چه هنگام می توان از ترمز دستی استفاده نمود

ما در این مطلب از سایت مرسی تست، به شما خواهیم آموخت که چه هنگام می توان از ترمز دستی استفاده نمود، لطفاً با ما همراه باشید و برای مطالعه سوالات بیشتر در این زمینه لطفاً نمونه سوالات آیین نامه موجود در لینک بالای همین صفحه را دانلود و استفاده فرمایید.

معرفی ترمز دستی یا ترمز پارک

هر وسیله‌ ای که در حال حرکت هست گاهی اوقات نیاز به ایستادن دارد. برای همین تمام سازندگان وسایل نقلیه باید در هنگام طراحی آن، به چگونگی متوقف کردن آن بعد از شروع به حرکت نیز تفکر کنند. همچنین وسایل نقلیه‌ ای مانند خودرو ممکن است که بعد از توقف در اثر عوامل مختلفی به غیر از روشن شدن موتور و انتقال نیروی آن به چرخ‌ ها، حرکت‌ های دیگری نیز داشته باشد، که این حرکت‌ ها ممکن است بر اثر عوامل خارجی، باعث تغییر موقعیت خودرو شود. پس در این گونه مواقع وسیله نقلیه بسیار خطر آفرین خواهد بود. برای مثال اتومبیل عامل نگهدارنده قوی دارد که بتواند خودرو را ثابت نگه داشته و در هر شرایطی که برای آن پیش می‌ آید آن را متوقف کند. این عامل نگهدارنده در وسایل نقلیه به نام ترمز دستی یا ترمز پارک شناخته می‌ شود.

به عبارت دیگر اگر بخواهیم تعریف دقیق‌ تری از ترمز دستی ارائه دهیم باید بگوییم که ابزاری است که باعث می‌ شود خودروییتان متوقف شود و ثابت و بدون حرکت باقی بماند. استفاده از ترمز دستی اهمیت بسیار بالایی دارد، از این رو آموزش لازم برای استفاده از آن را باید فرا بگیریم، که استفاده اشتباه از آن و عدم به کارگیری آن در شرایط مورد نظر، ممکن است به خودرو و جان و مال خود و دیگران آسیب وارد کند.

چه هنگام می‌ توان از ترمز دستی استفاده کرد؟

سوالات زیادی برای کاربران وجود دارد که در مورد ترمز دستی ماشین برایشان مطرح می‌ شود، برای مثال ترمز دستی ماشین خوب عمل نمی‌کند، چه هنگام می توان از ترمز دستی استفاده نمود، چرا ترمز دستی می‌ کشیم ولی عمل نمی‌ کند، ترمز دستی روی چه بخشی از وسیله ی نقلیه عمل می کند، از نمونه سوالاتی است که ما به آن پاسخ خواهیم داد.

شناخت انواع ترمز دستی

ترمز دستی‌ ها به دو دسته گوناگون تقسیم می‌ شود، ترمز دستی‌ هایی که در گذشته‌ های دور وجود دارند به شکل اهرم یا پدالی هستند که در داخل وسایل نقلیه قرار داده شده‌ اند و در مقابل آن ترمز دستی‌ های دکمه‌ ای وجود دارند که نمونه جدید تری از آن ها محسوب می‌ شوند. به غیر از تفاوت در شکل ظاهری این ترمز دستی‌ ها، نحوه عملکرد آن ها نیز بسیار مهم و متفاوت است. به عبارتی ترمز دستی‌ ها بر اساس نحوه عملکردشان در دو دسته مهم زیر قرار می‌ گیرند:

  • ترمز دستی‌ های مکانیکی، پدالی یا اهرمی
  • ترمز دستی‌ های برقی، الکترونیکی یا دکمه‌ ای

اما هر نوع ترمز دستی که باشد روی بخش‌ های فنی و قطعات خودرو از جمله چرخ‌ ها و به خصوص چرخ‌ های عقب متمرکز می‌ شود.

یکی از کاربرد های مهمی که می‌ توان برای ترمز دستی اشاره کرد هنگامی است که خودروی خود را در سراشیبی یا سربالایی متوقف می‌ کنیم، برای اینکه خودروییتان به سمت عقب یا جلو حرکت نکند گزینه مناسب استفاده از ترمز دستی است.

یکی از سوالاتی که در آزمون آیین نامه راهنمایی و رانندگی برای ترمز دستی مطرح می‌ شود و بسیار مهم است می‌توان به سوال زیر اشاره کرد:

کدام یک از گزینه‌ های زیر استفاده مناسب از ترمز دستی را بیان می‌ کند؟

  1. هنگامی که خودرو متوقف است یا در سرعت‌ های بسیار پایینی حرکت می‌ کند
  2. در هر شرایطی باید از ترمز دستی استفاده کنیم
  3. تنها در سرعت‌ های بالا باید از ترمز دستی استفاده کنیم
  4. تنها در هنگام توقف کامل وسیله نقلیه باید از ترمز دستی استفاده کنیم

درست گزینه ۱

از مطالب بالا نتیجه می‌ گیریم که ترمز دستی روی چرخ‌ های عقب هر ماشینی عمل می‌ کند، اما برخی از ماشین‌ ها مخصوصاً ماشین‌ های با مدل بالاتر نیز وجود دارد که ترمز دستی‌ ها روی تمام چرخ‌ های آن عمل کرده و آن را قفل می‌کند. این مطلب قطعی نیست و جز یکی از سوالات کاربرانی است که در همین سایت مطرح شده است. لطفا برای پاسخ دقیق تر به این سوال مطالب بسته طلایی را دقیق مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *