سبقت گرفتن از وسیله نقلیه ای که خود در حال سبقت است

سبقت گرفتن از وسیله نقلیه ای که خود در حال سبقت است … این جمله بخشی از مطالب مهم در کتاب آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی می باشد که شما قوانین مربوط به سبقت گرفتن را می توانید در زیر از سایت مرسی تست مشاهده کنید.

مواردی که سبقت گرفتن خودرو ممنوع می باشد (سبقت گرفتن از وسیله نقلیه ای که خود در حال سبقت است)

  • وقتی که میدان دید و روشنایی کافی به هر دلیلی وجود نداشته باشد.
  • از ۵۰ متر مانده به پیچ ها تا ۵۰ متر بعد از آن ها این کار ممنوع می باشد.
  • در تقاطع راه ها یا تقاطع راه آهن ممنوع است به جز مروادی که با استفاده از تابلو ها یا علایم این کار مجاز اعلام شده است.
  • سرپیچ ها یا سربالایی ها که راننده دارای دید کمی می باشد.
  • سبقت از کامیون ها و اتوبوس ها در راه ها.
  • سبقت گرفتن از وسیله نقلیه ای که خود در حال سبقت است ممنوع اعلام شده است مگر اینکه در راهی باشید که سه لاین یا بیشتر وجود داشته باشد.
  • از ۱۰۰ متر قبل از ورودی تونل ها یا پل ها.
  • مناطقی که با نصب تابلوها یا علایم سبقت ممنوع این کار ممنوع اعلام شده است.
  • هنگامی که خودرویی از روبروی ما با فاصله ی کم و نامناسب در حال نزدیک شدن به ما می باشد.

مراحل لازم برای سبقت بی خطر

در ابتدا باید بگوییم که همه ی جوانب را از نظر آزاد راه بودن یا بزرگ راه بودن، جاده های دو طرفه یا یک طرفه و خیابان ها بررسی کنید که:

  • جزو مناطق ممنوعه نباشند
  • دارای خط ممتد نباشند

بعد از آن طبق مراحل زیر عمل کنید:

از روبرو یا پشت سر شما اتومبیلی در حال حرکت نباشد. با استفاده از آینه ها پشت سر و نقاط کور اطراف خود را بررسی کنید، چراغ راهنمای سمت چپ را بزنید و با علامت دادن راننده را از اقدام خود آگاه سازید.

بعد از زدن چراغ راهنما، به لاین چپ بروید و سرعت خود را بیشتر کنید. سعی نکنید که از سرعت مجاز تجاوز کنید. و بعد از رعایت فاصله ی طولی مناسب با وسیله ی نقلیه، دوباره راهنمای سمت راست را بزنید و به لاین اولیه ی خود باز گردید.

از این مورد اطمینان کسب کنید که راننده از تصمیم شما آگاه است و به یکباره در جلوی او ظاهر نشوید که باعث شود با آن برخورد کیند.

هنگام سبقت گرفتن به دوچرخه ها یا وسایل نقلیه ی کوچک که ممکن است در نقاط کور شما قرار گرفته شده باشند و از دید شما پنهان مانده باشند دقت کنید. به این نکته هم توجه کنید که در هنگام سبقت گرفت ممکن است وسیله ی نقلیه ی جلویی قصد گردش به چپ را داشته باشد و یا اینکه عابران پیاده در حال ورود به خیابان باشند.

اگر وسیله ی نقلیه ای که می خواهید از آن سبقت بگیرید بر سرعت خود افزود، قصد مسابقه گذاشتن با آن را نداشته باشید و شما دیگر سعی بر اضافه کردن بر سرعت خود را نداشته باشید.

هیچ گاه در گذرگاه عابر پیاده اقدام به سبقت گرفتن نکنید، از می خواهید از وسیله ای که پارک کرده است سبقت بگیرید مراقب سرنشینانی باشید که ممکن است به صورت ناگهانی درب خودرو را باز کنند و یا عابران پیاده ای که از جلوی خودروهای پارک شده وارد خیابان می شوند.

در جاده هایی که سرعت تعیین شده بسیار زیاد می باشد و دارای دو یا سه لاین یا بیشتر هستند، معمولا لاین سمت چپ را به نام لاین سبقت می شناسند.

پس اگر قصد سبقت گرفتن را ندارید ولی دارید در این لاین حرکت می کنید، با رعایت قوانین و مقررات لازم، به لاین سمت راست خود باز گردید و راه را برای سایر خودرو ها باز بگذارید.

اگر می خواید از وسایل نقلیه ی طویل سبقت بگیرید فاصله ی طولی مناسب را با آن ها بیشتر کنید تا میدان دید شما نیز بیشتر گردد و راحت تر و با امنیت بیشتری بتوانید از آن ها سبقت بگیرید.

برای آشنایی با مباحث مربوط به سبقت در کتاب آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی، علاوه بر مطالعه ی کتاب به عنوان منبع اصلی به شما پیشنهاد می کنیم نمونه سوالات آیین نامه موجود در این سایت را دانلود و استفاده فرمایید. باشد که از شانس قبولی بیشتری در آزمون اصلی برخودار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *