مهمترین عوامل و خصوصیاتی که موجب عملکرد ضعیف یک راننده میشود

مهمترین عوامل و خصوصیاتی که موجب عملکرد ضعیف یک راننده میشود چیست؟ این یکی از سوالات آیین نامه سال گذشته می‌ باشد، برای پاسخ به این سوال با مرسی تست همراه باشید.

مهمترین عوامل و خصوصیاتی که موجب عملکرد ضعیف یک راننده میشود کدام یک از گزینه‌ های زیر است؟

  1. عدم شناسایی و تشخیص نادرست حوادث غیر منتظره و حادثه ساز
  2. نداشتن تمرکز در حین رانندگی
  3. افزایش خطا در قضاوت و تصمیم‌ ها به هنگام سرعت‌ های بالا و غیر ایمن
  4. همه موارد

پاسخ صحیح گزینه ۴ یعنی همه موارد می باشد.

فرهنگ رانندگی و رابطه آن با مهمترین عوامل و خصوصیاتی که موجب عملکرد ضعیف یک راننده میشود

نحوه رانندگی هر فرد می‌ تواند فرهنگ و سطح اجتماعی او را بازگو کند، از این رو چگونگی رانندگی با اتومبیل، به خوبی نشان دهنده سطوح مختلف شخصیتی، رفتاری و درک اجتماعی افراد می‌ باشد.

به عبارت دیگر نحوه رانندگی نمونه‌ ای از اخلاق اجتماعی افراد می‌ باشد، بنابراین رعایت قانون و مقررات، احترام به حقوق دیگران، افزایش آستانه تحمل فرد در برابر محرک‌ های ترافیکی، میزان پاکیزگی و سلامتی اتومبیل، ایجاد فضای امن برای سرنشینان و دیگر رانندگان از نمونه رفتار های اجتماعی یک راننده است که در هنگام رانندگی به صورت ناخود آگاه از او منتشر می‌ شود.

آمار های نشان داده شده بین ۹۰ تا ۹۵ درصد از تصادفات، عوامل انسانی از جمله اصلی‌ ترین دلیل آن می‌ باشد. از این رو رفتار های ضد اجتماعی، خشونت در رانندگی و نحوه ی رانندگی خشن نیز با تصادف رابطه ی مستقیم دارد.

از این رو بررسی های مختلفی درباره ویژگی‌های شخصیتی و رفتار رانندگان صورت گرفته است. بر اساس این نتایج به نظر می‌رسد، رفتارهای خاصی از شخصیت هر فرد باعث رفتارهای قانون شکنانه او می‌ شود، بنابر این، این رفتار ها باعث برآورده شدن بعضی از نیاز های فرد می‌ شود و با سیستم قانونمند محیط اطراف مغایرت دارد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته بیشتر از ۹۰ درصد تصادفات تا حدودی به شخصیت راننده بستگی دارد و از این رو رانندگی مخاطره آمیز نتایج منفی را به دنبال دارد.

رانندگی خطرناک مانند رانندگی رقابت جویانه، مانور دادن در میان خودرو ها، رانندگی خطر پذیر برای هیجان و لذت، سرعت و سبقت‌ های ناگهانی، رانندگی پرخاش جویانه مانند رانندگی با فاصله کم که برای تنبیه آن ها صورت می‌ گیرد، گاز دادن از روی خشم، ژست‌ های خشمناک از جمله مواردی هستند که ایمنی را به شدت تهدید می‌ کنند.

به هر حال بیشتر جوانان با این گونه رفتار های پرمخاطره درگیر هستند و آمار تصادفات جوانان بیانگر این امر می‌ باشد.

یکی از ویژگی های این افراد به احتمال زیاد در بروز رفتار های پرخطر دخیل می‌ باشد، که برای افزایش سیاست‌ های ایمنی ترافیک نیاز به بررسی بیشتر دارد تا راه حل‌ هایی برای کاهش میزان تصادفات و مرگ و میر یافت شود.

اخیرا رفتار های جالبی از برخی از رانندگان سر می‌ زند که سعی می‌ کند با اتومبیل یا شیوه رانندگی خود نظر دیگران را جلب کند. آن ها معمولا با سرعت‌ ها و سبقت‌ های غیر مجاز، انجام حرکت‌ های نمایشی در محل‌ هایی که رانندگان معمولی یا خانواده‌ ها در آن وجود دارند، لجبازی با دیگر رانندگان سعی می‌ کنند که توجه اطرافیان را به خود جلب کرده، اما این کار نه تنها جذاب نیست بلکه نشان دهنده ضعف فرهنگی و عدم کنترل فرد نیز می‌ باشد.

در هیچ کجای قوانین رانندگی نوشته نشده است که استفاده از سیستم صوتی پرقدرت و همچنین استفاده از شیشه‌ های تیره یا لامپ‌ های غیر مجاز، سرعت و سبقت‌ های خطرناک، استفاده از بوق‌ های گوش خراش و استفاده بی مورد از آن ها، اتومبیل و رانندگی را به نوعی هنر و افتخار تبدیل می‌ کند.

برخلاف تصور این گونه افراد، احترام به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی نوع خود نمایی است که شخصیت رانندگان را نزد دیگران زیبا جلوه می‌ دهد.

عدم توجه به این فرهنگ‌ های رانندگی باعث بروز اشتباهات زیادی از ما می‌ شود و این یکی از مهمترین عوامل و خصوصیاتی است که موجب عملکرد ضعیف یک راننده میشود و جوانب مختلفی را خدشه‌ دار می‌ کند. مثلا فردی که به قوانین و مقررات توجهی نمی‌ کند و آن ها را نادیده می گیرد، از ضعف فرهنگی و تربیت غلط اجتماعی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *