در چه شرایطی می توان مانع سبقت گرفتن خودروی در حال سبقت شد

اگر بخواهید بدانید که در چه شرایطی می توان مانع سبقت گرفتن خودروی در حال سبقت شد، باید بگوییم که مرسی تست سوال این زمینه را برای شما در زیر قرار داده است.

در چه شرایطی می توان مانع سبقت گرفتن خودروی در حال سبقت شد؟

  1. زمانی که سرعت خودروی سبقت گیرنده بسیار زیاد باشد
  2. زمانی که هوا رو به تاریکی باشد
  3. زمانی که شرایط بارانی یا برفی باشد
  4. در هیچ شرایطی

پاسخ صحیح گزینه ۴

در چه شرایطی نمی توان سبقت گرفت؟

ممکن است در هنگام رانندگی مانورها و حرکت‌های زیادی توسط رانندگان در سطح خیابان‌ ها و جاده‌ ها انجام پذیرد و همین امر باعث تصادفات جاده‌ای شود. برای جلوگیری از این گونه حوادث پرخطر به شما پیشنهاد می‌کنیم که شرایط سبقت گیری و زمان و مکان مربوط به آن را یاد بگیرید.

در چه موقعیت‌هایی سبقت گرفتن ممنوع است؟

سبقادهای غیر مجاز یکی از مهمترین تخلفات در حین رانندگی است که بیشترین تصادفات را به دنبال دارد، به همین دلیل در مکان‌هایی که میدان دید کمی وجود دارد این کار ممنوع می‌باشد، همچنین سبقت بر سر پیچ‌ها و منحنی جاده‌ها، در تونل‌ها، باندهای دوچرخه‌سواری و تقاطع‌ها خطرناک می‌باشد، ما در زیر مکان هایی که سبقت گرفتن در آن ممنوع می‌باشد را برای شما معرفی کرده‌ایم.

پیچ ها و شیب ها: در پیچ‌ها و منحنی‌های شدید و جاهایی که تغییر شیب وجود دارد و میدان دید بسیار کم می‌باشد سبقت ممنوع است زیرا مانع از دید خودروی مقابل خود می‌شود، به همین دلیل با وجود خط ممتد و تابلوهای سبقت ممنوع این مکان ها مشخص شده اند.

در مورد سبقت گرفتن در پیچ‌ ها و شیب‌های تند نیز استثناهایی وجود دارد، برای مثال سبقت گرفتن از موتور سیکلت به شرطی که وارد باند مجاور نشوید مجاز می‌باشد.

تونل‌ ها و زیرگذر های یک بانده: صرف نظر از اینکه نور کافی وجود داشته باشد یا نه وقتی که وارد تونل می‌شوید و تونل دارای یک باند در هر جهت می‌باشد، شما مجاز به سبقت گرفتن نیستید و تنها زمانی می‌توانید در تونل‌ ها سبقت بگیرید که بیش از یک باند در یک جهت داشته باشند.

تقاطع‌ های همسطح با ریل قطار: وجود تقاطع‌ های همسطح و مناطق مجاور آن از جمله مکان‌هایی هستند که باید در آن بسیار احتیاط کرده و از کنار وسیله نقلیه دیگری عبور نکنید، سعی کنید در این مکان‌ ها سرعت خود را کم کنید و خودرو را متوقف کنید و از علائم و تابلو هایی که مشاهده می‌کنید اطاعت کنید، زمانی اجازه رانندگی و حرکت دارید که از ایمن بودن ریل قطار اطمینان کسب کنید.

مسیر های دوچرخه سواری: کنار مسیر های مخصوص دوچرخه سواری سبقت غیر مجاز اعلام شده است و این به دلیل حرکت دوچرخه سوارانی است که به موازات جاده در حال حرکت می‌ باشند.

تقاطع‌ ها: تقاطع‌ ها مکان‌ های بسیار پر خطری می‌باشند که سبقت در آن ها ممنوع اعلام شده است چرا که وجود وسایل نقلیه دیگر، چرخه سواران و عابرین پیاده این کار خطرناک می‌ باشد.

سبقت از راست: سبقت از راست ممنوع است مگر اینکه خودروی دیگر بخواهد در تقاطع به سمت چپ بپیچد که در آن صورت سبقت از راست آن وسیله مجاز می‌ باشد.

از فاصله ۵۰ متر قبل و بعد از پیچ‌ها، تقاطع‌ ها و تقاطع‌ های راه آهن سبقت ممنوع اعلام شده است، مگر اینکه توسط تابلو ها و علائم راهنمایی و رانندگی این کار مجاز باشد.

در فاصله ۱۰۰ متر قبل از ورودی تونل تا ۱۰۰ متر بعد از خروجی تونل سبقت ممنوع اعلام شده است.

این نکته را در نظر داشته باشید که هنگامی که سوار ماشین می‌ شوید و پشت فرمان می‌ نشینید هر یک از این شرایط را باید بدانید و حتی در هر شرایطی یک استثنا برای سبقت گرفتن از وسیله نقلیه وجود دارد، برای مثال زمانی که یک وسیله نقلیه ثابت از جاده را که شما در آن در حرکت هستید مسدود کرده است، می‌ توانید از آن سبقت بگیرید. این کار زمانی مجاز است که مطمئن شده باشید در آن مکان خطری نیست. در همین شرایط نیز می‌توانید از دوچرخه سواران نیز سبقت بگیرید.

لطفا برای مطالعه ی نمونه سوالات آیین نامه بیشتر در این زمینه، از لینک در ابتدای همین صفحه استفاده کنید و با دانلود بسته طلایی، شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *