انواع راه ها در راهنمایی رانندگی

انواع راه ها در راهنمایی رانندگی موضوعی است که قصد داریم درباره آن توضیحات لازم را بدهیم.

یکی از مراحل کسب گواهینامه راهنمایی و رانندگی شرکت در آزمون آیین نامه می باشد. از این رو داوطلبان اخذ گواهینامه باید تسلط کافی بر مفاهیم کتاب آیین نامه داشته باشند.

یکی از مفاهیم مورد تدریس و پر سوال در کتاب آیین نامه و آزمون آن انواع راه ها می باشد در این بخش مرسی تست به طور موردی تصمیم بر ارائه توضیحات لازم درباره انواع راه ها در راهنمایی رانندگی داشته است.

در ادامه شما با تمامی نکاتی که در باره انواع راه ها در راهنمایی رانندگی و هر آنچه که باید بدانید آشنا می شوید و به تمامی سوالات شما در این باره پاسخ داده می شود.

انواع راه ها در راهنمایی رانندگی

در کتاب آیین نامه برای داوطلبین اخذ گواهینامه انواع راه ها همراه با توضیح آن ها و علائم و تابلوهایشان و هر قانونی که یک راننده در آن ها باید رعایت کند آورده شده است.

از این رو یکی از مباحث پر تکرار در سوالات آیین نامه مفاهیم راه و هر آنچه که به آن ها مربوط می باشد است. از این رو داوطلبین اخذ گواهینامه باید تسلط کافی بر آن ها داشته باشند.

از این رو انواع راه ها جز مفاهیم پرسوال و پرتکرار در آزمون آیین نامه می باشند. که ما در ادامه با انواع آن ها و مفاهیمشان آشنا می شویم.

راه: به تمامی کوچه ها، جاده ها، خیابان ها و به طور کلی، به کلیه ی معابری گفته می شود که خودرو در آن تردد می کند.

آزاد راه: راهی است که حداقل دو خط اتوموبیل رو و یک شانه به عرض سه متر برای هر دو طرف رفت و برگشت باشد دو طرف آزادراه محصور است.

فاقد تقاطع‌های هم سطح بوده و از طریق راه های فرعی یا زیرگذر ها و روگذر ها به مسیر رفت یا برگشت می توان بازگشت.

طرفین آزاد راه با گارد ریل محافظت می شود و برای ورود به آن باید عوارضی پرداخت کرد.

بزرگراه: بزرگراه در واقع یک راه دو طرفه و دوبانده می باشد که برای جلوگیری از تصادفات در بین آن مانعی قرار داده شده است.

همچنین در هر راه دو خط قرار داده شده است که می تواند به سه یا چهار خط هم برسد. و دارای تقاطع های هم سطح و غیر هم سطح می باشد.

خیابان: راه عبور و مرور در محل سکونت و فعالیت مردم را خیابان می نامند در ضمن خیابان راهی است که عرض آن بیشتر از 6 متر باشد.

خیابان اصلی: به خیابانی خیابان اصلی می گویند که عرض آن نسبت به خیابان های متصل به آن بیشتر باشد. و در تابلوهای راهنمایی و رانندگی عبارت اصلی در کنار اسمش آمده باشد.

همچنین خیابان های اصلی باید در سمت راست یک خیابان دیگر قرار گرفته باشند.

خیابان فرعی: خیابان فرعی به خیابانی گفته می شود که عرضش نسبت به خیابان هایی که به آن متصل هستند کمتر باشد. و در سمت چپ خیابان دیگر قرار گرفته باشد.

همچنین باید در تابلوهای راهنمایی و رانندگی عبارت فرعی در کنار اسمش آمده باشد.

جاده: به هر راهی که در خارج از شهر برای تردد خودرو ساخته شده است جاده می گویند.

جاده اصلی: جاده اصلی به راه خارج از شهر برای تردد خودرو ها که نسبت به جاده های دیگر عرض بیشتری داشته باشد و توسط تابلوهای راهنمایی و رانندگی هم اصلی نامیده شود گفته می شود.

جاده فرعی: به جاده ای که نسبت به دیگر جاده ها عرض کمتری داشته باشد و توسط تابلو های راهنمایی و رانندگی فرعی نامیده شود گفته می شود البته جاده های فرعی از جاده اصلی یا خارج می شود و یا پیوند می خورد.

جاده خصوصی: به جاده ای که توسط دولت یا شخص و ارگانی خریداری شده باشد و هرکسی اجازه ورود به آن مگر با مجوز را نداشته باشد جاده خصوصی می گویند.

راه آهن: راهی که دارای ریل باشد و مناسب تردد قطار و دیگر وسایل نقلیه ریلی باشد را راه آهن گویند.

کوچه: به راهی گفته می شود که در مناطق مسکونی باشد و دارای عرضی کمتر از 6 متر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *