اموزش تقاطع آیین نامه

جهت اموزش تقاطع آیین نامه به شما توصیه می کنیم مطلب تهیه شده توسط مرسی تست را مطالعه فرمایید.

اموزش حق تقدم در تقاطع آیین نامه

اگر چند خودرو به صورت همزمان قصد عبور از یک تقاطع یا میدان را داشته باشند، تعیین اولویت عبور هر یک از آن ها حق تقدم گویند. در این مطلب قصد داریم در مورد حق تقدم و حالت های مختلف آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

اموزش حق تقدم در میدان ها در آیین نامه

هنگام ورود به میدان ها، حق تقدم با وسیله ای است که درون میدان قرار داشته باشد. در سال های گذشته قوانین مربوط به حق تقدم در میدان ها با قوانینی که الان وجود دارد متفاوت بوده و این قوانین تغییر کرده است. اما علت آن به صورت زیر بیان می گردد:

اگر وسیله ی نقلیه ای که در میدان قرار دارد را ۱ و وسیله ی نقلیه ای که قصد ورود به میدان دارد را ۲ بنامیم، هرگاه وسیله ی نقلیه ۲ وارد میدان شود وسیله ی نقلیه ۱ باید سرعت خود را کم کند و بایستد و در نتیجه باعث ایستادن سایر وسایل نقلیه شده و خطراک بسیاری را در میدان به همراه دارد.

حالا اگر بخواهیم این مثال را با قوانین جدید بسنجیم باید بگوییم که وسیله ی نقلیه ی ۲ قبل از ورود به میدان باید بایستد و سپس وسیله ی نقلیه ی ۱ وقتی از میدان عبور کرد وسیله ی نقلیه ی ۲ وارد میدان شود. برای وسیله ی نقلیه ی ۲ خطری ایجاد نمی شود.

اموزش حق تقدم هنگام خروج از پارکینگ در آیین نامه

باید بگوییم هنگام ورود به راه های اصلی از راه های خصوصی، تعمیرگاه ها، گاراژ ها، کوچه ها و … که راه های فرعی هستند، حق تقدم با وسیله ی نقلیه است که در راه اصلی در حال تردد می باشد.

اموزش حق تقدم در سه راه در آیین نامه

بر سر سه راه ها همیشه حق تقدم با وسیله ی نقلیه ای است که در مسیر مستقیم در حال تردد می باشد.

در سه راهی ها هنگام خروج از پارکینگ، ورود از راه فرعی به راه اصلی محسوب می شود پس مطابق قوانین وسیله ی نقلیه ای که از دیگر راه ها می رسند اولویت کمتری دارند.

اموزش حق تقدم وسایل نقلیه امدادی در آیین نامه

در صورتی که چراغ های گردان روی خودرو ها نصب گردد، این خودروها را امدادی گویند و حق تقدم با این گونه وسایل است.

این وسایل امدادی و انتظامی هستند که هنگام وقوع حادثه از چراغ های گردان استفاده می کنند. وجود این چراغ های گردان نشان دهنده ی این است که این خودرو ها در حال ماموریت هستند و نباید تاخیر داشته باشند. پس در این صورت می توانند برخی از قوانین را رعایت نکنند.

اموزش حق تقدم هنگام پارک یا توقف خودرو ها در آیین نامه

در تقاطع های هم ارز حق تقدم با وسیله ی نقلیه ای است که در طرف راست وسیله ی نقلیه ی دیگر حرکت می کند.

حق تقدم هنگام وقوع مشکلات در راه ها

گاهی در مسیر حرکت وسایل نقلیه موانعی وجود دارد از قبیل: خودروهای پارک شده، مصالح ساختمانی، اشیا عمومی، حفاری ها یا خرابی ها. در این صورت راه بسته است یا مسیر کافی برای عبور نمی باشد بنابراین حق تقدم با وسیله ی نقلیه ای است که راه عبور آن باز باشد و یا سهم بیشتری از راه را برای عبور داشته باشد.

حق تقدم در مسیرهای شیب دار

در راه های با سطح شیب دار یا راه های کوهستانی که عبور از کنار وسایل نقلیه بسیار مشکل و گاهی اوقا غیر ممکن است، پس راننده ای که در سرازیری در حال تردد می باشد باید کنار رود و راه را برای راننده ای که در سربالایی حرکت می کند باز کند.

حق تقدم در گذرگاه های عابر پیاده

در گذرگاه های عابر پیاده که دارای چراغ راهنمایی نمی باشد، همیشه حق تقدم با عابرین پیاده است.

حق تقدم در خیابان های اصلی و فرعی

همان طور که در کتاب آیین نامه نیز آورده شده است در برخورد راه اصلی با راه فرعی از تابلو ها کمک گرفته می شود، در برخورد با راه اصلی باید حق تقدم رعایت گردد. پس بهتر است ابتدا خیابان اصلی تشخیص داده شود.

برای درک موضوعات بالا به شما توصیه می کنیم نمونه سوالات آیین نامه تهیه شده در این سایت را نیز مطالعه کرده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *