تابلوهای انتظامی راهنمایی و رانندگی

برای آشنایی با تابلوهای انتظامی راهنمایی و رانندگی به شما توصیه می‌کنیم، مطلب زیر که توسط سایت مرسی تست تهیه شده است را مطالعه فرمایید. همچنین برای آشنایی با دیگر تابلوهایی که در این زمینه وجود دارد بهتر است از نمونه سوالات آیین نامه در صفحه استفاده کرده.

همانطور که می‌دانیم علائم راهنمایی و رانندگی نقش بسیار مهمی را در کنترل ترافیک خیابان‌ها به عهده دارند. قبولی در آزمون نهایی آیین نامه راهنمایی و رانندگی بدون شناخت این گونه تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی امکان‌پذیر نیست. ما در زیر انواع تابلوها و مفهوم رنگ‌ها در این گونه تابلوها را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

مفهوم رنگ‌ها در علائم راهنمایی و رانندگی

استفاده کردن از یک رنگ خاص در این گونه تابلوها معنای خاصی نیز خواهد داشت، که احتمالاً شما این گونه رنگ‌ها را در تابلوهای متعددی در خیابان‌ها و جاده‌ها مشاهده کردید. به طور کلی تعداد این رنگ‌ها را می‌توان به هشت رنگ تقسیم بندی کرد که ما در ادامه مفهوم هر یک را برای شما معرفی خواهیم کرد.

رنگ آبی: استفاده از این رنگ در تابلوها به معنای اطلاع رسانی و راهنمایی می‌باشد، برای مثال راهنمای خدمات، حرکت‌های مجاز، علائم اخباری و راهنماهای مسیر در آزادراه‌ها نمونه‌ای از آنها می‌باشد.

رنگ زرد: رنگ زرد به معنای هشدار عمومی یا هشدارهایی مانند عملیات ساختمانی و تعمیر و نگهداری در مکان مورد نظر است.

رنگ نارنجی: رنگ نارنجی به معنای رسیدن به مناطق اداری، آموزشی، خدماتی است. این تابلوها در نزدیکی اینگونه اماکن نصب می‌گردند.

رنگ قهوه‌ای: از قهوه‌ای برای نمایش مناطق تفریحی، گردشگری و فرهنگی استفاده می‌شود.

رنگ سیاه و سفید: این رنگ که به صورت تلفیقی استفاده شده جهت علائم دستوری یا راهنماهای مسیر می‌باشد.

رنگ قرمز: استفاده از این رنگ در تابلوها به معنای بازدارنده و منع کننده است مانند تابلوی ایست.

رنگ سبز: این رنگ برای انجام حرکت‌های مجاز یا راهنماهای مسیر در بزرگراه‌ها می‌باشد، همچنین برای نشان دادن وجود اماکن مذهبی در طول مسیر نیز استفاده می‌شود.

با مفهوم رنگ‌ها در تابلوهای راهنمایی و رانندگی آشنا شدید الان نوبت این است که بدانید تابلوهای رانندگی به چند قسمت تقسیم می‌شوند، این تابلوها را می‌توان به چهار دسته تقسیم بندی کرد، که گاهی اوقات مفهوم خبری داشته، گاهی اوقات دستور و امر می‌دهند و گاهی مواقع باز می‌دارند، انواع این گونه تابلوها به صورت زیر می‌باشد:

  1. تابلوهای انتظامی
  2. تابلوهای اخطاری
  3. تابلوهای اخباری
  4. تابلوهای محلی

تابلوهای انتظامی راهنمایی و رانندگی

تابلوهای انتظامی راهنمایی و رانندگی: نام دیگر این تابلوها بازدارنده هستند و با دیدن آنها متوجه می‌شویم که عملی که در مرکز این تابلو نشان داده شده است را باید از آن پرهیز کنیم، این تابلوها خود دارای انواع مختلفی هستند که در زیر به آنها می‌پردازیم:

  • تابلوهای دایره‌ای شکل که دارای حاشیه قرمز رنگی هستند و ممنوعیت یک کار را می‌رساند و ممنوعیت آن کار، شکلی است که در وسط آن رسم شده است و نشان می‌دهد که در چه مکانی چه عملی ممنوع می‌باشد.
  • تابلوهای دایره‌ای که دارای پس زمینه آبی بدون حاشیه قرمز هستند و انجام رساندن یک کاری را نمایش می‌دهند و در مواردی یک عمل خاص را محدود می‌کنند. مانند تابلوی فقط گردش به راست مجاز است که تنها اجازه گردش به راست را محدود کرده است.
  • تابلوهای حق تقدم و دیگر تابلوهای انتظامی که جز دو دسته بالا نیستند و خود دسته جدا را شامل می‌شوند، تابلوی حق تقدم به شکل مثلثی که روی یک راس نشسته می‌باشد و تابلوهای دیگر که گاهی اوقات در تقاطع‌ها شما آنها را مشاهده کرده‌اید.

تابلوهای اخطاری: نوع دوم تابلوها اخطاری هستند و همانگونه که از نامشان مشخص است خطر موجود بر سر راه را اعلام می‌کند، عبارت دیگر راننده را به انجام کاری اجبار نمی‌کنند، بلکه مشاهده خطر پیش روی او را می‌رساند. نمونه‌ای از این تابلوها دست اندازها هستند که برای جلوگیری از آسیب به اتومبیل نصب می‌شوند تا رانندگان سرعت خود را کاهش دهند. این گونه تابلوها به صورت مثلث هستند که نوار حاشیه قرمز رنگی دارند.

تابلوهای اخباری: این تابلوها نقش آگاه دهنده دارند و به عنوان راهنماهای مسیر می‌باشند. برای مثال رانندگان را از وجود اماکن و خدماتی که بر سر راه وجود دارند آگاه می‌کنند و شکل آنها به صورت مستطیل شکل می‌باشد.

تابلوهای محلی: این تابلوها مرز و محدوده جاده‌ها و خیابان‌ها را مشخص می‌کنند و جدا کننده جریان‌های همگرا نیز می‌باشد. این تابلوها رانندگان را برای عدم خروج از آن مرز جاده به ویژه هنگام رانندگی در هواهای تاریک کمک می‌کنند، تا راننده بتواند واکنش مناسب‌تری را از خود نمایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *