دور زدن در فاصله 150 متری پیچ ها

اگر به دنبال پاسخ سوال دور زدن در فاصله 150 متری پیچ ها ممنوع می باشد، می گردید، لطفا مطلب تهیه شده در مرسی تست را مطالعه کرده و از نمونه سوالات آیین نامه بیشتری در این زمینه استفاده کنید.

دور زدن از چند متری پیچ‌ ها ممنوع می‌ باشد؟

  1. دور زدن در فاصله ۵۰۰ متری پیچ‌ ها ممنوع می‌ باشد
  2. دور زدن در فاصله ۱۰۰ متری پیچ‌ ها ممنوع می‌ باشد
  3. در فاصله ۵۰ متری پیچ‌ ها ممنوع می‌ باشد
  4. دور زدن در فاصله 150 متری پیچ ها ممنوع می باشد

پاسخ صحیح گزینه ۴ یعنی دور زدن در فاصله 150 متری پیچ ها ممنوع می‌ باشد.

طبق ماده ۱۵۴ قوانین راهنمایی و رانندگی، دور زدن در فاصله 150 متری پیچ ها و سربالایی‌ ها و تونل‌ هایی که دارای میدان دید کافی نمی‌ باشند و هم چنین از روی خطوط پر یا ممتد، چه یک خط باشد یا دو خط باشد ممنوع می‌ باشد.

دور یک فرمان به صورت درست و منطقی

هرگاه که می‌ خواهیم دور یک فرمان را انجام بدهیم باید طبق ماده ۱۳۶ آیین نامه راهنمایی و رانندگی عمل کنیم. به عبارت دیگر باید مطمئن شویم که خیابانی که می‌ خواهیم در آن دور یک فرمان انجام دهیم یک طرفه نیست، به عبارت دیگر دور زدن در خیابان یک طرفه ممنوع است.

بعد از آن باید خط وسط خیابان را به دو مسیر رفت و برگشت تقسیم کرده و این خط نباید ممتد باشد، چرا که وجود خط ممتد به این معناست که نمی‌ توانیم از روی آن دور بزنیم.

این نکته را در نظر داشته باشید که در تقاطع‌ ها نمی‌ توانیم دور یک فرمان بزنیم، در صورتی که عرض خیابان از ۱۲ متر بالاتر باشد، اشکالی ندارد که از دور یک فرمان استفاده کنیم. این نکته را در نظر داشته باشید که وقتی در حال دور زدن هستید، در اولویت دوم می‌ باشید یعنی اینکه اگر تصادفی با اتومبیل‌ هایی که در خیابان در حال تردد هستند رخ دهد، مقصر شما هستید.

هنگام دور زدن باید بسیار مراقب بوده و حق تقدم را نیز رعایت کرده. برای مثال در نظر بگیرید که در یک خیابان دو طرفه که خط وسط آن مقطع می‌ باشد و عرض آن از ۱۲ متر بیشتر است، در حال عبور هستیم و نیاز داریم که دور یک فرمان انجام دهیم. پس طبق شرایط زیر این کار را انجام می‌ دهیم:

ابتدا راهنمای سمت راست را روشن می‌ کنیم و در کنار راست خیابان قرار می‌ گیریم.

سپس راهنمای سمت چپ را روشن کرده و در آینه بغل سمت چپ نگاه می‌ کنیم یا می‌ توانیم با برگرداندن سر به عقب این نقاط کور آینه را پوشش دهیم.

اتومبیل را کم کم شروع به حرکت در می‌ آوریم، این حرکت باید به صورت لاک‌ پشتی باشد و فرمان خودرو را ۳۰ درجه به سمت چپ کج می‌ کنیم و سپس ایست خروج از پارک یا ۳۰ درجه را انجام می‌ دهیم.

سر را به سمت چپ می‌ چرخانیم تا دید کافی به مسیر داشته باشیم و بعد از اینکه اطمینان کسب کردیم که هیچ گونه خطری وجود ندارد فرمان را به صورت کامل به سمت چپ می‌ چرخانیم و در وسط خیابان روی خط مقطع می‌ ایستیم.

این توقف به خاطر رعایت حق تقدم برای وسایل نقلیه‌ ای است که از سمت راست به طرف چپ ما در حال تردد هستند، بعد از ایست سوم و اطمینان از عدم وجود خطر و رعایت حق تقدم دور زدن خود را کامل می‌ کنیم و سپس اتومبیل را در خیابان صاف می‌ کنیم تا به سمت چپ یا راست منحرف نشود.

بهترین راه برای صاف کردن این است که به جلوی خود خیره نشویم و به انتهای خط نگاه کنیم.

دور زدن با دور دو فرمان (پاسخ به دور زدن در فاصله 150 متری پیچ ها)

گاهی اوقات ممکن است عرض خیابان کمتر از ۱۲ متر باشد یا اینکه دو طرفه باشد و ما قصد دور زدن داشته باشیم در این صورت باید طبق قوانین زیر عمل کنیم.

ضمن اینکه در نظر داریم خط وسط خیابان مقطع هست و اینکه در حریم تقاطع‌ ها نیستیم و در فاصله ی ۱۵۰ متری از پیچ ها هستیم و خیابانی که در آن قرار داریم یک طرفه نیست این کار را انجام می‌ دهیم.

در این گونه خیابان‌ ها نمی‌ توان از دور یک فرمان استفاده کرد چرا که عرض خیابان کم هست و ما مجبوریم کمی به جلو رفته و سپس دنده عقب بگیریم تا بتوانیم به راحتی دور بزنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *