کدام یک از موارد زیر جز نیازهای حیاتی مصدوم میباشد

سوال روبرو یکی از سوالات آیین نامه می باشد که از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. « کدام یک از موارد زیر جز نیازهای حیاتی مصدوم میباشد». برای پاسخ به این سوال لطفا مطلب تهیه شده در سایت مرسی تست را مطالعه فرمایید.

کدام یک از موارد زیر جز نیازهای حیاتی مصدوم میباشد؟

  1. باز بودن راه تنفس
  2. تنفس به اندازه کافی
  3. گردش خون مناسب
  4. همه موارد

پاسخ صحیح گزینه ۴

موارد زیر جز نیازهای حیاتی مصدوم توسط امدادگر کمک های اولیه میباشد

بعد از اینکه صحنه ی حادثه ارزیابی شد و از ایمنی آن اطمینان کسب شد، نوبت به ارزیابی مصدوم یا مصدومین می باشد. سعی کنید مشکلات موجود را شناسایی کنید و کمک های اولیه را انجام دهید. در این صورت ارزیابی اولیه و بعد از آن بسته به وضعیت مصدوم ارزیابی ثانویه انجام خواهد شد. در هنگام این مراحل باید سریع بود اما نه بی دقت، نامناسب یا بی توجه.

ارزیابی سریع و اولیه: هدف از این گونه ارزیابی، مراقبت فوری است که حیات مصدوم را به خطر می اندازد و در نگاه اول مشخص است مانند بیهوشی، ایست قلبی یا تنفسی، خونریزی های شدید یا شوک و …

ارزیابی ثانویه: هدف در ارزیابی ثانویه تشخیص سایر آسیب هایی است که از الویت کمتری برخوردار است و در عین حال نیاز به درمان نیز دارد. این بخش شامل گرفتن شرح حال و معاینه ی فیزیکی می باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

گرفتن شرح حال: در این قسمت تعیین میزان آسیب وارد شده به بیمار، دارو های مصرفی، وجود آلرژی و … انجام می گیرد. هم چنین گرفتن شرح حال شامل کسب جزئیات در مورد چگونگی وقوع صدمه نیز می باشد.

معاینه فیزیکی: بعد از تمام مراحل بالا نوبت به انجام معاینه ی فیزیکی است. این معاینه از جمجمه آغاز شده و بهتر است از هر دو دست برای معاینه استفاده کنید برای اینکه بتوانید دو سمت بدن را با هم مقایسه کنید.

معاینه جمجمه: سر مصدوم را تکان ندهید، اگر نشانه هایی از خونریزی، ورم، برآمدگی یا فرورفتگی در سر مشاهده کردید شاید از شکستگی جمجمه باشد.

معاینه ی صورت: به رنگ صورت توجه کنید، از این نظر که رنگ پریده یا برافروخته است. اگر اشکال در تنفس باشد ممکن است فرد کبود شده باشد. صورت فرد مصدوم را ببینید که سرد است یا گرم و به وضعیت رطوبت یا خشکی پوست نیز توجه کنید.

معاینه ی چشم: در این معاینه باید مردمک چشم را از نظر اندازه، قرینه بودن و میزان واکنش به نور بررسی کنید.

معاینه ی بینی: برای دیدن نشانه هایی از خون، مایع روشن یا هر دو در بینی آن را معاینه کنید.

معاینه ی دهان: در صورت مشاهده ی سوختگی در لبها، احتمال مسمومیت با مواد شیمیایی وجو دارد. رنگ لب ها و هم چنین مخاط داخلی آن را بررسی کنید و اینکه آیا کبودی یا بیرنگی وجود دارد یا نه؟ چون وجود کبودی نشانه ی خفگی و وجود بی رنگی نشانه ی کمبود خون رسانی می باشد.

معاینه ی گوش ها: ببینید اشیا خارجی در گوش نرفته باشد. به دنبال نشانه هایی از خون یا مایع شفاف مغزی نخاعی باشید که اگر وجود داشته باشد احتمال شکستگی جمجمه است. در گوش او صحبت کنید تا میزان شنوایی او مشخص شود.

معاینه ی ستون فقرات: یقه ی مصدوم را آزاد کنید، و انگشتتان را در ناحیه ی گردن زیر ستون فقرات او گذاشته، هم چنین انگشتان خود را از بالای گردن تا پایین حرکت دهید و ببینید که آیا بی نظمی در ستون فقرات وجود دارد یا نه؟ چون وجود بی نظمی به معنای شکستی است.

معاینه ی قفسه ی سینه: ببینید جراحت یا شکستگی وجود نداشته باشد، هم چنین برای بررسی عملکرد دستگاه تنفس، گردش خون، علائم سیستم حیاتی بدن و … اقدام کنید.

معاینه ی شکم: شکم فرد مصدوم را از نظر جراحت وارده، تورم، سفتی و تغییر رنگ چک کنید.

معاینه ی لگن: اگر لگن مصدوم شکسته بود بسیار مراقب باشید، اگر این مورد وجود داشت مواظب بی اختیاری در ادرار و مدفوع او باشید.

معاینه ی اندام ها: برای مشاهده ی جراحت یا شکستگی سایر اندام ها را بررسی کنید. هم چنین تست پر شدن ناخن را انجام بدهید و برای بررسی میزان گردش خون، اندام های قرینه را از نظر رنگ، حرارت و گردش خون با هم چک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *