سیستم هدایت فرمان هر چند وقت یکبار باید کنترل شود؟

سیستم هدایت فرمان هر چند وقت یکبار باید کنترل شود؟ این یکی از نمونه سوالات آیین نامه می باشد که جهت دریافت پاسخ این سوال به شما توصیه می‌کنیم مطلب زیر از سایت مرسی تست را مطالعه فرمایید.

سیستم هدایت فرمان هر چند وقت یکبار باید کنترل شود؟

  1. هر سال یک بار
  2. هر شش ماه یکبار
  3. هر سه ماه یکبار
  4. به صورت ماهانه

پاسخ صحیح گزینه ۲ یعنی هر شش ماه یکبار می‌باشد.

آشنایی با سیستم هدایت فرمان

سیستم هدایت فرمان با توجه به میزان چرخش غربیلک فرمان توسط راننده، وظیفه کنترل و میزان گردش چرخ‌های جلوی خودرو را به عهده دارد. به عبارت دیگر به مجموعه مکانیزم که غربیلک فرمان شروع و تا پشت چرخ‌های جلو ادامه پیدا می‌کند و وظیفه تغییر جهت تایرها را به عهده دارد، سیستم فرمان یا جلوبندی خودرو می‌نامد.

سلامت فنی تمام قطعات این سیستم تاثیر بسیار زیادی را در تامین امنیت سرنشینان خودرو به دنبال دارد.

امروزه بیشتر سیستم‌های هدایت فرمان به صورت هیدرولیکی طراحی و اجرا شده‌اند و مزیت فرمان‌های هیدرولیکی، کار آسان با آنها و چرخش آسان غربیلک فرمان است.

به این نکته توجه کنید که جهت چک کردن سطح روغن هیدرولیکی فرمان باید به میزان روغن درون مخزن روغن هیدرولیکی توجه کرد که معمولاً جنس این مخزن‌ها از پلاستیک می‌باشد و در صورتی که میزان روغن از سطح نمودار کمتر باشد باید روغن به آن اضافه کرد، برخی از این مخزن‌ها دارای جنس فلزی هستند که توسط گیج که درون مخزن می‌باشد سطح روغن آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جلوبندی خودرو از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. در مواقع خرابی جلوبندی، همیشه کل آن به صورت کامل آسیب نمی‌بیند و امکان دارد تنها بخشی از اجزای آن دچار مشکل شود که با صرف هزینه بسیار کمی قابل تعمیر می‌باشد.

اعضای تشکیل دهنده جلوبندی خودرو به بخش‌های زیر تقسیم بندی می‌شوند از جمله:

  • فنرها
  • کمک فنرها
  • بوش یا سیبک
  • طبق‌ها

فنرها: یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش جلوبندی خودروها فنرها می‌باشد که وظیفه خیلی مهمی را به عهده دارد. تصور کنید که شما با سرعت بسیار بالایی در حال رانندگی هستید و ناگهان در یک دست انداز می‌افتید، اگر اینگونه فنرها نباشد چه اتفاقی برای شما و خودرو می‌افتد؟

فنرها کلیه ارتعاشات وارد شده به چرخ‌ها را دریافت می‌کنند و باعث می‌شود تا کمترین فشار به اتاق خودرو و شاسی وارد گردد در واقع می‌توان گفت این کار را سیستم تعلیق خودرو انجام می‌دهد. فنرها در جلوبندی خودرو به سه دسته تقسیم می‌شوند.

کمک فنرها: وقتی به یک فنر ضربه وارد می‌شود به خاطر خاصیت ذاتی که فنرها دارند، اثر آن تا مدت‌ها باقی می‌ماند و نوسان دارند، برای گرفتن این نوسانات نیاز به وسیله دیگری است که به آن کمک فنر می‌گویند.

طبق‌ها: می‌توان گفت طبق‌ها نیز از مهم‌ترین اجزای جلوبندی در خودروها به حساب می‌آیند که با استفاده از بازوهای سیستم تعلیق خودرو را به شاسی خودرو متصل می‌کند. خود این طبق ها از طریق بوش‌ها به شاسی و از طریق سیبک‌ها به چرخ‌ها اتصال پیدا می کنند.

در خرابی جلوبندی خودرو بیشتر طبق‌ها مورد آسیب و صدمه قرار می‌گیرند.

لقی فرمان: سیستم هدایت و فرمان یا همان جلوبندی خودرو باید حداقل هر ۶ ماه یکبار توسط مراکز مجاز مورد بازرسی و کنترل قرار بگیرد.

رانندگی کردن با خودرویی که دارای سیستم فرمان معیوب می‌باشد باعث ایجاد تصادفات و حوادث غیر قابل جبرانی خواهد شد.

در صورتی که سیستم فرمان خودرو از نوع هیدرولیکی می‌باشد مخزن روغن هیدرولیک ترمز نیز باید به صورت دوره‌ای چک شود. این سیستم باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

برگشت پذیری خودکار غربیلک فرمان بعد از گردش به حالت اولیه خود: بعد از تمام شدن عملیات گردش، غربیلک فرمان باید بتواند به صورت خودکار و بدون وارد شدن نیروی دست به حالت اولیه خود برگردد.

لقی و خلاصی مجاز غربیلک فرمان: غربیلک فرمان باید حدوداً ۲ تا ۳ سانتی‌متر یا به عبارت دیگر ۱۰ درجه خلاصی داشته باشد، این بدان معناست که با چرخاندن فرمان کمتر از ۲ تا ۳ سانتی‌متر جهت تایرهای جلو و در نتیجه جهت خودرو تغییر نمی‌کند.

وجود لقی یا خلاصی در فرمان برای این منظور قرار داده شده است که با هر تکان کوچک به ویژه در سرعت‌های بالا جهت خودرو به سرعت تغییر نکند، چرا که اگر غیر از این باشد بسیار خطر آفرین خواهد بود.

اگر فرمان دارای خلاصی و لقی نباشد یا خلاصی آن از حد تعیین شده ی مجاز بیشتر باشد، این نشانه معیوب بودن سیستم هدایت و فرمان می‌باشد که در اولین فرصت باید جهت تعمیر کردن آن تلاش کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *