استفاده از چراغ های چشمک زن و رنگارنگ در وسایل نقلیه

در این مطلب از وب سایت مرسی تست قصد داریم در مورد قواعد گردش و استفاده از چراغ‌ ها در آیین نامه راهنمایی و رانندگی برای شما صحبت کنیم. از جمله سوالی که در این زمینه مطرح می شود استفاده از چراغ های چشمک زن و رنگارنگ در وسایل نقلیه است که در ادامه به آن پاسخ‍ خواهیم داد. مطالب و سوالات آیین نامه این سایت را مطالعه کنید و به دوستان خود پیشنهاد دهید تا بیشتر با قوانین و مقررات آیین نامه راهنمایی و رانندگی آشنا شوید.

قواعد مهم گردش و استفاده از چراغ‌ ها چیست؟

استفاده از چراغ های چشمک زن و رنگارنگ در وسایل نقلیه اگر صحیح و به موقع باشد خود می‌تواند تاثیر بسزایی را در افزایش ایمنی در ترافیک‌ ها و کاهش تصادفات به همراه داشته باشد. همیشه باید قبل از حرکت، چراغ‌های خودرو از جمله چراغ‌ های جلو چراغ‌های راهنما، چراغ های ترمز عقب و حرکت با دنده عقب وسیله نقلیه خود را کنترل کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید.

چراغ‌ های وسیله نقلیه تنها برای دیدن نمی‌ باشد بلکه برای دیده شدن هم نیز هستند. در هنگام غروب و یا طلوع خورشید چون قدرت بینایی تا حدی کاهش می‌ یابد با روشن کردن چراغ‌ های خودرو به سایر رانندگان که در حال حرکت هستند کمک می‌ کنید تا ترافیک جاده بیشتر قابل رویت باشد. هنگام غروب قبل از اینکه هوا به صورت کامل تاریک شود سعی کنید چراغ‌ ها را روشن کنید و مراقب خطرات ناشی از تردد عابران پیاده و همچنین حیوانات در سطح خیابان‌ ها و جاده‌ ها باشید. برای افزایش ایمنی در شرایط نامناسب از جمله بارش برف، بارندگی‌ های شدید، وجود گرد و غبار و غلظت خاک در هوا، آلودگی هوا و مه از جمله شرایطی است که باید با چراغ روشن رانندگی کنید.

استفاده از چراغ های چشمک زن و رنگارنگ در وسایل نقلیه

بر اساس ماده ۱۴۶ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، راننده وسیله نقلیه اگر در شب در حال حرکت هست و در محل یا زمان دیگری که نور کافی نیست و هوا ابریست، مه آلود است، بارانیست، برفیست و یا از تونل عبور می‌ کند و باعث می‌ شود راننده دید کافی نداشته باشد طبق قوانین و مقررات آیین نامه راهنمایی و رانندگی باید از چراغ های روشن استفاده کند.

بر اساس ماده ۱۴۷ قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی اگر در خیابان که در حین راننده که در آن هستید نور کافی وجود داشته باشد، در صورتی که چراغ‌ های جانبی جلو وسیله نقلیه شما خراب باشد، می‌ توانید به جای آن از نور پایین استفاده کنید.

بر اساس ماده ۱۴۸ قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی هنگامی که چراغ‌ ها روشن هستند اگر چند وسیله نقلیه متصل به هم در حال حرکت باشند روشن کردن چراغ‌ هایی که با توجه به محل نصب شان پوشیده شده‌ اند، ضرورتی ندارد ولی در هر حال چراغ‌ های جلوی وسیله اولی و چراغ‌ های عقب وسیله آخری باید روشن باشد.

بر اساس ماده ۱۴۸ رانندگان وسیله نقلیه موتوری موظف هستند که در جاده‌ ها از چراغ نور بالا استفاده کنند تا بتوانند کلیه اشیا و اشخاص را که در فاصله دور قرار دارند تشخیص دهند و فقط در موارد زیر می‌توانند از چراغ نور پایین استفاده کنند:

در روبرو شدن با وسیله نقلیه که از جهت مقابل در حال حرکت است در این صورت راننده باید از فاصله ۱۵۰ متری از چراغ نور پایین استفاده کند تا راننده طرف مقابل بتواند به راحتی و بدون هیچگونه خطر راه خود را ادامه دهد. در رانندگی برای جلوگیری از تابش نور به چشم راننده می‌ توان بر حسب ممکن از چراغ‌ های مه‌ شکن نیز استفاده کرد.
هنگامی که وسیله نقلیه از فاصله نزدیک عقب وسیله نقلیه دیگری که در حین حرکت است عبور کند وقتی که سبقت می‌گیرد.

بر اساس ماده ۱۵۰ قوانین و مقررات آیین نامه راهنمایی و رانندگی چراغ‌ های جلوی وسیله نقلیه‌ ای که در شانه راه‌ها به جز آزادراه‌ ها و بزرگراه‌ ها توقف کرده است با دیدن حرکت وسیله نقلیه‌ ای که از مقابل وی دارد با چراغ خاموش حرکت می‌ کند باید برای تشخیص وسیله نقلیه چراغ‌ های کوچک و جانبی را روشن کند.

بر اساس ماده ۱۵۱ قانون مقررات آیین نامه راهنمایی و رانندگی استفاده از چراغ‌ های چشمک زن و رنگارنگ در وسایل نقلیه ممنوع می‌ باشد مگر اینکه این قانون آن را مجاز کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *