اگر خودرویی با نور بالا از روبرو به شما نزدیک شود چه باید بکنید

اگر خودرویی با نور بالا از روبرو به شما نزدیک شود چه باید بکنید ؟ یکی از سوالات مهم آزمون آیین نامه است که در این بخش در خصوص آن به شما با مرسی تست پاسخ می دهیم.

بیاید قبل از اینکه به این سوال، اگر خودرویی با نور بالا از روبرو به شما نزدیک شود چه باید بکنید، پاسخ دهیم به این مسئله بپردازیم که چند چراغ داریم و از هر کدام در چه مواقعی استفاده می شود.

چراغ راهنما چیست؟

چراغ راهنما عبارت از چراغی است که راننده وسیله نقلیه به کار میبرد تا به دیگر استفاده کنندگان از راه اخطار نماید که راننده قصد تغییر جهت به راست و یا چپ گردش و یا توقف را دارد.

چراغ نور پایین

چراغ مه عبارت از چراغی است که در اتومبیل نصب شده و برای بهتر دیدن راه در هنگام مه و برف و باران سیل آسا و گرد و غبار و مانند آن به کار میرود.

نکات مهم چراغ ها در آزمون آیین نامه

راننده وسیله نقلیه ای که شب در حرکت است و همچنین در هر محل یا زمان دیگری که به علت نبودن نور کافی ناشی از ابری بودن هوا، وجود مه، باران، برف، عبور از تونل و مانند آنها دید کافی وجود ندارد باید چراغهای وسایل نقلیه رابه ترتیب مقرر در مواد بعدی روشن نماید.

در خیابان ها و جاده هایی که نور کافی وجود دارد باید تنها از چراغ های جانبی جلو و عقب و در صورت خرابی ناگهانی چراغ های جانبی جلو از چراغ عبور (نورپایین)استفاده شود.

هنگامی که چراغ ها باید روشن باشند، اگر چند وسیله نقلیه متصل به هم حرکت کنند، روشن کردن چراغ هایی که باتوجه به محل نصبشان پوشیده می شوند ضرورت ندارد ولی در هر حال چراغهای جلوی وسیله اولی و چراغ های عقب وسیله آخری باید روشن باشند .

چراغ های جلو وسایل نقلیه ای که در شانه راهها به استثنای آزاد راه ها و بزرگراه ها توقف مینمایند با دیدن حرکت وسایل نقلیه ای که از مقابل در حرکتند باید خاموش شود و برای تشخیص وجود و ابعاد وسیله نقلیه چراغ های کوچک و جانبی را روشن نمایند.

استفاده از چراغ های چشمک زن و رنگارنگ در وسایل نقلیه ممنوع است، مگر در مواردی که مجوز لازم از مراجع ذی صلاح اخذ گردد. رانندگان وسایل نقلیه موتوری موظفند که در جاده ها از چراغ رانندگی (نوربالا) استفاده کنند تا بتوانند کلیه اشیاء و اشخاص را در فاصله دور ببینند.

اگر خودرویی با نور بالا از روبرو به شما نزدیک شود چه باید بکنید؟

اگر خودرویی که به شما نزدیک میشود با نور بالا به سمت شما می آید:

  1. سرعت خود را کم کنید.
  2. به سمت راست جاده نگاه کنید.
  3. همچنانکه به سمت راست جاده نگاه می کنید با کنار چشم حرکت خودرو مقابل را تحت نظر داشته باشید چشم موثرترین عضو بدن هنگام رانندگی در تشخیص خطرات است.

زمانی که در حال نزدیک شدن به خودروی جلویی از پشت هستید و قصد سبقت گرفتن دارید با تعویض چراغ از نور پایین به نوربالا راننده خودرو جلویی را از قصد خود مطلع نمایید.
هنگامی که در یک راه دو طرفه در حال حرکت هستید و خودروی دیگری از مقابل وارد خط شما شده است با علامت دادن با چراغ بزرگ میتوانید به وی اعلام حضور کنید.

نمونه سوالات چراغ ها

اگر خودرویی با نور بالا از روبرو به شما نزدیک شود چه باید بکنید؟

  1. باید با تبدیل نور پایین به نور بالا و بوق ممتد او را متوجه نمود
  2. باید سرعت را افزایش داده و سریع از کنار آن عبور کرد.
  3.  باید سرعت را کاهش داده و به سمت جاده نگاه کرد.
  4. سرعت را کاهش داده و به سمت راست جاده نگاه کرده و با کنار چشم حرکت می کند. حرکت خودرو مقابل را تحت نظر داشت.

پاسخ صحیح گزینه : چهار

هرگاه وسیله نقلیه موتوری در راه ها از کار بیفتد و به دلیل نور کافی نیاز به چراغ نباشد راننده باید مثلث های شبرنگ را در چه فاصله ای ازعقب و جلوی وسیله ی نقلیه به نحوی که قابل دیدن باشد قرار دهد؟

  1. از۲۰۰متری
  2. از۱۰۰متری
  3. از۱۵۰متری
  4. از۷۰متری

پاسخ صحیح گزینه : چهار

هرگاه وسیله نقلیه شب در کنار و بیرون سطح راه توقف نماید  و نور کافر در آن محل برای تشخیص اشخاص از فاصله ۱۵۰ متری وجود نداشته باشد انجام کدام مورد زیر ضروری است ؟

  1. نگه داشتن پدال ترمز برای روشن شدن چراغ قرمز
  2. روشن نگه داشتن چراغ های کوچک جلو و خطر عقب وسیله نقلیه
  3. روشن نمودن چراغ های بزرگ با نور بالا
  4. روشن نمودن راهنمای سمت راست خودرو

پاسخ صحیح گزینه : دو

چراغ هایی که حضور وسیله نقلیه و عرض آنرا از سمت جلو نشان می دهند چه نام دارند؟

  1. چراغ کوچک عقب
  2. چراغ جانبی عقب
  3. چراغ توقف
  4. چراغ های جانبی جلو

پاسخ صحیح گزینه : چهار

داوطلبان گرامی برای خواندن و دریافت انواع نمونه سوالات آیین نامه و قبولی صد در صدی کافی است به وب سایت مرسی تست مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *