صفات رانندگان مسن

شاید برایتان جالب باشد که صفات رانندگان مسن در رانندگی چه تاثیری می‌ تواند بگذارد؟ جهت آشنایی با این مبحث می‌ توانید به مطالب زیر از سایت مرسی تست مراجعه فرمایید.

در زیر یکی از نمونه سوالات آیین نامه پیرامون صفات رانندگان مسن برای شما داوطلبان آورده شده است که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

این صفات جز کدام نوع از رانندگان است: تغییر مسیر های ناگهانی و خطر آفرین برای سایر رانندگان، قرار گرفتن به مدت طولانی در خط سرعت به منظور تنبیه کردن اتومبیل‌ های پشت سر خود، استفاده از نور بالا جهت اذیت کردن رانندگان مقابل خود؟

  1. صفات رانندگان بی تجربه می‌ باشد
  2. صفات رانندگان جوان می‌ باشد
  3. صفات رانندگان پرخاشگر می‌ باشد
  4. صفات رانندگان مسن می‌ باشد

پاسخ صحیح گزینه ۳ یعنی صفات رانندگان پرخاشگر می‌ باشد، است.

رانندگان جوان

صفاتی که می‌ توان به این رانندگان نسبت داد کم تجربگی آن ها است. به طوری که توانایی درک شرایط و پیش‌ بینی خطرات موجود در جاده‌ ها بسیار مهم می‌ باشد، پس این قابلیت زمانی قابل کسب است که رانندگان تجربه زیادی داشته باشند.

اما به مرور زمان این رانندگان جوان یاد می‌ گیرند که چه شرایطی خطر ساز است و قبل از آن که موقعیت‌ های ضروری پیش آید، برای مقابله با آن آمادگی لازم را کسب می‌ کند.

تجربه داشتن در حین رانندگی همچنین به رانندگان کمک می‌ کند که رفتار و عملکرد مناسبی را در جاده نشان دهند. برای مثال اولین باری که کنترل خودرو را در جاده از دست می‌ دهند بسیار وحشت زده خواهند شد، اما اگر این موضوع چند بار برای آن ها اتفاق بیفتد خواهند آموخت که چگونه آرامش خود را حفظ کنند و برای مقابله با این وضعیت ضروری اقدامات لازم را انجام دهند.

برای رانندگان جوان بسیار سخت است که بدانند چه شرایطی را می‌ توانند در جاده‌ ها تحت مدیریت خود در بیاورند، این رانندگان اگر که از خود شناخت کافی نداشته باشند، در نتیجه توانایی رانندگی خود را دست بالا می‌گیرند.

این افراد اعتقاد دارند که می‌توانند شرایط بسیار سخت را نیز مدیریت کنند، در حالی که نمی‌دانند هنوز آمادگی این کار را نخواهند داشت.

پسران جوان بیشتر از دختران جوان توانایی‌های رانندگی خود را دست بالا می‌گیرند. تحقیقات نشان می‌دهد که رانندگان تازه کار با رانندگانی که دارای تجربه بیشتری هستند ویژگی‌های زیر را دارا می‌باشند:

  • نسبت به تخلفات جاده‌ای حساسیت کمتری از خود نشان می‌دهند
  • زمان واکنش بیشتری خواهند داشت
  • از آینه عقب خودرو کمتر استفاده می‌کنند
  • سبک رانندگی آنها به صورت ناگهانی و تند می‌باشد
  • اکثراً با سرعت‌های بالا رانندگی می‌کنند
  • بیشتر بر روی اشیا ثابت در جاده‌ها تمرکز می‌کنند و تمرکز آنها بر اشیای متحرک کمتر می‌باشد
  • به صورت رقابتی رانندگی می‌کند

مطالعاتی که طی ۱۸ تا ۱۹ سال اخیر روی رانندگان انجام شده است نشان می‌دهد که خطر تصادف در این گروه سنی در مقایسه با رانندگان با تجربه و میانسال حدوداً ۶ تا ۷ برابر بیشتر می‌باشد.

برای مثال یک راننده جوان که تازه گواهینامه خود را دریافت کرده است برای کاهش خطر تصادف می‌تواند اقدامات زیر را انجام دهد:

  • با سرعت کم رانندگی کنند
  • رانندگی آرام و تدافعی داشته باشند
  • از حرکت‌های خطرناک مانند سبقت‌های پرخطر دوری کنند
  • در هنگام خستگی، بیماری و ناراحتی رانندگی نکنند
  • از رانندگی در ترافیک‌های سنگین دوری کنند و سعی کنند زمانی را برای رانندگی انتخاب کنند که تردد خودروها در خیابان‌ها کمتر باشد
  • فاصله ایمنی خود را با دیگر خودروها حفظ کنند

رانندگان مسن

رانندگان میانسال و سالمند کمتر دچار تصادفات می‌شوند، چرا که این گروه سنی معمولاً دارای تجربه بیشتری بوده و در رانندگی در جاده‌ها آرامش بیشتری دارند.

بسیاری از رانندگان مسن دارای اختلالات بدنی هستند که این امر باعث افزایش زمان واکنش و کاهش بینایی آنها می‌شود. جهت جلوگیری از وقوع حوادث این گروه از رانندگان خود را با توانایی‌های خود سازگار می‌کنند و از رانندگی در شب یا در ترافیک پرهیز می‌کنند.

طبق آمار گرفته شده، احتمال وقوع حادثه بعد از سن ۷۵ سالگی بسیار افزایش می‌یابد. رانندگان در این سن اغلب در شرایط ترافیکی با اطلاعات زیادی روبرو می‌شوند که باید سریعا تصمیم گیری کنند، برای مثال ممکن است در محل تقاطع چراغ قرمز را رد کنند، یا فراموش کنند که قبل از دور زدن حق تقدم را رعایت کنند و از راهنما استفاده نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *