خطوط شطرنجی در تقاطع نشان دهنده چیست

سایت مرسی تست، در ادامه ی همین مطالب، اطلاعات کاملی را از معرفی خط کشی ها در خیابان ها و به خصوص خطوط شطرنجی بیان می کند. از جمله سوالی که برای این خطوط شطرنجی مطرح می شود: خطوط شطرنجی در تقاطع نشان دهنده چیست؟ می باشد. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه سوالات آیین نامه ی سایت را مطالعه فرمایید.

خط کشی در خیابان‌ ها و جاده‌ ها به چه معنا می‌ باشد؟

خط کشی در خیابان‌ها و جاده‌ها در کتاب آیین نامه اصلی راهنمایی و رانندگی نیز ذکر شده است برای مثال در صفحه‌های ۲۲ تا ۲۸ جلد جدید این کتاب در مورد مفهوم خط‌کشی‌ ها توضیحاتی آورده شده است. به همین منظور این وب سایت برای آشنایی هرچه بیشتر هنرجویان با مفهوم خط کشی در تقاطع‌ ها مطالبی را آورده است، امید است که این مطلب مورد قبول واقع گردد.

برای منظم کردن حرکت وسایل نقلیه، آگاه ساختن آنها از خطرات و هدایت استفاده کنندگان از معابر از خط کشی راه‌ها استفاده می‌شود. این خط‌کشی‌ها به دو صورت تقسیم بندی می شوند، خط‌کشی‌ های طولی و خط‌کشی‌ های عرضی.

خط کشی‌های طولی در امتداد طول راه کشیده می‌شوند و از مهمترین آنها می‌توان به خط ممتد، خط ممتد دوبل، خط مقطع یا بریده بریده خط مقطع یا ممتد ترکیبی، خطوط هاشور، خطوط زیگزاگ و خطوط پارک اشاره کرد.

خط طولی ممتد: عبور کردن وسیله نقلیه از روی این خط ممنوع است. این خطوط معمولاً در حاشیه راه‌ ها و در وسط راه‌ های دو طرف استفاده می‌شوند، گاهی دو خط ممتد در کنار هم کشیده می‌ شوند که تاکید این کار را می‌ رساند.

خط مقطع یا بریده بریده: از این گونه خط‌کشی‌ ها برای تفکیک گذرگاه‌ ها و هدایت وسیله نقلیه استفاده می‌شود. انجام اعمالی از جمله سبقت، گردش، تغییر خط حرکت و دور زدن از روی این خط‌ ها با رعایت شرط احتیاط اشکالی ندارد.

خط ممتد و مقطع ترکیبی: رانندگانی که در سمت خط ممتد یعنی خط پر قرار دارند نباید از روی آن عبور کنند، اما رانندگانی که در سمت خط مقطع هستند اشکالی ندارد که از روی آن عبور کنند.

خط هاشور: نشان دهنده وجود موانع بر سر راه‌ ها هستند و باید به نحوی کشیده شوند که ترافیک را از کنار مانع موجود دور کند.

خطوط زیگزاگ: رنگی که برای این خطوط در نظر گرفته شده است رنگ زرد هستند و به صورت زیگزاکی در حاشیه راه‌هایی که متصل به پیاده‌روها هستند کشیده می‌شود و عبور کردن و ایستادن روی آنها ممنوع می‌باشد.

خطوط پارک: برای خطوط پارک برای توقف وسایل نقلیه در جدول‌های کنار خیابان‌ها سه نوع وجود دارند، که عبارتند از خطوط پارچه افقی، خطوط پارک مورب و خطوط پارک عمودی.

خط کشی عرضی: به خط‌کشی‌هایی که در عرض راه‌ها کشیده می‌شود خط‌کشی‌های عرضی می‌گویند که از مهمترین آنها می‌توان به سه نوع زیر اشاره کرد:

  • خط کشی عابر پیاده
  • خط ایست ممتد
  • خطوط توقف منقطع

عبور پیاده: در ورودی تقاطع‌ها یا در محل‌های معین از راه‌ها برای عابرین پیاده خطوطی کشیده می‌شود که نشان دهنده عبور و مرور عابران از روی این خطاست.

خط ممتد ایست: این خط معمولاً در تقاطع‌ها کشیده شده و رانندگان باید قبل از خط ممتده ایست توقف کنند.

خطوط توقف منقطع: رانندگان زمانی که این خطوط را مشاهده می‌کنند باید سرعت خود را کم کرده و با رعایت احتیاط و حق تقدم وارد راه اصلی شوند و حتی در صورت لزوم توقف نمایند.

خطوط شطرنجی: این خطوط همانگونه که از اسمشان پیداست به شکل شطرنجی هستند و رنگ آنها معمولاً به رنگ زرد و سیاه است، که در تقاطع‌ها کشیده می‌شود. از جمله کاربرد این خطوط زمانی است که تراکم خودروها در یک تقاطع بسیار زیاد بوده و امکان تخلیه وجود ندارد در این شرایط عبور از روی این گونه خط‌ها ممنوع اعلام شده و رانندگان موظفند قبل از خطوط شطرنجی توقف نمایند و مسیر حرکت خودروهای دیگر را باز نگه دارند. پس پاسخ به سوال خطوط شطرنجی در تقاطع نشان دهنده چیست؟ را یافتید.

فلش‌ها: از فلش‌های دارای جهت بر روی سطح راه‌ها برای راهنمایی بیشتر رانندگان استفاده می‌شود که تبعیت از آنها الزامی می‌باشد.

خطوط اضطرار: این خطوط مخصوص عبور اضطراری وسایل نقلیه امدادی می‌باشد و حرکت کردن از روی این خطوط ممنوع می‌باشد، این خطوط در حاشیه راه‌ها که معمولاً در کنار شبکه‌های معابر، آزادراه‌ها بزرگراه‌ها و تونل‌ها هستند کشیده می‌شود.

خطوط شطرنجی در تقاطع نشان دهنده چیست

همانگونه که در مطالب بالا مطالعه کردیم پاسخ به این سوال را بار دیگر بیان می کنیم. این خطوط زرد رنگ که در تقاطع ها کشیده می شوند هنگام تراکم زیاد خودروها در تقاطع هاست و عبور از روی آن ممنوع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *