کدام مورد از مصادیق حقوق شهروندی در رانندگی نمی باشد

کدام مورد از مصادیق حقوق شهروندی در رانندگی نمی باشد؟ این یکی از نمونه سوالات آیین نامه پرتکرار می‌باشد که برای مشاهده پاسخ آن می‌توانید به مطلب زیر در سایت مرسی تست مراجعه فرمایید.

کدام مورد از مصادیق حقوق شهروندی در رانندگی نمی باشد؟

  1. رعایت سرعت مجاز در رانندگی
  2. تخطی از محدودیت‌های سرعت در راه‌ها
  3. رعایت قوانین مرتبط با سرعت
  4. حرکت بین خطوط ترافیک

پاسخ صحیح گزینه ۲ یعنی تخطی از محدودیت‌های سرعت در راه‌ها می‌باشد.

این سوال نیز به یک شکل دیگر بیان می‌گردد:

کدام مورد از مصادیق حقوق شهروندی در رانندگی می باشد؟

  1. حرکت با سرعت مجاز
  2. حرکت غیر ایمن
  3. حرکت مارپیچ در رانندگی
  4. حرکت بین خطوط ترافیک

پاسخ صحیح گزینه ۴ یعنی حرکت بین خطوط ترافیک می‌باشد.

احترام به قوانین رانندگی و احترام به مورد مصادیق حقوق شهروندی در رانندگی

یک شهروند قانونمند که از راه رفتن در پیاده روهایش گرفته تا رانندگی در خیابان، که همگی لذت می‌برند، رویای دور در یک کشور نیست به شرط آنکه همه افراد دست به دست هم داده و وظایف خود را به درستی اجرا کنند و به حقوق شهروندان احترام بگذارند و همچنین فرهنگ احترام به حقوق شهروندان را به نسل‌های بعد نیز منتقل کنند.

احترام به حق تقدم عابرین پیاده: یکی از مهمترین مصادیق رعایت حقوق شهروندان احترام گذاشتن به عابرین پیاده می‌باشد. برخی از رانندگان تصور دارند که وقتی برای عبور عابر پیاده سرعت خود را کم می‌کنند و می‌ایستند در حق او لطف کردند، در صورتی که باید بدانند در بسیاری از مواقع حق تقدم با عابرین پیاده می‌باشد و این وظیفه راننده خودرو است که باید صبر کند و متوقف شود.

رانندگان قانونمند این نکته را می‌دانند که هنگام خروج از پارکینگ و قبل از وارد شدن به پیاده رو باید سرعت خود را کم کنند و در صورتی که عابر پیاده‌ای در حال گذر نباشد وارد خیابان شوند.

در کوچه‌ها، خیابان‌های فرعی و روی خطوط عابر پیاده، حق تقدم با عابرین پیاده است و این خودروها هستند که برای عبور عابرین پیاده باید صبر کنند. و در صورتی که هر حادثه یا تصادفی رخ دهد مقصر خودرو می‌باشد.

عدم عبور از خطوط ویژه: در بیشتر شهرهای بزرگ برای اینکه وسایل نقلیه در ترافیک گیر نیفتند و بتوانند با سرعت بیشتری حرکت کنند، از خطوط ویژه و اختصاصی استفاده می‌کنند.

می‌دانیم که خطوط ویژه برای عبور خودروهای امدادی و امنیتی مانند آمبولانس‌ها و ماشین‌های آتش نشانی و پلیس است تا در هنگام بروز حادثه و شرایط بحرانی بتوانند با سرعت بیشتری حرکت کنند و حتی یک ثانیه هم دیرتر نرسند، پس عبور از خطوط ویژه برای خودروهای شخصی ممنوع است و باعث ایجاد مشکل، اختلال و آشفتگی در جامعه می شود.

رعایت سرعت مجاز: رانندگی ایمن و صحیح تجربه‌ای است که در طی سالیانه متمادی به دست می‌آید. یک راننده حرفه‌ای این نکته را می‌داند که رعایت سرعت مجاز در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها باعث می‌شود که هنگام بروز خطر و سانحه، وسیله نقلیه خود را کنترل کند و از برخورد با دیگر خودروها و عابرین پیاده جلوگیری شود.

حرکت بین خطوط: همه ما حین رانندگی در یک ترافیک این صحنه را مشاهده کردیم که به محض اینکه یک جای خالی در میان اتومبیل‌ها باز می‌شود رانندگان دیگر سریع فرمان خودرو را می‌چرخانند و می‌خواهند خودشان را در این جای خالی قرار دهند، و دائم از این خط به آن خط حرکت می‌کنند.

حرکت کردن بین خطوط و استفاده از چراغ راهنمایی هنگام تغییر مسیر به رانندگان پشت سر ما این امکان را می‌دهد که فرصت کافی برای تصمیم داشته باشند و از تغییر مسیر ناگهانی ما غافل نشوند. این نکته را در نظر داشته باشید که حتی اگر بین دو خط جای چند خودرو هم باشد، ورود خودروی دوم اشتباه است و یک تخلف محسوب می‌شود و نباید آن را انجام داد.

بستن کمربند ایمنی: با بستن کمربند ایمنی می‌توان جان افراد را از مرگ نجات داد. برخی از رانندگان تصور می‌کنند که چون حرفه‌ای هستند و قوانین را رعایت می‌کنند برایشان مشکلی پیش نمی‌آید و نیازی نیست که کمربند ایمنی را ببندند.

اما این نکته را بدانید که شما نمی‌دانید چه زمانی با رانندگان کم تجربه برخورد می‌کنید و اگر کمربند خود را نبسته باشید، حین تصادف ممکن است به قسمت اتومبیل برخورد کرده و به بیرون پرتاب شوید. پس بستن کمربند ایمنی این احتمالات را به حداقل می‌رساند.

حفظ فاصله طولی مناسب: اگر خودروی جلوی شما ناگهان ترمز کند، در صورتی می‌توانید با آن خودرو برخورد نکنید که فاصله مناسب و ایمن را با آن رعایت کرده باشید و بتوانید به موقع تصمیم درست را بگیرید و ترمز کنید، در این صورت حتماً تصادف خواهید کرد.

برای تخمین فاصله مناسب و ایمن از خودروی مقابل خود روش‌های زیادی وجود دارد که دو نمونه از معروف‌ترین آنها روش طول یک خودرو و روش دو ثانیه‌ای هستند. توجه به این نکته بسیار مهم است که در شرایط بارندگی و لغزنده بودن خیابان‌ها سرعت عکس‌العمل بسیار کاهش پیدا می‌کند و باید مسافت و زمان بیشتری را با خودروی جلویی در نظر گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *