کدام مورد در ایجاد سوانح ترافیکی نقش بیشتری دارد

یکی از سوالات آیین نامه که بسیار هم در آزمون ها پر تکرار می باشد «کدام مورد در ایجاد سوانح ترافیکی نقش بیشتری دارد» می باشد، لطفا جهت دریافت پاسخ این سوال در ادامه ی این مطلب از سایت مرسی تست با ما همراه باشید.

کدام مورد در ایجاد سوانح ترافیکی نقش بیشتری دارد؟

  1. عدم رعایت نکات ایمنی
  2. تایرها
  3. سرعت مطمئنه
  4. چراغ های راهنما

پاسخ صحیح گزینه ی ۱ یعنی عدم رعایت نکات ایمنی می باشد.

عوامل موثر در ایجاد سوانح ترافیکی

تعداد افرادی که هر ساله در تصادفات کشته یا مجروح می شوند به سه عامل بستگی دارد: در معرض قرار گرفتن، نرخ تصادفات و شدت تصادفات. که در ادامه ی مطلب پیرامون هر یک بیشتر صحبت خواهیم کرد.

در معرض قرار گرفتن: این مورد به معنای مقدار فعالیتی می باشد که باعث تصادف یا حادثه می گردد. هر فعالیتی که انسان انجام می دهد ممکن است باعث شود که او در معرض تصادف قرار بگیرد. اما چیزی که به تصادفات ترافیکی مربوط است، میزان فعالیت یعنی میزان سفر، تعداد نفر کیلومتر می باشد. محاسبه ی این متغییر را ساده نگیرید بلکه بسیار دشوار می باشد.

راه های زیادی وجود دارد تا افراد سفر کنند، برای مثال به عنوان عابر پیاده، با دوچرخه، با رانندگی کردن یک وسیله ی نقلیه، با سوار اتوبوس یا تاکسی شدن و …

تمام این روش ها به یک اندازه در معرض تصادفات قرار ندارند. پس نوع در معرض خطر قرار گرفتن بر تعداد افراد کشته شده یا مجروح در تصادفات جاده ای بسیار تاثیر می گذارد. علاوه بر این، خطر برای هر یک از کاربران راه، مستقل از ترکیب دیگر وسایل نقلیه در سیستم حمل و نقل نیست.

برای مثال خطر تصادف هر عابر پیاده معمولا کمتر یا بیشتر از کل عابران پیاده در تمام جریان ترافیک می باشد. از این رو سهم نسبی وسایل نقلیه در ترافیک، بر سطح کلی خطر در ترافیک تاثیرگذار است.

نرخ تصادفات: این مورد نشانه ی خطر تصادف هر وسیله ی نقلیه یا فردی است که در معرض تصادف قرار می گیرد و به عنوان شاخص احتمال تصادفات می باشد. نرخ تصادف با تخمین احتمال برابر نیست اما می تواند یک شاخص مفید باشد زیرا احتمال وقوع تصادف با نرخ آن متناسب می باشد.

شدت تصادف: این عامل به پیامدهای تصادفات اشاره دارد برای مثال آسیب های وارده به افراد یا خودرو ها و اشیا. شدت این پیامد ها از کوچکترین تماس میان وسایل نقلیه گرفته تا کشته شدن چندین نفر را شامل می شود. میزان آسیب های وارده به افراد یا اشیا تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد که به اجزای سیستم حمل و نقل نیز وابسته است.

به طور کلی به چهار روش زیر می توان تعداد افرادی که در یک حادثه کشته یا مجروح می شوند را کاهش داد. که عبارت اند از:

  1. کاهش در معرض خطر تصادفات قرار گرفتن و در نتیجه کاهش مقدار تصادفات
  2. با تغییر وسیله ی نقلیه به وسیله ی نقلیه ی دیگر که کمتر در معرض خطر قرار دارد
  3. با کاهش نرخ تصادفات برای مقدار مشخصی از سفر ها
  4. با کاهش شدت تصادفات با حفاظت از افراد در مقابل آسیب ها

عامل انسانی در ایجاد سوانح و حوادث ترافیکی بیشترین نقش را دارد

انسان ها که خود سازنده ی وسایل هستند، و طراح و اجرا کننده ی راه ها می باشند، هم چنین وضع کننده ی قوانین و مقررات هستند، بیشترین تاثیر را در ایجاد مشکلات ترافیکی و ایجاد تصادفات و حوادث دارند.

ایجاد نظم در معابر نیازمند رعایت قوانین و مقررات می باشد. هر چه قدر که تردد بیشتر شود پس اجرای قوانین هم به همان میزان ضروری تر می شود.

عدم اجرای این قوانین و مقررات توسط رانندگان باعث تجاوز به حقوق دیگران شده که قانون گذار این قوانین باید بر حسب نیاز و بی توجهی افراد به این قوانین طبق قانون برخورد نماید.

بیشترین تصادفات رانندگی به دلیل قصور رانندگان می باشد، پس هر چقدر این قوانین توسط رانندگان رعایت گردد، ترافیک شهری هم بهتر می شود و رفت و آمد به سهولت انجام شده. با احترام به قوانین و مقررات از سوی شهروندان، شاهد روان سازی ترافیک و کاهش تصادفات خواهیم بود.

لطفا برای آشنایی با نمونه سوالات آیین نامه آزمون اصلی، به لینک دانلود در ابتدای همین صفحه مراجعه کرده و نسبت به تهیه و مطالعه ی سوالات اقدام فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *