تابلوهای بازدارنده راهنمایی رانندگی

برای آشنایی با تابلوهای بازدارنده راهنمایی رانندگی، به شما توصیه می‌کنیم مطلب زیر از سایت مرسی تست را مطالعه فرمایید.

ما در این مطلب سعی کرده‌ایم که تابلوهای انتظامی، که نام دیگر آنها تابلوهای بازدارنده هستند را برای شما معرفی کنیم.

اگر بخواهیم در مورد تابلوها و نشان‌های راهنمایی و رانندگی در ایران صحبت کنیم، می‌توان گفت که آنها را در سه دسته کلی می‌توان تقسیم بندی کرد: گروه اول نشان‌های بازدارنده راهنمایی و رانندگی می‌باشند، که از نمونه این تابلوها می‌توان تابلوی بوق زدن ممنوع، تابلوی منطقه ایستادن ممنوع و تابلوی توقف ممنوع اشاره کرد، از مهمترین تابلویی که در این گروه قرار دارد تابلوی ایست می‌باشد.

گروه دوم تابلوهای هشدار دهنده یا اخطاری می‌باشند برای مثال تابلوی جاده باریک می‌شود، تابلوی گذرگاه عابر پیاده و تابلوی کارگران مشغول کار هستند از نمونه این گروه می‌باشند.

دسته سوم از تابلوها به نام آگاهی دهنده یا اخباری شهرت دارند، برای مثال تابلوی پایان منطقه محدوده سرعت، تابلوی تونل و بیمارستان در این گروه قرار می‌گیرند.

تابلوهای بازدارنده راهنمایی رانندگی

همانطور که قبلاً اشاره کردیم به تابلوهای بازدارنده، تابلوهای انتظامی نیز می‌گویند، شکلی که برای این تابلوها در نظر گرفته شده است، دایره‌ای شکل می‌باشد که دارای نوار حاشیه قرمز رنگی هستند و این به معنای این است که نوع ممنوعیت را نمایش می‌دهد.

تابلوی ایست نمونه‌ای از تابلوهای بازدارنده می‌باشد که به خاطر اهمیت و دقت بیشتر رانندگان، به جای دایره به صورت هشت ضلعی طراحی شده است و زمینه آن کاملاً به رنگ قرمز می‌باشد که روی آن نوشته شده است ایست یا STOP.

یکی دیگر از تابلوهایی که در این گروه قرار می‌گیرد تابلوی رعایت حق تقدم است که مثلثی شکل است و برعکس می‌باشد، یعنی راس آن به سمت پایین است یا مثلثی که روی راس نشسته است.

آشنایی با انواع تابلوهای آیین نامه

تابلوهای راهنمایی و رانندگی یکی از علائم مهم در هنگام رانندگی هستند، که ما در زیر سعی می‌کنیم انواع آن را برای شما معرفی کنیم.

یکی از اولین تابلوها، تابلوهای بازدارنده یا انتظامی هستند، که دایره‌ای شکل، قرمز رنگ هستند و راننده را از کاری منع می‌کنند.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم تابلو ایست یک نمونه از این تابلوها می‌باشد که به خاطر اهمیت و توجه بیشتر رانندگان این ویژگی‌ها را رعایت نکرده است و به نحوی دیگر طراحی شده است.

همچنین تابلوی رعایت حق تقدم نیز جز این گروه قرار دارد و این نیز تمام ویژگی‌هایی که برای این تابلوها شمردیم را رعایت نمی‌کند.

گروه دوم تابلوها، تابلوهای هشدار دهنده یا اخطاری هستند که شکلی که برای آنها طراحی شده است مثلثی شکل است و دارای نوار قرمز رنگ هستند.

این تابلوها دارای زمینه سفید رنگی هستند و راس آنها به سمت بالاست و دو رأس دیگر آنها به سمت پایین می‌باشد.

داخل زمینه این تابلوها نوع خطر یا هشداری که به رانندگان داده می‌شود را با استفاده از علامت‌های خاص یا نوشته‌هایی به رنگ مشکی نمایش می‌دهند.

دسته سوم از تابلوها تابلوهای آگاهی دهنده یا اخباری هستند که توصیه‌های عمومی را به رانندگان می‌گویند. این تابلوها برخلاف تابلوهای قبلی که دارای رنگ خاص بودند از رنگ‌های بیشتری استفاده می‌کنند.

مثلاً رنگ سفید سبز، قهوه‌ای، زرد و آبی و شکل‌هایی که برای آنها طراحی شده است شکل‌های بیشتری است از جمله مثلث، دایره، مستطیل، مربع و یا پنج ضلعی و پیام خود را به صورت تصویر یا نوشته در زمینه این تابلوها نمایش می‌دهند.

تابلوهای آگاهی دهنده یا اخباری را می‌توان به دو دسته دیگر تقسیم کرد، از جمله تابلوهای آگاهی‌دهنده دستوری و تابلوهای آگاهی‌دهنده غیر دستوری.

اگر بخواهیم تعریفی برای این دو دسته از تابلوها اشاره کنیم، باید بگوییم که تبعیت کردن از تابلوهای آگاهی دهنده دستوری واجب می‌باشد و اگر رانندگان به آنها توجه نکنند مرتکب خلاف شده و پلیس برای آنها جریمه در نظر می‌گیرد.

تابلوهای آگاهی‌دهنده غیر دستوری تنها راهنماهایی برای مسیر رانندگان هستند و یا سایر نیازهای آنها را برطرف می‌ سازند.

این نکته را لازم است که برای شما بگوییم که علاوه بر تقسیم بندی تابلوها بر اساس مفهوم آن ها در سه دسته ی بالا، تابلو ها را نیز از لحاظ رنگ و شکل هندسی آن ها نیز تقسیم بندی می کنند. که برای آشنایی بیشتر شما هنرجویان بهتر است نمونه سوالات آیین نامه قرار داده شده در همین سایت را دانلود و استفاده فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *