برای گردش به چپ در راههای برون شهری که دارای دو خط عبور رفت و برگشت

یکی از سوالات آیین نامه که برای گردش به چپ در راههای برون شهری که دارای دو خط عبور رفت و برگشت هست و در آزمون اصلی بسیار مطرح می شود، به سوال زیر می توان اشاره کرد که مرسی تست سعی کرده است پاسخ دقیق این سوال را برای شما داوطلبان بیابد:

کدام یک از گزینه های زیر برای گردش به چپ در راه‌های برون شهری که دارای دو خط عبور رفت و برگشت و بدون مانع فیزیکی جدا کننده هستند، صحیح می باشد ؟

  1. راننده باید وسیله نقلیه را سمت چپ راه قرار داده و با رعایت حق تقدم گردش کند
  2. راننده باید وسیله نقلیه را در سمت چپ راه متوقف نماید
  3. راننده باید وسیله نقلیه را در شانه راه و یا منتهی الیه سمت راست راه متوقف نماید
  4. راننده باید وسیله نقلیه را در سمت چپ راه قرار داده و با زدن دکمه راهنما اقدام به گردش نماید

پاسخ صحیح گزینه ۳ می باشد یعنی راننده باید وسیله نقلیه را در شانه راه و یا منتهی الیه سمت راست راه متوقف نماید.

قوانین مربوط به گردش به چپ در راههای برون شهری که دارای دو خط عبور رفت و برگشت هستند

طبق ماده ی ۱۵۲ مقررات رانندگی برای گردش در تقاطع‌ ها، قوانینی در نظر گرفته شده است به صورت زیر می‌گردد.

  • راننده‌ ای که قصد گردش به راست دارد باید با توجه به سرعت، جهت و موقعیت وسیله نقلیه که در جلو و عقب وی در حال حرکت می‌ باشد، باید از فاصله مناسب و با استفاده از زدن چراغ راهنما و نیز علامت دادن وارد خط عبور سمت راست شود و به طور کامل از کنار تقاطع عبور کند.
  • اگر راننده‌ای قصد گردش به چپ را داشته باشد با در نظر گرفتن سرعت، جهت و موقعیت وسیله نقلیه‌ ای که در جلو و عقب وی در حال حرکت است، باید از فاصله ی مناسب چراغ راهنما بزند و با علامت دادن وارد مسیر سمت چپ بشود، به طوری که بعد از ورود به تقاطع، وسیله نقلیه در مرکز تقاطع قرار بگیرد و سپس با رعایت حق تقدم عبور وسیله نقلیه‌ ای که مستقیم و در مسیر مجاز در حال حرکت است، با حداقل سرعت به سمت چپ گردش کند، به طوری که بعد از وارد شدن به خیابان مورد نظر در محور وسط آن خیابان قرار بگیرد.
  • راننده برای گردش به چپ در راههای برون شهری که دارای دو خط عبور رفت و برگشت هستند و هیچ گونه مانع فیزیکی وسط جاده وجود ندارد، موظف هستند که وسیله نقلیه را در شانه راه قرار داده و در صورت نبودن آن در منتهی الیه سمت راست راه متوقف شوند، سپس با توجه به سرعت، جهت و موقعیت وسیله نقلیه ای که به طور مستقیم در حال حرکت است و با زدن چراغ راهنما و نیز با علامت دادن، اقدام به گردش کند.

طبق ماده ی ۱۵۳ قوانین رانندگی، در راه‌ هایی که یک طرفه می‌ باشند، برای اقدام به گردش به چپ، رانندگان باید وسیله نقلیه را به منتهی الیه طرف چپ خیابان بیاورند و سپس اقدام به گردش کنند.

طبق ماده ی ۱۵۴ قوانین رانندگی، دور زدن در فاصله ی ۱۵۰ متری بعد و قبل از پیچ‌ ها، سربالایی‌ ها و تونل‌ ها که میدان دید کافی ندارند و یا از روی خط پر یا ممتد هستند ممنوع می‌ باشد.

طبق ماده ی ۱۵۵ قوانین رانندگی، با دنده عقب حرکت کردن وسیله نقلیه در آزادراه‌ ها و بزرگراه‌ ها و همچنین ورودی و خروجی آن ها ممنوع می‌ باشد. در راه های دیگر و با رعایت احتیاط کامل، برای پرهیز از وقوع هرگونه حادثه برای جلوگیری از بسته شدن راه عبور وسایل نقلیه دیگر این کار امکان‌ پذیر می‌ باشد.

طبق ماده ی ۱۵۶ قوانین رانندگی در تقاطع‌ هایی که با قرار دادن جهت نما بر سطح آن، مسیر حرکت مشخص شده است، رانندگان باید تنها در همان جهت که مشخص شده است بر سطح تقاطع به حرکت خود ادامه دهند.

همچنین در معابر و خیابان هایی که با ترسیم جهت نما بر سطح آن مسیر حرکت را مشخص کرده‌ اند رانندگان باید تا حد امکان طبق مسیر ترسیم شده حرکت کنند، مگر اینکه قصد تغییر مسیر یا توقف و گردش داشته باشند از این رو با رعایت قوانین و مقررات از مسیر مورد نظر خارج می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *