمایی استفاده کرد تا دیگر رانندگان متوجه حرکت ما شوند؟ است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

هم برای دنده عقب گرفتن و هم برای پارک دوبل، باید از چراغ راهنمایی سمت راست استفاده کنید تا دیگر رانندگان متوجه شوند که شما در حال انجام چه کاری می باشید.

این مسئله نیز در آزمون های شهری راهنمایی و رانندگی بسیار مهم است که از راهنما استفاده کنید. تمام خودرو ها راهنما دارند که استفاده از هر راهنمایی، أصول و قوانین خاص به خود را دارد.

به عبارت دیگر،استفاده از راهنما به عنوان وسیله ای می باشد جهت آگاه کردن دیگر رانندگان وسایل نقلیه تا از تغییر مسیر شما اطلاع کسب کنند.

کاربرد چراغ های راهنمایی در خودروها

تمام خودروها، دارای چهار چراغ در گوشه چپ و راست می باشند که دو مورد از آن‌ ها، در قسمت عقب خودرو و دو چراغ بعدی در قسمت جلوی خودرو قرار داده شده است.

این چراغ‌ ها را با نام‌ های دیگری هم چون چراغ چشمک ‌زن یا فلاشر نیز شناخته می شود که نوری زرد رنگ دارند. زمانی که راننده قصد دارد تغییر جهت داده و خودرو را از لاینی به لاین دیگر انتقال داده یا وارد مسیر دیگری شود، از چراغ‌ های راهنما باید استفاده کند.

چراغ ‌های راهنما، راننده وسایل نقلیه کناری و پشتِ‌ سری را از قصد و تصمیم راننده آگاه می‌کند. در این شرایط، با عکس‌العمل درست و به ‌موقع راننده‌ها از تصادفات و خطرات جدی جلوگیری به عمل می آید.

زمانی که راننده بتواند متناسب با موقعیت، واکنشی صحیح از خود نشان داده، آمار حوادث جاده‌ ای به شکل زیادی پایین خواهد می آید. البته از چراغ‌ های راهنما یا فلاشر در موقعیت‌ های مختلفی مثل مواقع بارندگی و مه، عبور حیوانات، وجود مانع و غیره نیز می‌توان بهره برد.

امروزه با پیشرفت علم در این زمینه و تولید خودروهای جدید و پیشرفته ‌تر، تحولی در ساخت چراغ‌ های راهنما به‌ وجود آمده‌ است. سازندگان خودرو برای تاثیر و جلب توجه بیشتر، چراغ‌های راهنما را روی آینه‌های بغل، گلگیر‌ها و غیره طراحی کرده اند.

این طراحی از طرفی باعث شیک و مدرن به ‌نظر رسیدن خودرو شده است و از طرفی دیگر، رانندگان سریع‌ تر از تصمیمات یکدیگر در تغییر مسیر آگاه می شوند.

فاصله ی مناسب برای روشن کردن چراغ های راهنمایی چیست؟

همان طور که در کتاب آیین‌نامه ذکر شده، راننده باید از فاصله‌ ای مشخص، راهنمای خودرو خود را روشن کند. روشن کردن چراغ‌ های راهنما در همه شرایط یکسان نیست و از قوانین مختلفی پیروی می‌کند. در ادامه با ذکر شرایط مختلف، مسافت لازم جهت راهنما زدن را توضیح خواهیم داد:

استفاده از راهنما در بزرگراه‌ ها: در این شرایط باید از فاصله ۲۰۰ متری راهنما زده شود. در صورت گردش به چپ، در جاده‌ ها و بزرگراه ‌ها باید از ۵۰۰ متری چراغ راهنما را روشن کرده.

استفاده از راهنما برای گردش به راست یا چپ در معابر درون شهری: در این شرایط باید از فاصله ۱۰۰ متری راهنما زده شود. در غیر این صورت، راننده خودرو پشتی نخواهد توانست عکس‌العمل مناسبی از خود نشان داده.

استفاده از راهنما برای دنده عقب: در این شرایط، قبل از شروع حرکت به عقب باید راهنما سمت راست زده شود.

استفاده از راهنما برای پارک کردن و خارج شدن از پارک: در این شرایط، درست از زمانی که وارد پارک می‌شوید یا می‌خواهید از پارک خارج شوید راهنما زده باید بزنید. زمانی راهنما را خاموش خواهید کرد که عمل پارک کردن به اتمام رسیده باشد.

هم چنین برای آشنایی بیشتر با نمونه سوالات آیین نامه به بخش دانلود در این سایت می توانید مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *