تابلوی مثلث شکل و دایره ای شکل چه فرقی باهم دارند

اگر این سوال برای شما پیش آمده باشد که تابلوی مثلث شکل و دایره ای شکل چه فرقی باهم دارند، باید بگوییم که پاسخ شما پیش ماست تنها کافیست که مطلب زیر در سایت مرسی تست را مطالعه فرمایید.

دسته‌بندی تابلوهای راهنمایی و رانندگی بر اساس شکل

هر کدام از علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی دارای شکل‌های مختلفی هستند، از جمله دایره‌ای شکل، مستطیل، مثلث و … که شناسایی آنها تا حدی از طریق شکل آنها نیز امکان‌پذیر است. در مطلب زیر ما در مورد شکل تابلوهای راهنمایی و رانندگی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تابلوی دایره ای شکل چه مفهومی دارند

آن دسته از تابلوهای راهنمایی و رانندگی که به شکل دایره‌ای هستند، انتظامی نام دارند و شما را به انجام کاری دستور می دهند یا شما را از انجام کاری منع می‌کنند.

وقتی تابلوهای دایره‌ای شکل راهنمایی و رانندگی دارای رنگ آبی باشند، به معنای مجاز بودن یک حرکت خاص هستند و نام این تابلوها به این گونه بیان می‌شود: فقط .‌‌‌‌….. مجاز است، به عبارت دیگر هر حرکت مشابه این غیر مجاز می‌باشد. برای مثال تابلوی فقط گردش به راست مجاز است، عکس آن یعنی گردش به چپ غیر مجاز می‌باشد.

همچنین وقتی تابلوهای دایره‌ای شکل دارای نوار قرمز رنگی باشند ممنوع بودن آن کار را می‌رساند.

تابلوی مثلث شکل چه مفهومی دارند

تابلوهایی که به شکل مثلث با نوار حاشیه قرمز هستند و معمولاً شما را از وجود خطر در راه آگاه می‌سازند، به نام تابلوهای اخطاری راهنمایی و رانندگی می‌باشند.

تابلوی مثلث شکل و دایره ای شکل چه فرقی باهم دارند؟

تابلوهای مثلثی شکل شما را از وجود خطرات در راه آگاه کرده ولی به شما دستوری نمی‌دهند که کاری را انجام دهید یا انجام ندهید، اما در مقابل آن، تابلوهای دایره‌ای شکل به شما دستور انجام کاری را می‌دهند و یا از انجام کار منع می‌کنند. پس اولین تفاوت آنها در اخطاری بودن و دستوری بودن آنهاست.

می‌توان گفت این دو نوع تابلو مکمل هم هستند برای مثال تابلوی اخطاری به شما می‌گوید که به پیچ نزدیک می‌شوید و در همان مکان تابلوی دایره‌ای شکل دیگری وجود دارد که به شما دستور می‌دهد حداکثر سرعت مجاز ۶۰ کیلومتر بر ساعت را رعایت کنید و اگر سرعت شما زیاد است آن را کم کنید.

تابلوی مثلث شکل نشسته بر روی یک راس

تنها تابلویی که به شکل مثلثی می‌باشد اما از تابلوهای اخطاری نبست تابلوی رعایت حق تقدم است، این تابلو جز یکی از تابلوهای مهم راهنمایی و رانندگی می‌باشد. به این نکته توجه داشته باشید که این تابلو روی یک راس ایستاده است و شما با مشاهده آن متوجه می شوید که در خیابان فرعی قرار دارید و باید حق تقدم عبور را رعایت کرده.

تابلوی مستطیل شکل

  • تابلوی مستطیل افقی: از این گونه تابلوها معمولاً برای اخباری و راهنماهای مسیر استفاده شده، این تابلوها با توجه به محل مورد استفاده و پیامی که در بر دارند دارای رنگ‌های مختلفی می‌باشند.
  • تابلوی مستطیل عمودی یا ایستاده: این گونه از تابلوهای مستطیلی که به صورت ایستاده هستند برای تابلوهای دستوری و خدماتی استفاده شده.

تابلوی پنج ضلعی شکل

تابلوهای پنج ضلعی معمولاً راهنماهای مسیر می‌باشند.

تابلوی لوزی شکل

تابلوهای لوزی شکل که در معابر استفاده می‌شوند راه اصلی را نمایش می‌دهند و به معنای شروع و پایان راه اصلی و همچنین تقدم می‌باشند.

تابلوی هشت گوشه

ما در راهنمایی و رانندگی تنها یک تابلوی هشت گوشه داریم که آن هم تابلوی ایست می‌باشد‌.

دسته‌بندی تابلوهای راهنمایی و رانندگی بر اساس رنگ آنها

همانطور که قبلاً گفتیم شکل هندسی در تابلوهای راهنمایی و رانندگی تا حد زیادی می‌تواند نوع آن تابلو را مشخص کند، اما این به تنهایی کافی نیست که مفهوم کامل تابلو را برساند. علاوه بر شکل تابلو رنگ آن نیز بسیار مهم می‌باشد. هر رنگ در تابلوهای راهنمایی و رانندگی مفهوم متفاوتی دارد که ما در زیر آنها را معرفی خواهیم کرد.

رنگ قرمز به معنای منع کردن، ایست یا اخطار است.

رنگ آبی به معنای حرکت‌های مجاز، راهنماهای خدمات یا علائم اخباری و راهنماهای مسیر در آزادراه‌ها هستند.

رنگ سبز به معنای حرکت‌های مجاز و راهنماهای مسیر در بزرگراه‌ها یا اماکن مذهبی هستند.

رنگ زرد به معنای هشدارهای عمومی و هشدار برای انجام عملیات ساختمانی یا تعمیر و نگهداری می‌باشند.

رنگ نارنجی نیز به معنای راهنمایی برای مناطق آموزشی، اداری و خدماتی است.

برای درک بهتر تابلوهای راهنمایی و رانندگی و پاسخ به سوال تابلوی مثلث شکل و دایره ای شکل چه فرقی باهم دارند؟ علاوه بر یادگیری شکل هندسی آنها یادگیری رنگ آنها نیز الزامی می‌باشد، ما در اینجا به شکل و رنگ تابلوها به صورت مختصر اشاره کردیم.

اما برای یادگیری کامل آنها به شما توصیه می‌کنیم نمونه سوالات آیین نامه تهیه شده در این سایت را نیز مطالعه فرمایید. نمونه سوالات در بالای همین سایت قرار داده شده است و به نام بسته طلایی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *