سبقت از طرف راست وسیله نقلیه که در حال گردش به چپ می باشد

سبقت از طرف راست وسیله نقلیه که در حال گردش به چپ می باشد … ؟ این بخشی از یک سوال آیین نامه می باشد که برای مشاهده ی پاسخ آن می توانید به مطالب زیر از سایت مرسی تست مراجعه فرمایید.

سبقت از طرف راست وسیله نقلیه که در حال گردش به چپ می باشد … ؟

  1. فقط در معابر شریانی درجه دو ممنوع می باشد
  2. ممنوع است
  3. در روز مجاز است
  4. مجاز است

پاسخ صحیح گزینه ی ۴ یعنی مجاز است، می باشد.

برای پاسخ به این سوال که سبقت گرفتن به چه معنا می باشد؟ باید بگوییم که سبقت گرفتن به معنای جلو افتادن یا پیشی گرفتن از خودرویی است که در همان مسیر در حال حرکت می باشد.

برای سبقت گرفتن باید دارای شرایطی باشیم، از جمله:

  1. خودرویی قادر به سبقت گرفتن می باشد که دارای سرعت بیشتری به خودروی جلویی خود باشد.
  2. تحت هیچ شرایطی نباید مانع از سبقت گرفتن خودرویی شد که می خواهد سبقت بگیرد. بلکه همیشه باید ایمنی را رعایت کنیم و از انجام حرکات پرخطر دوری کنیم.

برای سبقت گرفتن نیز قوانینی وجود دارد که به صورت زیر بیان می گردد:

اول از همه باید به محیطی که می خواهیم در آن سبقت بگیریم دقت کنیم که جزو مناطق سبقت ممنوع نباشد. برای مثال خطوط ممتد، نزدیک پیچ ها، تونل ها، پل ها و … نباید باشند.

اگر خیابان دو طرفه می باشد، قبل از سبقت گرفتن باید اطمینان کسب کنیم که تا فاصله ای دور از روبرو خودرویی به ما نزدیک نمی شود.

تفاوت میان سرعت وسیله ی نقلیه ی خود و خودروی جلویی باید به گونه ای باشد که بتوانیم این کار را انجام دهیم.

سپس با استفاده از آینه ها بررسی می کنیم که خودروی پشت سر ما در حال سبقت گرفتن نباشد یا خودروی جلویی ما نمی خواهد سبقت بگیرد.

بعد از بررسی تمام این ها، نوبت سبقت گرفتن می باشد. باید راهنمای سمت چپ را بزنیم و با چک کردن آیینه ی سمت چپ، وارد لاین سمت چپ شویم.

فاصله ی عرضی حدودا یک متر با خودرویی که می خواهیم از آن سبقت بگیریم را رعایت کنیم و بعد از پیمودن مسافتی، راهنمای سمت راست را می زنیم و با بررسی فاصله ی طولی مناسب از خودرویی که از آن سبقت گرفتیم، به لاین اولیه ی خود باز می گردیم.

ما در زیر برخی از احتمالات را در انجام سبقت برای شما آورده ایم که توجه به آن ها در حین این کار بسیار مهم می باشد.

در نظر گرفتن این احتمالات، میزان خطرات را کم کرده و باعث افزایش ایمنی روانی و جسمانی سرنشینان خودرو می گردد. پس با ما همراه باشید.

اگر در هنگام سبقت گرفتن، خودروی جلویی ما نیز شروع به سبقت کند و ما بخواهیم به لاین قبلی خود باز گردیم، ممکن است برخورد صورت بگیرد. بنابراین تصمیم بعدی با ماست که سرعت خود را افزایش دهیم و از ترافیک عبور کنیم یا از سرعت خود کم کنیم و به لاین اولیه ی خود بازگردیم.

اگر در هنگام سبقت گرفتن، خودروی روبرویی ما بدون توجه به آینه ی سمت چپ خود اقدام به سبقت کند، بهترین کار این است که از سرعت خود کم کنیم و به لاین اولیه ی خود بازگردیم.

گاهی أوقات به علت تعلل بیش از حد ما، دیر متوجه خودروهایی می شویم که از روبرو به ما نزدیک می شوند. در این صورت باید سرعت خود را کم کنیم و راهنمای سمت راست را بزنیم و در پشت سر خودروی هم جهت خود قرار بگیریم.

گاهی أوقات نیز در اثر بی توجهی برخی از رانندگان، زمانی که ما در حال سبقت گرفتن می باشیم، خودرویی دیگری قصد سبقت گرفتن از ما را دارد. در این صورت سرعت خود را زیاد می کنیم تا سریع تر سبقت انجام پذیرد و سپس به لاین اولیه باز می گردیم تا راه را برای خودوریی که می خواست سبقت بگیرد، باز کنیم.

در هنگام روبرو شدن با خطرات احتمالی و غیرمنتظره باید ضمن توجه به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، تمرکز خود را بالا ببریم، و با خونسردی کامل با آن ها برخورد کنیم.

لینک نمونه سوالات آیین نامه در همین مطلب از سایت قرار داده شده تا شما داوطلبان با تهیه ی آن ها در امتحان آیین نامه نمره ی قبولی کسب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *