زمان توقف در رانندگی چیست

ما در سایت مرسی تست علاوه بر فراهم کردن مجموعه کامل و جامع از نمونه سوالات آیین نامه و در اختیار قرار دادن لینک دانلود آن در ابتدای همین صفحه، سعی کردیم ایم که سوالات مفهومی و کاربردی که هنگام رانندگی برای هر راننده ممکن است پیش آید را نیز پاسخ گوییم. یکی از این سوالات “زمان توقف در رانندگی چیست؟” می‌ باشد، که شما با مطالعه مطالب زیر اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب خواهید کرد و در آزمون‌ های عملی آیین نامه راهنمایی و رانندگی نمره قابل قبولی را به دست خواهید آورد از این رو با ما همراه باشید.

زمان توقف در رانندگی چیست

یکی از مباحث مهمی که در فصل دوم کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی به آن اشاره شده است، مسافت ترمز و توقف می‌ باشد. مدت زمانی که طول می‌ کشد تا وسیله نقلیه شما متوقف شود، به موارد مختلفی بستگی دارد که در ادامه این مطلب بیشتر در مورد آن صحبت می کنیم.

زمان واکنش در رانندگی چیست

زمانی که راننده تشخیص می‌ دهد که نیاز به ترمز کردن خودرو دارد تا لحظه‌ای که ترمز را فشار می‌ دهد، زمان واکنش می‌ گوییم. در طول این مدت خودروی شما مسافتی را طی خواهد کرد. هرچه سرعت شما بیشتر باشد مسافت طی شده نیز بیشتر خواهد بود.

مسافت ترمز در رانندگی چیست

میزان مسافتی که هنگام ترمز گرفتن تا زمان توقف طی می‌ شود را مسافت ترمز می‌ گویند. مسافت ترمز به موارد زیادی بستگی دارد، از جمله کیفیت ترمز خودرو، وزن خودرو، میزان سرعت شما، شرایط محیطی جاده‌ ها مانند یخبندان و بارندگی.

چگونگی کاهش مسافت توقف خودرو

برای کاهش این مورد باید مسافتی که از زمان ترمز گرفتن تا زمان متوقف شدن طی می‌ شود را کم کنیم.

موارد زیر جز آن دسته از مواردی هستند که باعث کاهش زمان واکنش می‌ شوند:

  • اگر خسته و خواب آلوده هستید رانندگی نکنید
  • قبل از رانندگی از قرص‌ ها و دارو های خواب آور یا روان گردان استفاده نکنید
  • از مشروبات الکلی استفاده نکنید
  • در هنگام رانندگی از خوردن و آشامیدن و استعمال دخانیات دوری کنید
  • از گوشی موبایل خود حین رانندگی استفاده نکنید
  • با صدای بلند آهنگ گوش ندهید

موارد زیر جز مواردی هستند که باعث کاهش مسافت ترمز می‌ شود:

  • با سرعت مجاز تعیین شده هر راه حرکت کنید
  • از سالم بودن ترمز های خود قبل از حرکت اطمینان کسب کنید
  • میزان بار خودرو بیشتر از وزن استاندارد تعیین شده برای آن نباشد
  • در هر شرایط آب و هوایی سرعت مناسب مخصوص به آن شرایط را رعایت کنید
  • از لاستیک‌های سالم و مناسب در رانندگی استفاده کنید
  • میزان افزایش مسافت توقف در شرایط یخبندان

باید به عرضتان برسانیم که در شرایط بد آب و هوایی و لغزندگی جاده‌ ها، مسافت توقف نیز افزایش می‌ یابد. یکی از بدترین شرایط برای رانندگی وقتی است که جاده‌ ها یخبندان باشد. در این صورت مسافت توقف خودرو تا ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت. از این رو شناخت شرایط بد راه‌ها و رعایت سرعت مناسب باعث کاهش خطرات جانی و مالی برای شما و دیگران می‌شود.

برای جلوگیری از وقوع این گونه خطرات باید با سرعت مطمئنه رانندگی کنید، و فاصله طولی مناسب با خودروی روبرویی خود را رعایت کنید، و پاسخ به سوال زمان توقف در رانندگی چیست را جدی بگیرید.

معرفی دو روش برای رعایت فاصله مناسب تا خودروی جلویی

  • روش طول اتومبیل: وقتی در جاده خشک در حال رانندگی هستید باید به ازای هر ۱۵ کیلومتر سرعت، به اندازه طول یک اتومبیل مثلاً اتومبیل خودمان فاصله داشته باشیم.
  • روش دو ثانیه: در این روش وقتی در حال رانندگی به دنبال ماشین دیگری هستیم باید دو ثانیه با ماشین جلویی فاصله داشته باشیم.

چگونه بفهمیم فاصله ما با ماشین جلویی دو ثانیه می‌باشد؟

یک شی ثابت در اطراف خودمان را در نظر می‌گیریم و حرکت ماشین جلویی را بررسی می‌کنیم، اگر ماشین جلویی دو ثانیه طول بکشد که به آن شی مورد نظر ما برسد، پس فاصله ی ما تا ماشین جلویی نیز دو ثانیه خواهد بود.

به عبارتی دیگر به ازای پیمودن هر ۱۵ کیلومتر در ساعت باید به اندازه یک طول اتومبیل که حدوداً ۶ متر می‌باشد فاصله داشته باشیم. اگر جاده مرطوب، ماسه‌ای یا شنی باشد باید این فاصله را به اندازه دو طول اتومبیل در نظر بگیریم. و اگر جاده برفی باشد باید سه طول اتومبیل را به این موضوع اختصاص دهیم، و در جاده‌های یخبندان این میزان به ۶ طول اتومبیل افزایش پیدا می‌کند.

پس حداقل این فاصله طولی زمانی که جاده خشک باشد یک برابر اگر جاده مرطوب، ماسه‌ای و شنی باشد دو برابر، اگر جاده برفی باشد ۳ برابر و اگر جاده یخبندان باشد ۶ برابر می‌شود.

در هوای خوب و خشک باید فاصله دو ثانیه‌ای با اتوبوبیل جلویی را رعایت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *