هنگام توقف اگر وسیله نقلیه چراغ راهنما نداشته باشد باید

« هنگام توقف اگر وسیله نقلیه چراغ راهنما نداشته باشد باید …» این بخشی از یک سوال آیین نامه است که برای مشاهده ی سوال کامل با پاسخ، مطلب زیر از سایت مرسی تست را مطالعه فرمایید. هم چنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید نمونه سوالات آیین نامه را از لینک موجود در همین صفحه دانلود و مطالعه فرمایید.

هنگام توقف اگر وسیله نقلیه چراغ راهنما نداشته باشد باید کدام یک از گزینه های زیر را انجام داد؟

  1. باید دست چپ را به صورت افقی نگه داشت
  2. باید دست چپ را به طرف پایین نگه داشت
  3. باید دست چپ را به طرف بالا نگه داشت
  4. باید دست راست را به طرف پایین نگه داشت

پاسخ صحیح گزینه ی ۲ یعنی باید دست چپ را به طرف پایین نگه داشت.

نحوه ی استفاده از دست برای علامت دادن به جای چراغ راهنمایی

معمولا چراغ های راهنمایی که بر سر تقاطع ها نصب می شوند، آگاهی لازم برای انجام تکالیف توسط رانندگان وسایل نقلیه را می رسانند و با پیروی از این گونه چراغ ها، مسیر های بعدی حرکت رانندگان مشخص می شود.

اما گاهی اوقات به دلایل مختلفی از جمله نبودن چراغ راهنمایی، خرابی چراغ ها، قطع برق و … پلیس ها مجبور هستند از دست های خود برای هدایت رانندگان در مسیر های مختلف استفاده نمایند. بنابراین یادگیری حرکت های دست توسط پلیس دارای اهمیت بسیار زیادی است. ما در زیر این گونه حرکات را برای شما معرفی می کنیم:

هرگاه پلیس راهنمایی و رانندگی مستقر در تقاطع دست خود را به صورت قائم در بالا نگه دارد، رانندگان وسایل نقلیه در هر چهار طرف تقاطع باید پشت خط ایست متوقف شوند.

هرگاه پلیس راهنمایی و رانندگی دست های خود را به صورت افقی و به دو طرف نگه دارد، به معنای این است که کلیه ی استفاده کنندگان از راه که جهت حرکت آن ها در جهت دست های پلیس است باید متوقف شوند و ممکن است پلیس بعد از این علامت دست های خود را پایین بیاورد در این صورت رانندگانی که در جلو و عقب پلیس هستند باید متوقف شوند.

هرگاه پلیس راهنمایی و رانندگی دست های خود را به موازات شانه اش بالا و پایین ببرد به این معناست که رانندگان وسیله ی نقلیه باید سرعت خود را کاهش دهند.

هرگاه پلیس راهنمایی و رانندگی مستقر در تقاطع دست های خود را به موازات شانه اش باز کند به این معناست که رانندگان وسیله ی نقلیه که در حال عبور از پشت او هستند باید بایستند.

هرگاه پلیس راهنمایی و رانندگی روبروی وسیله ی نقلیه قرار بگیرد و دست خود را بالا نگه دارد به این معناست که رانندگان وسیله ی نقلیه باید متوقف شوند.

هرگاه پلیس راهنمایی و رانندگی دست راست خود را به سمت راننده ای نگه دارد به معنای متوقف کردن او است. همه ی رانندگان باید به این علامت ها توجه ویژه داشته باشند.

استفاده از حرکات دست اگر وسیله نقلیه چراغ راهنما نداشته باشد

هر راننده ای که قصد گردش یا تغییر مسیر را داشته باشد باید به وسیله ی چراغ راهنمایی، به سایر رانندگان راه تصمیم خود را اطلاع دهد. اما گاهی اوقات به هر دلیلی از جمله خرابی چراغ راهنما، وضعیت راه ها یا شرایط قرا گرفتن وسایل نقلیه نسبت به هم ممکن است استفاده از چراغ راهنما میسر نبوده، در این صورت راننده باید با دست خود به دیگر رانندگان اطلاع دهد. هر راهنما با حرکت دست متفاوت نشان داده می شود که ما در زیر به معرفی آن می پردازیم:

حرکت دست برای گردش به چپ: برای گردش به چپ باید دست چپ خود را با احتیاط از اتومبیل بیرون بیاوریم و آن را افقی نگه داریم. اما اگر بخواهیم از چراغ راهنما استفاده کنیم تنها زدن چراغ راهنما سمت چپ کافی است.

حرکت دست برای گردش به راست: برای علامت دادن برای گردش به راست، مجددا دست چپ خود را از اتومبیل بیرون آورده و از آرنج به سمت بالا خم کرده و به صورت عمودی نگه می داریم، اما اگر بخواهیم از چراغ راهنما استفاده کنیم تنها زدن جراغ راهنما سمت راست کافی است.

حرکت دست برای توقف یا کم کردن سرعت: برای این حرکت باید دست چپ خود را از اتومبیل بیرون آورده و آن را به صورت عمودی رو به پایین نگه می داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *