انتقال نیرو در سیستم ترمز پایی

اگر می خواهید در مورد انتقال نیرو در سیستم ترمز پایی اطلاعاتی کسب کنید، کافی است مطالب زیر در سایت مرسی تست را بخوانید تا به پاسخ سوال خود برسید. پس با ما همراه باشید.

در زیر یکی از نمونه سوالات آیین نامه پر تکرار در این زمینه برای شما آورده شده است.

انتقال نیرو در سیستم ترمز پایی به چه صورت است؟

  1. توسط سیم
  2. توسط چرخ ها
  3. توسط لنت ها
  4. توسط روغن ترمز

پاسخ صحیح گزینه ی ۴ یعنی توسط روغن ترمز می باشد.

این کاملا طبیعی است که هر وسیله ی نقلیه باید سیستم ترمز داشته باشد. در ابتدای صنعت اتومبیل سازی که وسایل نقلیه دارای سرعت بالا نبودند این سیستم نیز دارای اهمیت چندانی نبود. اما الان که رانندگی با سرعت های بالا انجام می پذیرد حتما توجه به ترمز در اتومبیل ها بسیار مهم و حیاتی می باشد.

از این رو ترمز های گوناگونی ایجاد شده اند تا باعث ایجاد امنیت گردند. در واقع می توان گفت یکی از مهم ترین آپشن ها در خودرو ها سیستم های ترمز آن ها می باشد که در ادامه ای این مطلب بیشتر صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با سیتم ترمز خودرو و انتقال نیرو در سیستم ترمز پایی

این سیتم به این صورت است که وقتی راننده أراده می کند، میان چرخ ها اصطکاک ایجاد می کند و باعث کاهش سرعت ماشین و در نهایت توقف آن می گردد. در واقع این سیستم میان لنت ترمز ها و دیسک چرخ اصطکاکی ایجاد می کند و باعث ایجاد شتاب منفی می شود تا سرعت اتومبیل کم شود و در نهایت خودرو متوقف گردد.

امروزه عملکرد این سیستم ترمز فراتر رفته است به نحوی که علاوه بر کاهش سرعت خودرو و متوقف کردن آن ها باعث کنترل خودرو نیز می شود. این ویژگی را بیشتر بر سر پیچ ها و دورهای خطرناک می توان مشاهده کرد به طوری که از لغزش اتومبیل و چپ کردن آن جلوگیری می کند.

بیشتر این سیستم های ترمز که در اتومبیل ها وجود دارد بر أساس روغن ترمز کار می کنند. از نظر علمی، مایعات و روغن ها مانند هوا نمی توانند متراکم شوند. از این رو وقتی تحت فشار قرار می گیرند، ضمن حفظ حجم خود جابه جا شده و فشار را به قسمت دیگر منتقل می کنند. از این رو وقتی فشار روی پدال وارد می شود با استفاده از روغن و مایعات و خاصیت عدم تراکم آن می توان جهت کم کردن سرعت و در نهایت توقف خودرو استفاده کرد.

شاید سوال برای شما پیش آید که چطور با یک نیروی ساده که به پدال وارد می شود می توان وزن خودروهای سنگین را متوقف کرد؟ این کار بر أساس قوانین فیزیکی غیر ممکن نیست.

متخصصان با طراحی های خاصی که برای سیستم ترمز در نظر گرفته اند، نیروی اولیه که به پدال ترمز وارد می شود را چند برابر افزایش می دهند تا قادر باشد سرعت اتومبیل را کم و در نهایت باعث توقف آن گردد. از این رو از اهرم و افزایش نیروی هیدرولیکی استفاده می شود تا نیروی اولیه وارد شده را بتوان چندین برابر افزایش داد.

طبق أصول مکانیکی نیرویی که ماشین بر اجسام وارد می کند چند برابر نیرویی است که ما بر ماشین وارد می کنیم.

هم چنین طبق قانون هیدرولیک، نیرویی که از طریق یک سیال تراکم‌ ناپذیر که در بیشتر خودروها به نام روغن ترمز می باشد، منتقل می ‌شود و باعث ترمز گیری در چرخ‌ ها می‌ شود.

در سیستم‌های هیدرولیک و با استفاده از قانون پاسکال، عملا نیروی خروجی به مضربی از نیروی ورودی تبدیل شده. یک قانون ابتدایی در هیدرودینامیک وجود دارد که می‌ گوید: تغییر فشار در هر نقطه ای از یک سیال تراکم ‌ناپذیر، به همه نقاط و سطح سیال انتقال پیدا می کند. در نتیجه همه ی این محاسبات، باعث تولید نیروی مورد نیاز و توقف خودرو درهنگام ترمز گیری می ‌شود. هم چنین از متغیر دیگری به نام ضریب اصطکاک هم، استفاده شده است.

هر دو جسمی که روی هم قرار گرفته باشند، هرچقدر هم که صاف باشند باز هم سطوحی غیرهمگون خواهند داشت که باعث سختی یا سهولت در لغزندگی آن‌ ها می ‌شود. به همین نسبت مثلا لغزندگی پلاستیک روی هم خیلی سخت ‌تر از استیل یا فلزات می باشد.

امیدواریم با مطالعه ی مطالب بالا به پاسخ سوالات در ذهن خود رسیده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *