تعویض وایر شمع ها هر از چه مدت باید انجام شود آیین نامه

سایت مرسی تست پاسخ به سوال «تعویض وایر شمع ها هر از چه مدت باید انجام شود آیین نامه» شما داوطلبان را در قالب مطالب زیر آورده است. برای کسب اطلاعات بیشتر سوالات آیین نامه موجود در سایت را مطالعه فرمایید.

تعویض وایر شمع ها با پیمودن هر چند کیلومتر باید انجام شود؟

هر بار که سوئیچ خودرو را جهت روشن کردن خودرو می‌چرخانید، سیستم احتراق، الکتریسیته را از کویل به شمع‌ها انتقال می‌دهد. این کار باعث شروع فرایند احتراق می‌شود. به همین دلیل، استفاده مداوم از این فرایند به مرور زمان باعث فرسوده شدن سیم‌های برق داخل اتومبیل می‌شود و می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی‌تر شوند.

وظیفه‌ای که وایر شمع‌ها دارند انتقال برق خروجی از سیستم جرقه زنی یا همان کویل به شمع‌های موتور است. بنابراین رساندن برق به شمع‌ها جز وظایف وایر شمع می‌باشد. در خودروهای قدیمی‌تر این وظیفه به عهده دلکو است.

برای افزایش عمر موتور و کاهش مصرف بنزین، عملکرد وایر شمع بسیار اساسی است. از این رو سعی کرده‌ایم که در این مطلب شما را با زمان تعویض وایر شمع‌ها آشنا کنیم تا خودروی شما به علت تاخیر در تعویض این گونه وایر شمع‌ها دچار مشکل نشود.

تعویض وایر شمع ها چه زمانی باید انجام شود؟

خرابی وایر شمع‌ها می‌تواند باعث بدکار کردن موتور به عبارتی خام سوختن بنزین شود و افزایش مصرف سوخت را به دنبال دارد. همچنین ممکن است نشت بنزین در سیستم سوخت خودرو باعث خیس شدن وایر شمع‌ها شود و ممکن است باعث آتش سوزی شود و خطرات جانی و مالی در پی داشته باشد. موارد زیر از جمله مواردی است که زمان تعویض وایر شمع‌ها را به شما یادآوری می‌کند.

  • خام سوزی موتور در مصرف عادی
  • لرزش موتور هنگامی که اقدام به خاموش کردن آن می‌کنید
  • استارت نخوردن موتور
  • افزایش مصرف سوخت

کارشناسان خودرو بهترین زمان تعویض وایر شمع‌ها را هر ۲۰ کیلومتر می‌داند. به عبارتی هر ۲۰ کیلومتر مسافتی که توسط خودرو طی می‌شود بهتر است وایر شمع‌ها تعویض شوند.

مبنای کارکرد موتور خودرو، حرکت پیستون داخل سیلندرها می‌باشد. این حرکت باعث انتقال نیرو به سیستم انتقال قدرت می‌شود و در نهایت به چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند و باعث به حرکت درآمدن خودرو می‌شود. وقتی در محفظه احتراق، مخلوط سوخت و هوا با هم متراکم می‌شوند، جرقه ایجاد می‌شود که باعث سوزاندن این ترکیب خواهد شد.

ایجاد این جرقه در زمان مناسب و با قدرت بالا وظیفه مهمی است که توسط وایر شمع‌ها انجام می‌شود. از این رو وایر شمع‌ها نقش بسیار مهمی در خودروها دارند و باید به زمان تعویض آنها به عنوان یک راننده ی حرفه‌ای توجه کنیم.

بهترین زمان تعویض وایر شمع ها چه موقع می باشد؟

زمان تعویض وایر شمع‌ها خودرو در بسیاری از خودروهایی که جز تولیدات داخلی کشور هستند مشابه است. وایر شمع‌ های گوناگونی در بازار وجود دارند که هر کدام عمر مفید خاص به خود را دارند. اما به طور معمول و طبق نظر کارشناسان با پیمودن هر ۲۰ هزار کیلومتر باید نسبت به تعویض وایر شمع‌ها خودروهایی از جمله پراید و تیبا اقدام نمود.

برخی از وایر شمع‌ها ها در بازار وجود دارند که دارای عمر ۹۰ هزار کیلومتر به بالا هستند که شاید در بازارهای داخلی وجود نداشته باشند. علاوه بر تعویض وایر شمع‌ها، تمیز کردن دهانه وایر شمع‌ها خودرو در کارکرد موتور و کاهش مصرف سوخت نیز بسیار موثر می‌باشد. با پیمودن هر ۲۰ هزار کیلومتر وایر شمع‌ها را بررسی کنید و قبل از بستن وایر شمع‌ها روی سرسیلندرها با سوهان نرم بین دو الکترود وایر شمع‌ها را سه الی چهار بار سوهان بکشید.

چگونگی تشخیص زمان تعویض وایر شمع ها

محل قرار گرفتن وایر شمع‌های خودرو معمولاً در دید قرار ندارند، از این رو برای تشخیص خرابی و یا تشخیص زمان تعویض آنها باید به نشانه‌های آنها توجه کرد.

اولین تاثیری که یک وایر شمع‌ها خراب در خودرو می‌گذارد کاهش قدرت موتور است به عبارتی اگر احساس کردید که خودروی شما بدون هیچ دلیلی دارای قدرت قبلی نیست باید وایر شمع‌هاس خودرو را بررسی کنید.

دومین عامل تشخیص زمان تعویض این وایر شمع‌ها، مصرف سوخت زیاد می‌باشد. لذا زمانی که مصرف سوخت خودروی شما به شکل قابل توجهی افزایش یافت این را بدانید که وایر شمع هت وظیفه ی خود را به خوبی انجام نمی‌دهد.

از دیگر عوامل تشخیص زمان تعویض وایر شمع‌ها، نحوه عملکرد استارت خودرو می‌باشد. به خاطر اینکه در ابتدا موتور خودرو سرد است و مخلوط بنزین و هوا برای احتراق نیاز به یک جرقه دارند، این جرقه را وایر شمع‌ها ایجاد می‌کنند از این رو اگر خراب باشند به سختی جرقه می‌زنند.

بنابراین روی استارت خودرو تاثیر می‌گذارد. شاید اصطلاح سه کار کردن خودرو را شنیده باشید این یکی از دلایل است که شما باید وایر شمع‌های خودرو را بیشتر بررسی کنید.

امیدواریم که مطالب بالا سوال شما هنرجویان «تعویض وایر شمع ها هر از چه مدت باید انجام شود آیین نامه» را به طور کامل پاسخ داده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *