وظیفه تولید برق در خودرو بر عهده کدام قطعه است

وظیفه تولید برق در خودرو بر عهده کدام قطعه است؟ برای دریافت پاسخ این سوال از نمونه سوالات آیین نامه بهتر است به ادامه مطالب از سایت مرسی تست مراجعه فرمایید.

وظیفه تولید برق در خودرو بر عهده کدام قطعه است؟

ما در این مطلب سعی کرده‌ایم در مورد سیستم برق خودرو صحبت کنیم، سیستم برق خودرو جز پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین قسمت‌های یک وسیله نقلیه به حساب می‌آید.

برای مثال از لحظه‌ای که در خودرو را باز می‌کنید تا لحظه‌ای که موتور خودرو را خاموش می‌کنید و در خودرو را قفل می‌کنید، در حال استفاده از سیستم برق خودرو می‌باشید. پس بهتر است با جزئیات این سیستم آشنا شوید تا در مواقع ضروری بتوانید مشکلات خودرو را برطرف سازید.

البته این نکته را باید بگوییم که در خودروهای قدیمی سیستم برق چندان پیچیده‌ای وجود ندارد و در خودروهای مدرن و پیشرفته این سیستم برق دارای پیچیدگی بیشتری است.

با توجه به اینکه صنعت خودروسازی روز به روز در حال گسترش می‌باشد و قطعات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدیدی به خودروها اضافه می‌گردد، از این رو خودروهای جدید با قطعات الکتریکی پیشرفته‌تری تولید می‌شوند. همچنین مجهز به قطعات کامپیوتری می‌باشند که با برق کار می‌کنند و در صورت بروز مشکل در سیستم برق خودرو حتی قادر به روشن شدن نخواهند بود.

اجزای اصلی سیستم برق خودرو

سیستم برق خودرو از ۵ قسمت مهم و اصلی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی هر یک از آنها می‌پردازیم:

تولید کننده برق: در پاسخ به سوال وظیفه تولید برق در خودرو بر عهده کدام قطعه است؟ باید بگوییم که در خودروهای قدیمی دینام و در خودروهای جدید آلترناتور وظیفه تولید برق را انجام می‌دهد، اما در واقع می‌توانیم بگوییم که کارکرد هر دو به یک صورت است.

دینام یا آلترناتور نیروی مکانیکی که از گردش موتور حاصل می‌شود را با استفاده از یک تسمه دریافت می‌کند و طی فراینده آن را به یک برق ۱۲ ولتی تبدیل می‌کند و به ذخیره کننده برق تحویل داده.

در واقع می‌توان گفت وظیفه دینام یا آلترناتور این است که ذخیره کننده برق یا باتری را در زمان روشن بودن خودرو شارژ نمایند.

ذخیره کننده برق: ذخیره برق در سیستم‌های خودرو توسط باتری‌ها صورت می‌پذیرد. زمانی که خودرو خاموش است برق خودرو توسط باتری تامین می‌شود.

یعنی برقی که در زمان روشن بودن موتور از دینام یا آلترناتیو تحویل گرفته است را در خودرو ذخیره می‌کند تا در غیاب موتور به مصرف کننده‌هایی از جمله بالابر شیشه، رادیو، چراغ‌ها، فلاشر، برف پاک کن، استارت و … تحویل دهد.

در واقع باتری خودرو یک قطب مثبت و منفی دارد و اگرچه مواد تشکیل دهنده آن بسته به نوع خودرو متفاوت می‌باشد، اما دارای کارکردهای مشابهی هستند.

توزیع کننده برق: توزیع کننده یا همان سیم کشی برق در خودروها وظیفه رساندن برق به مصرف کننده‌ها را از طریق تولید کننده یا ذخیره کننده بر عهده دارند. سیم‌های روکش‌دار توزیع کنندگان برق با توجه به نوع مصرف کنندگان آنها گوناگون است و انواع مختلفی دارند.

برای جلوگیری از بی‌نظمی در سیستم برق خودرو، سیم‌های هم مسیر را از داخل یک لوله پلاستیکی عبور می‌دهند یا با استفاده از چسب برق به یکدیگر متصل می‌کنند، از این رو به جای سیم‌های بی‌شمار دسته سیم‌های منظمی را خواهیم داشت.

کنترل کننده برق: کنترل کننده‌ها شامل دکمه‌ها و کلیدهایی هستند که در مسیر توزیع برق قرار داده می‌شوند و با استفاده از آنها سرنشینان و رانندگان می‌توانند آنها را فعال یا غیر فعال کنند. همچنین می‌توانند سرعت و شدت مصرف برق یا حالت و جهت‌های آنها را نیز کنترل کنند.

برای مثال شیشه بالابر خودرو یک کنترل کننده دارد که با استفاده از آن می‌توان شیشه را در جهت بالا یا پایین حرکت داد، کلید فن خودرو نیز کنترل کننده دیگری می‌باشد که با استفاده از آن می‌توان شدت مصرف برق را تحت کنترل درآورد.

مصرف کننده برق: لوازم برقی موجود در خودرو مصرف کننده‌های برق می‌باشند برای مثال چراغ‌های داخل و خارج خودرو، فن، کولر، استارت، شیشه‌ها، رادیو، ضبط و … از مصرف کنندگان برق به حساب می‌آیند.

برای تشخیص مشکلات به وجود آمده در سیستم برق خودرو راه‌های متفاوتی وجود دارد. یکی از راه‌ها وجود نوسان یا قطعی در قسمت‌های برقی و روشنایی خودرو می‌باشد.

اگر به چنین مشکلی برخوردید قبل از هر کاری جعبه فیوز را چک کنید و از سالم بودن فیوزها اطمینان کسب کنید، چون ممکن است سیستم برق خودرو سالم باشد و تنها با عوض کردن یک فیوز این مشکل برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *