نحوه صحیح سبقت گرفتن در شب

اگر به دنبال مطلبی دقیق در باره ی نحوه صحیح سبقت گرفتن در شب هستید، لطفا مقاله ی زیر از سایت مرسی تست را مطالعه فرمایید.
سوال زیر نمونه ای از سوالات آیین نامه در این زمینه است که برای شما داوطلب گرامی فراهم شده است:

کدام یک از گزینه های زیر جز آگاه سازی برای سبقت در شب می باشد؟

  1. استفاده از بوق کوتاه
  2. تبدیل و تعویض نور چراغ بالا و پایین
  3. تبدیل و تعویض نور چراغ بالا و پایین به همراه چراغ راهنما
  4. استفاده از بوق بلند به صورت متناوب

پاسخ صحیح گزینه ی ۳ می باشد، یعنی تبدیل و تعویض نور چراغ بالا و پایین به همراه زدن چراغ راهنما

تعریف سبقت گرفتن

سبقت گرفتن به معنای پیشی گرفتن از وسیله ی نقلیه ای است که در همان مسیر و جلوتر از ما در حال حرکت می باشد، از این رو وسیله ی نقلیه زمانی می تواند سبقت بگیرد که سرعت خود را افزایش دهد. در نتیجه راننده باید به محل و منطقه ای که می خواهد در آن سبقت بگیرد توجه بسیار کند از لحاظ ایمنی و مجاز بودن و وجود یا عدم وجود تابلو ها.

نحوه صحیح سبقت گرفتن در شب و در روز چیست؟

برای سبقت گرفتن باید به تابلو ها و علائم راهنمایی و رانندگی توجه بسیار کرد، مانند علامت های عابرین پیاده و منطقه ی سبقت مجاز. اگر مطمئن هستید ک هبا افزایش سرعت خود می توانید از اتومبیل جلویی سبقت بگیرید، اقدام به این کار کنید.

به وسیله ی نقلیه ی پشت سر و جلوی خود جهت برقراری فاصله ی ایمن توجه کنید و منطقه را بررسی کنید.

سبقت از سمت چپ انجام می شود، بنابراین برای تغییر مسیر باید چراغ راهنمای سمت چپ را بزنیم و به سایر رانندگان اطلاع دهیم.

اگر روز باشد می توان از چند بوق متناوب کوتاه نیز در کنار موارد بالا استفاده کرد، اما در مورد نحوه صحیح سبقت گرفتن در شب باید بگوییم با زدن چند چراغ متناوب کوتاه راننده ی جلویی را از تصمیم خود آگاه میکنیم به طوری که به وی استرس وارد نکرده و آرامش وی را بر هم نزنیم.

بعد از سبقت گرفتن دوباره راهنمای سمت راست را می زنیم و به مسیر اولیه خود باز می گردیم. چراغ راهنما را خاموش کنید و فاصله ی مناسب با خودروی ای که از آن سبقت می گیرید را رعایت کنید تا با آن برخورد نکنید.

قوانین آیین نامه پیرامون نحوه صحیح سبقت گرفتن

  • طبق ماده ی ۱۳۲ آیین نامه راهنمایی و رانندگی: رانندگانی که قصد سبقت گرفتن دارند، بعد از بررسی مجاز بودن محل، چراغ راهنمای چپ را روشن کرده و بعد از پیمودن مسافت کافی، چراغ راهنمای راست را می زنند و به مسیر خود باز می گردند، سبقت گرفتن نباید باعث بسته شدن راه یا تصادف برای وسایل نقلیه ی دیگر شود. هم چنین سبقت گرفتن از راست وسیله ی نقلیه ای که خود از چپ سبقت می گیرد، مجاز است.
  • طبق ماده ی ۱۳۳ آیین نامه رانندگی: مسیری که راننده می خواد برای سبقت وارد آن شده باید تا فاصله ی دور از هر گونه وسیله ی نقلیه ی دیگر خالی باشد و تفاوت سرعت او با وسیله ی نقلیه ی جلویی کافی باشد تا باعث ایجاد خطر و ترافیک در سمت مقابل نشود.
  • طبق ماده ی ۱۳۴ آیین نامه رانندگی: رانندگانی که از آنها سبقت گرفته می شود باید باعث بسته شدن راه برای وسیله ی نقلیه نشومند و سرعت خود را افزایش ندهند.

محل هایی که سبقت گرفتن در آن ممنوع می باشد

  • در پیچ های تند و سر بالایی که میدان دید راننده کم می باشد.
  • از ۵۰ متر مانده به پیچ ها تا ۵۰ متر پس از آن یا در تقاطع راه ها یا در تقاطع راه آهن ها، مگر آنکه به وسیله تابلوها، این کار مجاز شناخته شده باشد.
  • هنگامی که روشنایی و میدان دید به هر علت کافی نیست.
  • سبقت از وسیله نقلیه ای که خود در حال سبقت گرفتن می باشد، مگر در راهی که به دلیل وجود سه خط عبور یا بیشتر، این کار مجاز اعلام شده است.
  • از اتوبوس و کامیون ها در معابر شهری نباید سبقت گرفت.
  • از ۱۰۰ متر مانده به ورودی تونل ها، پل ها تا انتهای آن ها، مگر آنکه به وسیله تابلو ها، مجاز باشد.
    در مناطقی که با نصب علایم سبقت گرفتن ممنوع باشد.
  • هنگامی که وسیله نقلیه ای در فاصله نزدیک و غیر ایمن از روبروی ما در حال حرکت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *