انواع تابلوهای راهنمایی و رانندگی

تیم حرفه ای مرسی تست، با تلاش های شبانه روزی خود سعی کرده اند منبع کاملی از سوالات آیین نامه راهنمایی و رانندگی که شامل انواع تابلوهای راهنمایی و رانندگی می باشد در اختیار شما هنرجویان قرار دهند.

انواع تابلوهای راهنمایی و رانندگی

تابلوهای راهنمایی و رانندگی در هفت دسته کلی تقسیم بندی می‌شود که این هفت دسته به شرح زیر می‌باشد:

  • تابلوهای هشدار دهنده، اخطاری
  • تابلوهای بازدارنده، انتظامی
  • آگاهی دهنده، اخباری
  • تابلوهای راهنمای مسیر
  • تابلوهای مکمل
  • تابلوهای محلی
  • برچسب‌ها

می‌توان گفت که بیشترین تعداد تابلوها در سه دسته اول قرار می‌گیرند و تعداد تابلوهایی که در مابقی دسته‌ها هستند بسیار محدودتر است در ادامه این مطلب توضیحات کامل‌تری را در مورد آشنایی و انواع این تابلوها بیان خواهیم کرد.

معرفی تابلوهای بازدارنده در راهنمایی و رانندگی

اگر بخواهیم در مورد شکل این تابلوها توضیح دهیم بیشتر به شکل دایره‌ای هستند که دارای نوار حاشیه‌ای به رنگ قرمز می‌باشند. این تابلوها نوع ممنوعیت را نمایش می‌دهد. تابلوی ایست جز این دسته از تابلوها هست، اما به جای دایره شکل بودن ۸ ضلعی است و زمینه آن کاملاً به رنگ قرمز است که بر روی آن نوشته شده است ایست یا stop. چرا دایره‌ای شکل نیست به خاطر اینکه اهمیت ویژه‌ای برای رانندگان داشته باشد و رانندگان بتوانند درک عمیق‌تری را نسبت به این تابلو مشاهده کنند.

بیشترتابلوهای آیین نامه راهنمایی و رانندگی در این گروه به شکل دایره‌ای شکل هستند، اما برخی دیگر از تابلوهایی وجود دارند که شکل دایره‌ای ندارند به شکل های هشت ضلعی، مربعی یا مستطیل.

معرفی تابلوهای هشدار دهنده

شکلی که برای اکثر این تابلوها می‌توان در نظر گرفت مثلثی شکل است که دارای زمینه سفید رنگ هستند و یک نوار حاشیه‌ای رنگ به نام قرمز دارند. راس تابلوها به سمت بالا است و همانگونه که از اسمشان مشخص است خطری را به ما هشدار می‌دهد. البته باید این نکته را در نظر داشته باشیم که هفت تابلو در این گروه هستند که شکل آنها مثلث نیست.

معرفی تابلوهای آگاهی دهنده در راهنمایی و رانندگی

این سری از تابلوهای راهنمایی و رانندگی شامل توصیه‌های عمومی برای رانندگان است و اکثراً دارای رنگ‌هایی نظیر سفید، سبز، زرد، آبی و قهوه‌ای هستند و شکل‌های مختلفی دارند، از جمله شکل مثلث، دایره، مربع مستطیل و حتی پنج ضلعی‌ها. پیام مورد نظر در این تابلوها در مرکز آن با تصویر یا نوشته نمایش داده می‌شود، که خود این تابلوها نیز از دو دسته تشکیل شده اند:

  • تابلوهای آگاهی دهنده دستوری: تبعیت کردن از این تابلوها الزامی است. اگر راننده ای به این تابلوها توجه نداشته باشد متخلف محسوب می‌شود و طبق قانون با او برخورد خواهد شد، پس اگر خودرو مرتکب خلاف شود باید نسبت به پرداخت جریمه اقدام کنید.
  • آگاهی دهنده غیر دستوری: این تابلوها صرفاً برای آگاهی دادن به راننده از مسیر پیش رو هستند.

معرفی تابلوهای مسیر

نوع دیگری از تابلوها، تابلوهای مسیر راهنمایی و رانندگی هستند که در کل این تابلوها را نیز می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • تابلوهای پیش آگاهی
  • تابلوهای انتخاب مسیر
  • تابلوهای خروجی

معرفی تابلوهای مکمل در راهنمایی و رانندگی

نوع دیگری از تابلوهای راهنمایی و رانندگی وجود دارند به نام تابلوهای مکمل که در جاده ها و خیابان‌ها ممکن است آنها را مشاهده کرده باشید، به عبارت دیگر این تابلوها برای سایر تابلوها شامل اطلاعات مکمل هستند و اکثراً برای کنترل ترافیک و مدیریت رفت و آمدها استفاده می‌شوند. برای مثال تابلوی: مواقع برف و باران جاده لغزنده است.

تابلوهای مکمل از اهمیت زیادی برخوردارند و یکی از مزیتی که این تابلوها نسبت به سایر تابلوها دارند، کاهش تصادفات و عدم گمراهی در سطح شهر می‌شوند. این تابلوها دارای زمینه سفید و نوشته‌های مشکی هستند.

معرفی تابلوهای محلی

این تابلوها جهت جاده را نمایان می‌کنند. به عبارت دیگر این تابلوها جدا کننده مسیر و جریان‌های همگرا هستند که محدوده جاده را تعیین کرده. استفاده از این تابلوها مخصوصاً در شب به رانندگان کمک شایانی می‌کند که از مسیر خود خارج نشوند و مسیر خود را از فاصله مناسب تشخیص دهند تا بتوانند عکس‌العمل مناسبی را از خود بروز دهند.

معرفی برچسب‌ها

نوع دیگری از علائم راهنمایی و رانندگی وجود دارد به نام برچسب‌ها، که برای نمایش یک موضوع خاص از آن استفاده می‌شود وضعیت خودروهای دیگر را برای شما مطرح می‌کند. برای مثال برچسبی که بر روی پلاک خودروهای فرد دارای معلول زده می‌شود به شما این آگاهی را می‌دهد که راننده خودرو فرد معلولی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *