در خیابان ها و جاده هایی که نور کافی وجود دارد

اگر بخواهید بدانید در در خیابان ها و جاده هایی که نور کافی وجود دارد چگونه می‌توانید از چراغ‌های جانبی خودرو استفاده کنید، پاسخ این سوال پیش ماست. لطفاً مطلب تهیه شده از سایت مرسی تست را در زیر مطالعه فرمایید.

جمله روبرو را کامل کنید: در خیابان ها و جاده هایی که نور کافی وجود دارد …

  1. تنها از چراغ‌های جانبی جلو و عقب استفاده کرد
  2. تنها از نور بالا استفاده کرد
  3. چراغ‌ها را باید خاموش کرد
  4. تنها از نور پایین استفاده کرد

پاسخ صحیح گزینه یک می‌باشد یعنی باید تنها از چراغ‌های جانبی جلو و عقب استفاده کرد.

قوانین استفاده از چراغ‌ها (به خصوص در خیابان ها و جاده هایی که نور کافی وجود دارد)

طبق ماده ۱۴۶ قوانین راهنمایی، راننده وسیله نقلیه‌ای که در شب در حال تردد می‌باشد و در محل یا زمانی وجود دارد که به علت نبودن نور کافی ناشی از ابری بودن هوا، وجود مه، باران یا برف، عبور از تونل و مانند آن دید کافی ندارد باید چراغ‌های وسیله نقلیه را به ترتیب موارد اشاره شده در موارد بعدی روشن نماید.

طبق ماده ۱۴۷ قوانین راهنمایی، در خیابان‌ها و جاده‌هایی که نور کافی وجود دارد، تنها باید از چراغ‌های جانبی جلو و عقب خودرو استفاده کرد و در صورت خرابی ناگهانی چراغ‌های جانبی جلو می‌توان از چراغ‌های نور پایین به جای آن استفاده گردد.

طبق ماده ۱۴۸ قوانین راهنمایی، اگر چند وسیله نقلیه‌ای که متصل به هم می‌باشند در حال حرکت هستند و زمانی باشد که چراغ‌ها باید روشن گردد، چراغ‌ ‌هایی که با توجه به محل نصبشان دیده نمی‌شوند ضرورتی ندارد که روشن باشند و تنها کافیست که چراغ‌های جلوی وسیله اولی و چراغ‌های عقب وسیله آخری روشن باشد.

طبق ماده ۱۴۹ قوانین راهنمایی، رانندگان وسیله نقلیه موتوری در جاده‌ها باید از چراغ‌های نور بالا استفاده کنند تا کلیه اشخاص و اشیا را در فاصله‌های دور ببینند مگر در موارد زید که باید از چراغ نور پایین به جای آن استفاده کنند:

  • وسیله نقلیه‌ای از جهت مخالف به سمت او حرکت می‌کند، در این صورت راننده باید از فاصله حداقل ۱۵۰ متری چراغ‌های خود را به نور پایین تغییر دهد، تا راننده طرف مقابل بدون اذیت شدن بتواند به مسیر خود ادامه دهد.
  • که وسیله نقلیه از فاصله نزدیک و در عقب وسیله نقلیه دیگری در حال تردد است به جز وقتی که می‌خواهد سبقت بگیرد.

طبق ماده ۱۵۰ قوانین راهنمایی، چراغ‌های جلوی وسایل نقلیه‌ای که در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها متوقف می‌شوند با دیدن حرکت وسایل نقلیه‌ای که از روبروی آنها در حال حرکت هستند باید خاموش شود و برای تشخیص تنها از چراغ‌های جانبی کوچک استفاده شود.

طبق ماده ۱۵۱ قوانین راهنمایی، استفاده از چراغ‌های چشمک زن رنگارنگ در وسایل نقلیه ممنوع اعلام شده است مگر در مواردی که آیین نامه آن را مجاز کرده باشد.

مناسب از چراغ‌های نور بالا و نور پایین و رانندگی در شب

همانطور که می‌دانیم رانندگی در شب دارای سختی‌های بسیار زیادیست و باید به نکاتی توجه کرد تا رانندگی بی‌خطری داشته باشیم. یکی از این نکات استفاده درست از چراغ‌های خودرو می‌باشد. ما در این بحث چراغ‌های نور بالا و نور پایین را می‌شناسیم و استفاده صحیح از آنها را یاد می‌گیریم. برای مثال یاد می‌گیریم که از چه فاصله‌ای باید از نور بالا یا نور پایین استفاده کرد تا رانندگی ما ایمن‌تر باشد.

نکات مهم در رانندگی شب: همانطور که می‌دانید رانندگی در شب محدوده دید راننده را بسیار کاهش می‌دهد، به عبارت دیگر زمان بیشتری طول می‌کشد که راننده با دیدن خطر عکس‌العملی از خود نشان دهد، برای همین است که رانندگی در شب خطرناک می‌باشد، سعی کنید اگر در شب رانندگی می‌کنید حتماً نکته‌های زیر را در نظر داشته باشید:

  • شیشه‌ های خودرو و چراغ‌ ها را کاملاً تمیز کنید.
  • از عینک‌ های آفتابی و عینک‌ های با شیشه‌ های رنگی استفاده نکنید.
  • چراغ‌های خودرو را روشن کنید تا دیگر کاربران و رانندگان شما را ببینند.
  • تنها در صورتی که مه و شرایط بد آب و هوایی وجود داشت از چراغ‌ های مه‌ شکن استفاده کنید.
  • در صورت خواب آلودگی متوقف شوید و کمی استراحت کنید.

لطفا نمونه سوالات آیین نامه تهیه شده در این سایت را از لینک دانلود، تهیه و مطالعه فرمایید. این سوالات بسیار کامل و جامع بوده و شانس قبولی شما در آزمون اصلی را بالا می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *