عمق شیار تایر چقدر است

تیم حرفه ای سایت مرسی تست، تلاش فراوانی کرده است ضمن اینکه مطالب کامل و جامعی را در زمینه ی سوالات آیین نامه فراهم کرده است، هم چنین سعی کرده است نکات و مطالب مهمی از که در عمل به کار شما آید را نیز معرفی کند. یکی از این مطالب عمق شیار تایر چقدر است می باشد که در ادامه ی مقاله بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

بررسی تاثیر عمق شیار تایر بر رانندگی و بررسی مناسب‌ ترین عمق آن

لاستیک ماشین همانند بقیه اجزای ماشین مانند شیشه‌ ها، آینه‌ ها یکی دیگر از اجزایی است که علاوه بر زیباتر کردن ظاهر ماشین مزایای دیگری نیز دارد. لاستیک وسیله نقلیه دارای قسمتی است به نام آج لاستیک که تاثیر به سزایی را روی نحوه راندن ماشین می‌ گذارد، ما در این مطلب سعی کرده‌ ایم که در مورد اج این لاستیک برای شما بیشتر صحبت کنیم.

آج لاستیک چیست و چه قسمت هایی دارد؟

آج لاستیک یک عنصر خارجی است که یک نقطه تماس بهینه را با سطح جاده ایجاد می‌کند و لاستیک را در هنگام رانندگی در برابر بریدگی، سوراخ شدن و سایر آسیب‌ ها محافظت می‌ کند. این آج با توجه به ضخامت و کیفیت مواد اولیه استفاده شده متمایز است و با توجه به سطح جاده و فصل نیز متغییر می‌ باشد.

از جمله مهم ترین نکته‌ ای که در مورد آج تایر ها وجود دارد عمق آن هاست.

ارتفاع آج در یک تایری که نو باشد، بیشتر از ۹ میلی‌متر است و در صورتی که ارتفاع آج تایر به کمتر از ۲ میلیمتر برسد تایر باید تعویض گردد.
عمق شیار تایر چقدر است؟ این سوالی است که در پاسخ به آن باید گفنت: عمقی که برای شیار تایر ها تعیین گردیده است حداقل یک و نیم میلی‌متر می‌ باشد. و حداقل عمق آج لاستیک‌ها ۱.۶ میلی‌متر می باشد.
اگر بخواهید باد لاستیک چرخ‌ ها را تنظیم کنید این کار باید در زمان سرد بودن لاستیک‌ ها انجام شود.

چند قانون مهم در اتومبیل‌ ها

شما باید لاستیک‌ ها و چرخ‌ های وسیله نقلیه را هر هفته بازدید کنید. از جمله موارد دیگر که باید شما هفته یک بار آن ها را بررسی کنید، باد تایر ها، آب رادیاتور ها، ارتفاع سطح روغن موتور، روغن ترمز، سائیدگی لاستیک‌ ها، شیشه جلوی اتومبیل و مخزن شستشوی شیشه می‌ باشد.

تایر ها بعد از پیمودن هر ۵۰۰۰ کیلومتر باید تعویض شوند تا مورد سایش قرار نگیرند. به عبارت دیگر برای اینکه تایر ها به صورت یکسان ساییده شوند باید در هر ۵۰۰۰ کیلومتر آن ها را با هم جابجا کرد.

یکی از راه‌ های کاهش مصرف سوخت اتومبیل تنظیم باد تایر ها می‌ باشد.

کم بودن باد تایر ها باعث افزایش فرسایش آن ها شده و مصرف سوخت خودرو را نیز افزایش می‌ دهد.

کم بودن باد خودرو، بر ترمز کردن، هدایت و کار کردن فرمان نیز تاثیراتی می‌ گذارد.

تنظیم نبودن فرمان خودرو، چرخ‌ ها، ترمز ها و جلوبندی خودرو می‌ تواند ساییدگی لاستیک‌ های را تا حدی افزایش دهد.

سعی کنید از لاستیک‌ های فرسوده، دست دوم و غیر استاندارد برای خودروی خود استفاده نکنید، به عبارتی دیگر استفاده از این گونه لاستیک‌ ها برای خودرو ممنوع اعلام شده است.

هوای گرم بر میزان باد لاستیک‌ ها و دمای موتور اتومبیل نیز تاثیر می گذارد.

در شرایط برفی اگر جاد ه‌ها خیس و لغزنده باشد جهت جلوگیری از لغزش چرخ‌ها باید با دنده سنگین حرکت کنیم.

هنگام ترکیدن لاستیک‌ ها ترمز شدید نگیرید و فرمان را رها نکنید، بلکه فرمان را محکم با دو دست نگه دارید.

اگر در آزاد راه اتومبیل شما پنچر شد یا دچار نقص فنی شد باید در خط توقف اضطراری توقف نمایید.

کنترل کردن وسیله نقلیه در شرایط مختلف از جمله آب و هوای یخبندان یا بارندگی و آب و هوای گرم و خشک به دلیل کاهش اصطکاک چرخ‌ ها با سطح جاده‌ ها مشکل‌ تر خواهد شد. از جمله دلایل این امر را می‌ توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

  • سرد بودن بیش از حد آب و هوا باعث می‌ شود لاستیک‌ ها از حالت طبیعی خود خارج شده.
  • از این رو ضریب اصطکاک چرخ‌ ها با جاده‌ ها کاهش پیدا می‌ کند.
  • حرکت کردن با دنده سنگین باعث می‌ شود که نیروی وارده بر چرخ‌ ها کمتر شود از این رو از امکان لغزش اتومبیل بر روی جاده‌ های خیس جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *