تابلوهای راهنمایی که فرمان صادر میکند

تابلوهای راهنمایی که فرمان صادر میکند چه نام دارند؟ اگر به دنبال پاسخ این نمونه سوالات آیین نامه می‌باشید به شما توصیه می‌کنیم مطلب زیر از سایت مرسی تست را مطالعه فرمایید.

قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی جهت تنظیم عبور و مرور و جلوگیری از وقوع تصادفات به وجود آمده‌اند و شما باید از آنها اطاعت و پیروی کنید، زیرا که این کار نشانه عقل عمل و تیزهوشی شما می‌باشد.

علائم راهنمایی و رانندگی به ترتیب اولویت عبارت می‌باشند از فرمان‌های پلیس، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، تابلوها و خط‌کشی‌ها.

طبق ماده ۹۸ آیین نامه راهنمایی و رانندگی: رانندگان کلیه وسایل نقلیه و تمام افراد اعم از پیاده یا سواره بر حیوانات یا اشخاصی که مسئول هدایت انفرادی یا دسته جمعی پیادگان یا حیوانات در راه‌ها می‌باشند، باید از علائم و مقررات مشخص شده اطاعت کنند، مگر اینکه ماموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه رعایت نکردن آنها را مجاز اعلام کرده باشند.

طبق ماده ۹۹ آیین نامه راهنمایی و رانندگی: تنظیم عبور و مرور باید به وسیله چراغ‌ها یا خط‌کشی‌ها، تابلوها، نوشته‌ها، ترسیم‌ها و یا مامورین راهنمایی و رانندگی و پلیس راه صورت گیرد. اما گاهی اوقات ممکن است فرمان پلیس با علائم و قوانین و مقررات مغایرت داشته باشد. که پیروی کردن از آن الزامی می‌باشد.

معرفی انواع تابلوهای راهنمایی و رانندگی (تابلوهای راهنمایی که فرمان صادر میکند)

اگر بخواهیم که تابلوهای راهنمایی و رانندگی را تقسیم بندی کنیم می‌توان آنها را در ۸ دسته زیر جا داد:

  1. تابلوهای بازدارنده یا انتظامی
  2. تابلوهای هشدار دهنده یا اخطاری
  3. تابلوهای آگاهی دهنده یا اخباری
  4. تابلوهای انتظامی حکم کننده
  5. تابلوهای راهنمایی مسیر
  6. تابلوهای محلی
  7. تابلوهای مکمل
  8. برچسب‌ها

معرفی تابلوهای انتظامی بازدارنده و حکم کننده: این تابلوها شامل مجموعه‌ای از علائمی می‌باشد که برای تحقق احکام مربوط به مقررات عبور و مرور تعیین گردیدند. در واقع درباره کاری که رانندگان باید انجام دهند دستور داده و در مورد کاری که آنها نباید انجام دهند هشدار می‌دهند.

این گونه تابلوها در نقطه شروع محدودیت قرار می‌گیرند و ماهیت دستوری آنها در همان نقطه و گاهی در فاصله مشخص و در طول محور می‌باشد و دارای علامت پایان نیز می‌باشد.

معرفی تابلوهای انتظامی بازدارنده: این تابلوها بیشتر به شکل دایره‌ای هستند و دارای یک نوار قرمز رنگی می‌باشند، که نوع ممنوعیت را با استفاده از علامت‌های خاصی نشان می‌دهند.

معرفی تابلوهای انتظامی حکم کننده: این تابلوها معمولا جزو تابلوهای راهنمایی که فرمان صادر میکند، می باشند و معمولاً به شکل دایره‌ای و رنگ آبی می‌باشند.

معرفی تابلوهای هشدار دهنده یا اخطاری: این تابلوها دارای توصیه‌های عمومی هستند که به رنگ‌های سفید، سبز، قهوه‌ای، زرد، آبی و دارای شکل‌های مثلث، دایره، مستطیل، مربع یا پنج ضلعی هستند که بسته به مفهوم که دارند نصب می‌گردند. این تابلوها خود به دو دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

تابلوهای آگاهی دهنده دستوری: که تبعیت کردن از این تابلوها اجباری است و در صورت عدم توجه به آنها مرتکب خلاف شده و باعث نقض قانون می‌شوید.

تابلوهای آگاهی دهنده غیر دستوری: تابلوهایی هستند که رانندگان جهت دسترسی به مسیرهای مورد نیاز خود یا سایر نیازهای خود از آنها استفاده می‌کنند.

تابلوهای راهنمای مسیر: این تابلوها نوعی از علائم افقی به حساب می‌آیند، که رانندگان را به سمت مقصد مورد نظر خود راهنمایی می‌کنند و در کلیه معابر شهری و برون شهری نیز کاربرد دارند. چهار دسته از این تابلوها به صورت زیر معرفی می‌گردند:

تابلوهای پیش آگاهی: تابلوهای پیش آگاهی تابلوهایی هستند که در تبعیت از نوع و اهمیت مقصد، قبل از مقصد مورد نظر نصب می‌شوند. و اطلاعات لازم را به رانندگان در مورد انشعاب راه‌ها می‌دهند و فاصله این تابلوها تا خروجی بر روی آن نوشته شده است.

تابلوهای انتخاب مسیر: این تابلوها به رانندگان کمک می‌کنند تا به موقع خط حرکتی خود را در جهت مقصد مورد نظر انتخاب کنند.

تابلوهای خروجی: تابلوهای خروجی آن دسته از تابلوهایی هستند که در محل انشعاب‌ها نصب می‌شوند و نشان دهنده نقطه خروجی از مسیر‌ها هستند.

تابلوهای تایید مسیر: تابلوهای تایید مسیر آن دسته از تابلوهایی هستند که بعد از ورود به یک مسیر جدید راننده را از انتخاب مسیر بعدی مطمئن می‌کند.

تابلوهای محلی: این تابلوها جهت آگاهی از قسمت‌هایی از خیابان یا جاده‌ها استفاده می‌شوند.

تابلوهای مکمل: این تابلو همان گونه که از نامشان پیداست مکملی برای سایر اطلاعات یا سایر تابلوها هستند.

برچسب‌ها: دائمی هستند که هستند که شما را از وضعیت خودروهای دیگر آگاه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *