کدام یک جزو سیستم انتقال قدرت نمی باشد

اگر این سوال برای شما پیش آمده باشد که «کدام یک جزو سیستم انتقال قدرت نمی باشد»، در پاسخ به این سوال مهم باید بگوییم مرسی تست مطلبی را تهیه کرده است، که شما با مطالعه ی آن به جواب خواهید رسید. هم چنین در زیر یکی از سوالات آیین نامه در این زمینه برای شما هنرجویان گرامی آورده شده است.

کدام یک جزو سیستم انتقال قدرت نمی باشد؟

  1. کلاچ
  2. میل لنگ
  3. گیربکس
  4. دیفرانسیل

پاسخ صحیح گزینه ی ۲ یعنی میل لنگ می باشد.

این سوال به صورت دیگری نیز در یکی از آزمون های آیین نامه مطرح شده است:

سیستم انتقال قدرت شامل چه اجزایی می شود؟

  1. گیربکس
  2. کلاچ
  3. دیفرانسیل
  4. همه موارد

پاسخ صحیح گزینه ی ۴ یعنی همه موارد می باشد.

خودرو های مدرن که دارای موتورهای احتراقی بودند از همان مراحل ساخت خود، شامل چند بخش ثابت می شدند. یکی از این بخش ها، سیستم انتقال قدرت است. چرا که این سیستم باعث حرکت خودرو می شود. باید گفت این سیستم در خودرو ها دارای اهمیت بالایی است و از حساس ترین بخش های اتومبیل به حساب می آید.

تعمیر این بخش بسیار هزینه بر و دردسر ساز می باشد، پس قطعا تعمیر آن هم یک کار نخصصی می باشد که از عهده ی هر کسی بر نمی آید، پس در نگهداری از آن دقت عمل را داشته باشید.

این را نیز بدانید که این سیستم با گذشت زمان دستخوش تغییرات فراوانی بوده است و از مهم ترین بخش های فنی خودرو به حساب می آید.

برای کارشناسی اتومبیل های ساخته شده توسط شرکت های خودرو سازی، بخشی که بعد از موتور مورد بررسی قرا می گیرد همین سیستم انتقال قدرت می باشد و این نشان از اهمیت این سیستم در خودرو را دارد.

امروزه سیستم انتقال قدرت شامل أنواع گوناگونی است که با توجه به کارایی هر یک مورد استفاده قرار می گیرد. لطفا در ادامه ی این مطلب برای آشنایی بیشتر با این بخش با ما همراه باشید.

تعریف سیستم انتقال قدرت و وظایف آن

اگر بخواهیم تعریف ساده ای از این سیستم ارایه دهیم باید بگوییم این سیستم وظیفه ی انتقال قدرت تولید شده توسط موتور به چرخ ها را دارد که همین امر باعث چرخش چرخ ها و به حرکت در آمدن آن می شود. در واقع نیروی مکانیکی تولید شده توسط پیشرانه خودرو را به چرخ ها منتقل می کند.

بنابراین قطعات و بخش های مختلف این سیستم هستند که در کنار هم ارتباط بین موتور و چرخ ها را برقرار می سازند. در واقع می توان گفت هر بخشی که بین چرخ ها و موتور قرار دارد جز سیستم انتقال قدرت است. این سیستم وظایف دیگری هم دارد از جمله: قطع و وصل کردن قدرت، تغییر توان موتور و تنظیم دور چرخ ها که در ادامه با آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

سیستم انتقال قدرت چقدر دارای اهمیت می باشد؟

اهمیت سیستم انتقال قدرت زمانی است که باید قدرت تولید شده را با کمترین کاهش و هدر رفت به چرخ ها منتقل کند. علاوه برا این سیستم انتقال قدرت، همزمان با انتقال قدرت موتور، سرعت و شتاب خودرو را نیز کنترل می کند اما باید بگوییم که این سیستم وظایف دیگری نیز دارد که شامل موارد زیر می باشد:

  • قطع و وصل کردن قدرت: این سیستم باید بتواند عمل انتقال قدرت را در مواقع ضروری قطع و وصل کند.
  • تغییر توان موتور: سیستم انتقال قدرت باید بتواند قدرت تولید شده در موتور را تغییر دهد و با شرایط مختلف تنظیم نماید و بعد از آن این قدرت را به چرخ ها منتقل نماید.
  • تنظیم دور چرخ ها: چرخ ها با توجه به شرایط مختلف جاده ها (از نظر پیچ ها، ناهمواری ها و اصطکاک)، باید دورهای متفاوتی داشته باشند که وظیفه ی تنظیم این دورها نیز بر عهده ی سیستم انتقال قدرت می باشد.

هر یک از این وظایف را گیربکس بر عهده دارد که در کنار هم انتقال قدرت را در خودرو در کامل ترین شکل ممکن و بدون نقص انجام می دهد.

شرح هر یک از وظایف این سیستم نیز گویای اهمیت فراوان ایت سیستم است. بنابر این جلوگیری از خرابی این بخش در درجه ی اول از اهمیت بالایی برخوردار است و در بین لیست مراقبت های معمول خودرو قرار می گیرد. شناخت این سیستم و حساسیت های آن و رعایت نکات ایمنی به این امر کمک فراوانی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *