اگر لاستیک خودرو زمان حرکت ناگهان بترکد، باید چه رفتاری را انجام دهیم؟

اگر لاستیک خودرو زمان حرکت ناگهان بترکد، باید چه رفتاری را انجام دهیم؟ برای پاسخ به این سوالات آیین نامه لطفاً مطلب تهیه شده در مرسی تست را مطالعه بفرمایید تا از جواب این سوال آگاه شوید.

اگر لاستیک خودرو زمان حرکت ناگهان بترکد، باید چه رفتاری را انجام دهیم؟

یکی از بالاترین ترس‌های هر راننده حین رانندگی، ترکیدن لاستیک خودرو می‌باشد، اگر لاستیک خودرو بترکد باعث می‌شود کنترل اتومبیل از دست راننده خارج شود. اگرچه این اتفاق قرار نیست همیشه برای شما بیفتد اما ممکن است برای هر راننده‌ای پیش آید. بنابراین مهم است که بدانید در صورت ترکیدن لاستیک خودرو چه اقداماتی را باید انجام دهید تا حادثه‌های بدتری رخ ندهد.

دلایل اینکه لاستیک خودرو زمان حرکت ناگهان بترکد

جاده ناهموار: رانندگی کردن در جاده‌هایی که چاله و دست‌اندازهای بسیار زیادی دارد باعث می‌شود هنگام برخورد لاستیک‌ها با آنها و یا اشیای تیز که ممکن است در جاده‌ها وجود داشته باشد و ضربه‌هایی که به سطح تایرها وارد می‌شود، باعث ایجاد خراش در آنها و خارج شدن هوای داخل آنها می‌شود و در نتیجه لاستیک خودرو ترک می‌خورد.

دمای بالا: رانندگی در تابستان و مناطق با هوای گرم دشمن همه بخش‌های ماشین به خصوص تایرها می‌باشد، گرمای شدید روی بدنه لاستیک‌ها باعث خرابی آنها و ترک خوردن آنها می‌شود.

همانطور که می‌دانید دما رابطه مستقیمی با فشار دارد. افزایش دما باعث می‌شود فشار لاستیک ها نیز افزایش پیدا کند، از این رو اصطکاک که بین جاده‌ها و لاستیک وجود دارد نیز بیشتر می‌شود و ساییدگی لاستیک‌ها را به دنبال دارد.

کم بودن باد لاستیک‌ها: شایع‌ترین علت ترک خوردن لاستیک‌ها، فشار نامناسب هوا در آنها می‌باشد. اگر لاستیک‌ها کم باد باشند اصطکاک بیشتری با سطح جاده برقرار می‌کنند و باعث جمع شدن گرمای بیش از حد در آنها می‌شود. افزایش گرمای ناشی از کم بودن لاستیک‌ها بسیار خطرناک می‌باشد حتی از رانندگی کردن در یک روز گرم تابستانی نیز خطرناک‌تر است و همین امر باعث ترک خوردن لاستیک خودرو می‌شود.

سرعت بالا: هر تایر موجود در بازار با توجه به مواد تشکیل دهنده آن می‌توانند حداکثر یک سرعتی را تحمل کنند، اما وقتی سرعت از آنها فراتر رود به دلیل عدم اصطکاک خیلی زود از بین می‌رود و همین امر موجب ترکیده شدن آنها می‌شود.

بار بیش از حد خودرو: سنگینی بیش از حد صندوق عقب خودرو یکی دیگر از دلایل ترکیده شدن لاستیک‌ها می‌باشد. این اضافه بار روی خودروی شما فشار زیادی را روی لاستیک‌ها ایجاد می‌کند و منجر به خم شدن دیواره‌های کناری لاستیک‌ها می‌شود.

بایدها و نبایدهایی در مورد ترکیدن لاستیک خودرو

هدایت فرمان: اولین اقدامی که به موجب ترکیدن لاستیک‌ها هر راننده‌ای باید آن را انجام دهد حفظ خونسردی و آرامش اوست، سعی کنید فرمان را با دو دست خود محکم نگه دارید و به مسیر مقابل خود فکر کنید، اگر تنها یک دستتان را به روی فرمان بگذارید احتمالاً کنترل خودرو از دست شما خارج می‌شود با محکم نگه داشتن فرمان مانع از منحرف شدن آن شوید.

از بزرگترین اشتباهاتی که در این زمان رخ می‌دهد چرخاندن فرمان به سمت دیگر است که باعث چپ شدن و منحرف شدن ماشین می‌ گردد.

ترمز نگیرید: هیچگاه در این شرایط ترمز نگیرید، شاید ترمز نگرفتن تا حدودی مشکل باشد. اگر لاستیک خودروی شما دچار آسیب شده باشد با گرفتن ترمز ناگهانی فشار زیادی را روی چرخ‌های جلو وارد می‌کنید و ممکن است خودروی شما در اثر برخورد لبه‌های چرخ با آسفالت چپ کند.

گاز بدهید: اگر تایر خودروی شما ترکید باید سرعتی که در حال حاضر دارید را حفظ کنید، با ترکیدن لاستیک خودرو باعث کاهش سرعت شما می‌شود در نتیجه شما نباید پای خود را به صورت ناگهانی از روی پدال بردارید بلکه باید آن را روی پدال گاز فشار دهید تا کاهش سرعت را جبران کرده و تعادل ماشین حفظ شود، البته این را در نظر داشته باشید که خیلی گاز ندهید و حالت تعادل را ایجاد کنید تا شرایط را بدتر نکنید.

توقف خودرو: باید بگذارید خودرو به مرور سرعتش کم شود تا به حالت توقف درآید. وقتی سرعت خودرو کم شد آن وقت راهنما بزنید و آرام ترمز بگیرید و در کنار جاده متوقف شوید. خوردو را به کناره راه متوقف کنید حتی اگر رینگ‌ها خالی باشد بهتر از این است که خودرو ها در پشت سر شما با شما تصادف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *