تکیه نمودن و آویزان شدن اشخاص به وسایل نقلیه

تکیه نمودن و آویزان شدن اشخاص به وسایل نقلیه چه حکمی دارد؟ جهت دریافت پاسخ این سوال از نمونه سوالات آیین نامه می‌توانید به مطلب زیر از سایت مرسی تست مراجعه فرمایید.

تکیه نمودن و آویزان شدن اشخاص به وسایل نقلیه چه حکمی دارد؟

  1. مجاز است
  2. با رعایت احتیاط مجاز است
  3. ممنوع است
  4. در صورت بی‌خطر بودن مجاز است

پاسخ صحیح گزینه ۳ یعنی ممنوع است، می‌باشد.

ما در این مطلب از سایت سعی کردیم در مورد برخی از مقررات راهنمایی و رانندگی صحبت کنیم که این مطالب از کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی پایه سوم تهیه شده است و شما می‌توانید آنها را در صفحه ۵۹ کتاب مشاهده فرمایید.

مقررات مختلف در حین رانندگی

رانندگان وسایل نقلیه که در پشت سر وسیله نقلیه دیگر در حال حرکت می‌باشند، باید فاصله مناسبی را جهت جلوگیری از تصادفات رعایت فرمایند.

حرکت با دنده خلاص در سرازیری ها ممنوع اعلام شده است.

رانندگان به هیچ وجه نمی‌توانند در حین رانندگی دخانیات مصرف کنند یا خوراکی و آشامیدنی میل کنند و استفاده از هرگونه وسایل و تجهیزات دیگر مانند تلفن همراه که باعث انحراف ذهنی و رفتاری رانندگان می‌شود، نیز ممنوع اعلام شده است و در هر صورتی توجه رانندگان باید به سمت جلو باشد.

اگر راننده‌ای نوشابه الکلی یا مواد مخدر و داروهای خواب آور مصرف کرده است، باید تا رفع کامل آثار آن رانندگی نکند و در صورتی که ماموران راهنمایی و رانندگی، راننده را در این حالت مشاهده نمایند، راننده باید وسیله نقلیه خود را متوقف کند و بلافاصله میزان الکل خون راننده با استفاده از آزمایشات تعیین می گردد و از رانندگی وی جلوگیری به عمل آید. با متخلف برابر قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.

هر راننده ای باید در حین رانندگی گواهینامه خود به علاوه بیمه شخص ثالث، کارت شناسایی و برگه معاینه فنی را به همراه داشته باشد، تا در صورت درخواست ماموران راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه آن ها را ارائه دهد.

ماموران راهنمایی و رانندگی باید بعد از مشاهده و بررسی مدارک رانندگان، آنها را به رانندگان بازگردانند، مگر در مواردی که به موجب قانون یا آیین نامه اخذ گواهینامه به خاطر انجام تخلفات ضرورت داشته باشد. راننده با دریافت رسید گواهی نامه و مدارک خود را تحویل مامور می دهد.

استفاده از بوق‌های شیپوری، سوت بلبلی و به طور کلی هر نوع وسیله آگاهسازی صوتی که دارای صدای ناهنجار و غیر عادی می‌باشد، در مناطق مسکونی ممنوع اعلام شده است.

همچنین زدن بوق‌های ممتد یا غیر ضروری به تعداد زیاد و استفاده از آنها در محل‌هایی که بوق زدن ممنوع اعلام شده است، نباید انجام شود. همچنین استفاده از بوق برای مقاصد دیگر مانند صدا کردن افراد، جلب توجه مسافران، اعلام حضور و باز کردن در منازل، خداحافظی و مانند آنها نیز ممنوع اعلام شده است.

وسایل نقلیه انتظامی و امدادی که برای انجام ماموریت‌ها در حال تردد در خیابان‌ها هستند و از نقلیه وسایل نقلیه ی انتظامی و امدادی که در حال انجام ماموریت در خیابان‌ها هستند و از چراغ‌های گردان یا آژیرهای خطر استفاده می‌کنند تا حدی که باعث ایجاد تصادفات نگردند، مجاز هستند که اعمال زیر را انجام دهند:

  • توقف در محل های ممنوعه
  • تجاوز از سرعت مجاز و سبقت از سمت راست یک وسیله نقلیه
  • عبور از طرف چپ راه‌ها و دور زدن در نقاط ممنوعه
  • گذشتن از چراغ‌های قرمز با رعایت نکردن علایم دیگر مانند ایست، مشروط بر اینکه از سرعت وسیله نقلیه در این گونه محل‌ها تا حد امکان کم شود

درهای وسایل نقلیه که در حال حرکت هستند باید به صورت کامل بسته باشد و باز کردن آنها قبل از توقف کامل باید صورت بگیرد.

استفاده از لاستیک‌های فرسوده و غیر استاندارد در وسایل نقلیه ممنوع اعلام شده است و در هنگام برف و یخبندان و به طور کلی در صورت اعلام مقامات مرتبط یا ماموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه‌ها، رانندگی با وسیله نقلیه که چرخ‌های آن به زنجیر چرخ یا لاستیک‌های یخ شکن مجهز نمی باشد ممنوع اعلان شده است.

هیچکس حق ندارد در حالی که سوار بر دوچرخه است یا از کفش‌های چرخدار یا سه چرخه‌های بدون رکاب مانند اسکیت و اسکوتر استفاده می‌کند یا سوار بر اتومبیل‌های اسباب بازی است، به وسایل نقلیه‌ای که در حال حرکت می‌باشند تکیه نماید و آنها را وسیله حرکت خود یا وسیله‌ای که بر آن سوار است، قرار دهد. به طور کلی تکیه نمودن و آویزان شدن اشخاص به وسایل نقلیه ممنوع اعلام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *