دسته بندی تابلوهای راهنمایی و رانندگی

بخواهیم دسته بندی تابلوهای راهنمایی و رانندگی را برشماریم، مرسی تست انواع آنها را در مطلب زیر برای شما تهیه کرده است.

لطفاً برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نمونه سوالات آیین نامه به لینک واقع در ابتدای همین صفحه مراجعه فرمایید و نسبت به دانلود این نمونه سوالات اقدام کنید.

دسته بندی تابلوهای راهنمایی و رانندگی

یکی از مهمترین بخش‌ها در حین رانندگی آشنایی با تابلوهای راهنمایی و رانندگی می‌باشد، مفهوم هر یک از آنها برای هر راننده ضروری است. وجود این تابلوها در معابر باعث می‌شود تا یک رانندگی ایمن و بی‌خطری داشته باشید.

همچنین برای اینکه شما بتوانید در آزمون آیین نامه نمره قابل قبولی را کسب کنید و گواهینامه خود را دریافت کنید، باید تمام این تابلوها و نشانه‌ها را یاد بگیرید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر مطالعه کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی پایه سوم، مطالبی که در زیر تهیه شده است را نیز مطالعه فرمایید.

اگر بخواهیم تابلوهای راهنمایی و رانندگی را تقسیم بندی کنیم می‌توان آنها را در هفت دسته زیر جای داد که عبارتند از:

  1. تابلوهای هشدار دهنده یا اخطاری
  2. تابلوهای بازدارنده یا انتظامی
  3. تابلوهای آگاهی‌دهنده یا اخباری
  4. تابلوهای راهنمای مسیر
  5. تابلوهای مکمل
  6. تابلوهای محلی
  7. برچسب‌ها

البته این نکته را نیز بگوییم که بیشتر تابلوها در سه دسته اول جای می‌گیرند، و تعداد تابلوهایی که در دسته‌های بعدی هستند بسیار محدود است، برای همین ممکن است که شما در برخی از مطالب مشاهده کرده باشید که تابلوها را تنها به سه دسته یا چهار دسته تقسیم بندی می‌کنند. در واقع سایر دسته‌ها برای شما معرفی نمی‌گردد و ما در این مطلب سعی کردیم که تمام این دسته‌ها را به صورت کلی برای شما بیاوریم.

تابلوهای بازدارنده یا انتظامی: تابلوهای بازدارنده از جمله تابلوهایی هستند که دارای شکل دایره‌ای می‌باشند و نوار حاشیه قرمز رنگ به دور این دایره وجود دارد. همین امر باعث می‌شود که این تابلوها نوعی از ممنوعیت را بازگو کنند.

یک نمونه از این تابلوها هستند که از قانون شکلی آنها تبعیت نمی‌کنند، برای مثال تابلوی ایست که به دلیل اهمیت بیشتر و دقت عمیق‌تر رانندگان به صورت هشت ضلعی در نظر گرفته شده است و کاملا به رنگ قرمز می‌باشد و روی آن به صورت فارسی نوشته شده است ایست یا به صورت انگلیسی نوشته شده است STOP.

همیشه تابلوهایی که در این گروه قرار دارند ممکن است به شکل دایره‌ای نباشند، برخی از تابلوهایی نیز هستند که ممکن است به شکل مربع یا مستطیل نیز طراحی شده باشند.

تابلوهای هشدار دهنده یا اخطاری: شکلی که برای این تابلوها هست اکثراً به صورت مثلثی شکل می‌باشند که دارای زمینه سفید با نوار حاشیه قرمز رنگی هستند. راس این تابلوها به سمت بالا بوده و این تابلوها روی قاعده خود نشستند.

همانطور که از نامشان مشخص است نوع خطر را به راننده هشدار می‌دهد، در این دسته از تابلوها نیز استثنائاتی وجود دارد برای مثال ۷ تابلو در این گروه قرار دارند که دارای شکل مثلثی نیستند.

تابلوهای آگاهی‌دهنده یا اخباری: این گروه از تابلوهای راهنمایی و رانندگی توصیه‌های عمومی را به رانندگان می‌گویند و دارای رنگ‌هایی از جمله سفید، سبز، زرد، آبی و قهوه‌ای هستند و ممکن است شکل‌های مختلفی مانند مثلث، دایره، مربع، مستطیل و یا حتی پنج ضلعی داشته باشند.

در این گونه از تابلوها پیام مورد نظر به صورت تصویر یا نوشته در مرکز این تابلوها نمایش داده می‌شود، اگر بخواهیم تابلوهایی که در این گروه وجود دارند را تقسیم بندی بکنیم به دو نوع زیر می‌توان آنها را تقسیم بندی کرد.

  • آگاهی دهنده‌های دستوری: تبعیت کردن از این گونه تابلوها الزامی می‌باشد و هر راننده‌ای که به آنها توجه نکند مرتکب خلاف شده و طبق قانون با او برخورد خواهد شد و جریمه‌ای را باید پرداخت کند.
  • آگاهی دهنده‌های غیر دستوری: این تابلوها تنها برای اطلاع دادن به رانندگان از مسیرهای مورد نیازشان استفاده می‌شود.

تابلوهای راهنمایی مسیر: برخی دیگر از تابلوهای راهنمایی و رانندگی وجود دارند که به آنها تابلوهای راهنمای مسیر می‌گویند، تابلوهایی که در این گروه قرار دارند را نیز می‌توان به سه دسته زیر تقسیم بندی کرد:

  • تابلوهای پیش آگاهی
  • تابلوهای انتخاب مسیر
  • تابلوهای خروجی

تابلوهای مکمل: نوع دیگری از تابلوهای راهنمایی و رانندگی وجود دارند به نام تابلوهای مکمل، که در خیابان‌ها و جاده‌ها زیاد با آن مواجه شده‌اید. به عبارت دیگر این تابلوها، مکملی برای سایر تابلوها می‌باشند و جهت کنترل ترافیک و مدیریت رفت و آمد در معابر هستند.

برای مثال تابلوهای طول ممنوعیت با محدودیت پارکینگ، تابلوی طول محدوده خطر، تابلوی جاده لغزنده است در مواقع برف و باران، همگی جز این دسته از تابلوهای مکمل قرار می‌گیرند.

تابلوهای مکمل دارای اهمیت بسیار بالایی هستند و یکی از مزیت‌هایی که این تابلوها دارند باعث کاهش تصادفات و گمراهی در سطح شهرها می‌شوند. تابلوها دارای زمینه سفید رنگی هستند و نوشته آنها به رنگ مشکی می‌باشد.

تابلوهای محلی: به طور کلی تابلوهای محلی مرز و جهت جاده‌ها را مشخص کرده، به عبارت دیگر این تابلوها جدا کننده‌های مسیر و جریان‌های همگرای نشان داده شده و محدوده جاده هستند.

استفاده از این تابلوها به خصوص در هنگام شب به رانندگان کمک می‌کنند که از مسیر اصلی خود منحرف نشوند و از فاصله مناسب بتوانند مسیر را تشخیص دهند و تا تصمیمات مناسبی را بگیرند.

برچسب‌ها: برچسب‌ها نوع دیگری از علائم راهنمایی و رانندگی هستند که برای نشان دادن یک موضوع خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند، به عبارت دیگر وضعیت خودروهای دیگر را به شما نمایش می‌دهند.

برای مثال برچسبی که برای افراد معلول بر روی پلاک خودروی آنها نصب می‌شود به شما این آگاهی را می‌دهد که راننده خودرو دارای معلولیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *