در تصادفات منجر به جرح در صورتی که وسیله نقلیه برای انتقال فوری وجود ندارد وظیفه راننده چیست؟

در تصادفات منجر به جرح در صورتی که وسیله نقلیه برای انتقال فوری وجود ندارد وظیفه راننده چیست؟ این یکی از نمونه سوالات آیین نامه می باشد که شما می توانید پاسخ آن را در ادامه ی مطالب از سایت مرسی تست مطالعه فرمایید.

آیین نامه های راهنمایی و رانندگی مربوط به تصادفات و توضیح ماده های قانونی

طبق ماده ی ۸۷: راننده ی هر وسیله ی نقلیه ای که مرتکب تصادف منجر به جرح یا فوت می شود، باید بلافاصله وسیله ی نقلیه را در محل تصادف متوقف کند و علایم ایمنی هشدار دهنده را در محل مناسب نصب کند.

تا رانندگان وسایل نقلیه ی دیگر از وقوع حادثه آگاه شوند و تا وقتی که رسیدگی از طرف آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی و پلیس راه، پایان نشده از تغییر دادن وسیله ی نقلیه یا صحنه ی تصادف خودداری کند و بلافاصله مجروحان را به مراکز درمانی منتقل کند.

در تصادفات منجر به جرح در صورتی که وسیله نقلیه برای انتقال فوری وجود ندارد وظیفه راننده چیست؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت، اگر وسیله ی نقلیه ی دیگری برای انتقال مجروحان به مراکز درمانی وجود نداشته باشد، راننده می تواند از وسیله ی خود استفاده کند اما باید محل چرخ های خودرو را در سطح راه علامت گذاری کند و سپس اقدام به این کار کند.

طبق ماده ی ۸۸: واحد های راهنمایی و رانندگی و پلیس راه باید بعد از اطلاع از وقوع تصادف، در سریع ترین زمان ممکن، نیروهای خود را اعزام کنند و دارای تجهیزات و امکانات لازم از جمله: کمک های اولیه، دوربین های عکاسی و فیلم برداری، آمبولانس، جک بادی یا جرثقیل و … باشند.

کارشناس رسیدگی کننده به تصادفات، موضوع را به نزدیک ترین واحد فوریت های پزشکی یا اورژانس، امداد و نجات، آتش نشانی، مرکز راهداری، شهرداری ویا دهیاری گزارش می دهد و تا پایان رسیدگی به تصادف و برقراری ایمنی تردد در محل وقوع، مکان را مدیریت می کند.

طبق ماده ی ۸۹: هرگاه تصادف تنها منجر به خسارت مالی گردد و به نحوی باشد که امکان حرکت از وسیله نقلیه سلب نشده باشد، رانندگان باید بلافاصله وسیله نقلیه ی خود را برای رسیدگی و بازدید کارشناسان تصادفات در محل حادثه، به کناره ی راه انتقال دهند تا موجب سد معبر نباشد.

طبق ماده ی ۹۰: در نقاطی که کارشناس آئین نامه راهنمایی و رانندگی و یا پلیس راه وجود نداشته باشد و یا حضور به هنگام آنان مقدور نمی باشد، مسئولان امر می توانند از نظرات مستدل حداقل سه نفر از رانندگان پایه یکم استفاده کنند.

طبق ماده ی ۹۱: رانندگان وسایل نقلیه هنگام تصادف منجر به جرح یا فوت باید بلافاصله نام و نشانی صحیح و مشخصات گواهی نامه رانندگی وسیله نقلیه خود را به ماموران انتظامی بدهند و در صورت درخواست مدارک قانونی اعم از گواهی نامه، کارت شناسایی خودرو و بیمه نامه از سوی ماموران مربوطه، این مدرک را به آنها ارایه دهند.

طبق ماده ی ۹۲: رانندگانی که با وسیله نقلیه متوقف شده که سرنشین ندارد تصادف می کنند نباید محل وقوع تصادف را ترک کنند و در صورت مراجعه نکردن راننده آن، باید صاحب یا راننده وسیله نقلیه و یا ماموران راهنمایی و رانندگی و یا پلیس راه را از هویت و نشانی کامل خود آگاه کنند و در صورت دسترسی نداشتن به ایشان، نام و نام خانوادگی و نشانی دقیق خویش و شماره و مشخصات دیگر وسیله نقلیه خود را بر روی کاغذی بنویسند و در محلی قابل دیدن بر روی وسیله نقلیه متوقف، قرار دهند.

طبق ماده ی ۹۳: رانندگانی که با حیوانات، اشیاء، تاسیسات و مانند آنها تصادف می کنند، باید به منظور جلوگیری از بسته شدن راه و پیشگیری از بروز حوادث احتمالی دیگر، در صورت امکان حیوان مرده یا مصدوم و همچنین اشیاء باقی مانده در محل تصادف را از سطح سواره رو به بیرون راه منتقل کنند و باید صاحبان و مالکان آنها یا ماموران راهنمایی و رانندگی و یا پلیس راه را از وقوع تصادف آگاه کنند.

طبق ماده ی ۹۵: تعمیرگاه ها و توقفگاه ها موظفند ظرف مدت ۲۴ ساعت بعد از دیدن وسیله نقلیه ای که آثار تصادف یا جای گلوله در آن وجود دارد مراتب را با ذکر مشخصات وسیله نقلیه و در صورت امکان با ذکر نام و نشانی راننده به واحدهای انتظامی محل اطلاع دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *