میزان سرعت مجاز و محدودیت سرعت در جاده ها و خیابان ها به چه صورت مشخص میشود

میزان سرعت مجاز و محدودیت سرعت در جاده ها و خیابان ها به چه صورت مشخص میشود؟ جهت دریافت پاسخ این سوال می‌توانید به مطالب زیر از سایت مرسی تست مراجعه فرمایید.

ما در این مطلب از سایت سعی کرده‌ایم که شما داوطلبان را با قوانین سرعت‌های مجاز در آیین نامه راهنمایی و رانندگی آشنا کنیم، به این نکته توجه کنید که این مطالب از کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی گرفته شده است.

میزان سرعت مجاز و محدودیت سرعت در جاده ها و خیابان ها به چه صورت مشخص میشود؟

بر اساس ماده ۱۲۶ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، رانندگان مجاز می‌باشند با حداقل و حداکثر سرعت مشخص شده در این بند عبور نمایند مگر اینکه در راه‌ها و مناطقی، میزان سرعت به وسیله تابلوها یا دیگر علایم مشخص شده باشد.

این علائم باید قبل از ورود به معابر به صورت واضح در دید رانندگان قرار بگیرد تا بتوانند به راحتی آنها را مشاهده و از آن پیروی کنند.

از این رو هرگونه کاهش و تغییر در سرعت‌های مجاز تعیین شده در ماده ۱۲۶ آیین نامه راهنمایی و رانندگی باید به وسیله تابلوهای ترافیکی به اطلاع رانندگان برسد.

همچنین شهرداری‌ها باید در شهرها و جاده‌های خارج از شهرها، با هماهنگی راهنمایی و رانندگی و پلیس راه و به کمک وزارت راه و ترابری، تابلوهایی را در محل شروع و پایان منطقه‌های محدودیت سرعت در تمام معابر مانند بزرگراه‌ها، خیابان‌های شریان اصلی و شریان فرعی و ورودی به بزرگراه‌ها نصب کند.

در مناطق و مکان‌هایی که میزان سرعت به وسیله تابلوها یا علائم راهنمایی و رانندگی مشخص نشده است سرعت مجاز برای رانندگان به صورت زیر اعلام می‌گردد؛

در شهرها و مناطق مسکونی این سرعت‌ها به صورت زیر می‌باشد:

اگر معابر شریانی درجه یک باشند میزان سرعت مجاز در آزادراه‌ها حداقل ۷۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر ۱۲۰ کیلومتر در ساعت می‌باشد و همچنین میزان سرعت در بزرگراه‌ها حداکثر ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تعریف می‌گردد.

در معابر شریانی درجه ۲ این سرعت‌ها به این صورت مطرح می‌شود، در خیابان‌های شریان اصلی حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت می‌باشد و در خیابان‌های شریان فرعی حداکثر سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت است. همچنین در معابر محلی و در میدان‌ها حداکثر سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت می‌باشد.

سرعت برای راه‌های بیرون شهری و مناطق غیر مسکونی به این صورت بیان می‌شود؛

در آزادراه‌ها حداقل سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر آن ۱۲۰ کیلومتر در ساعت تعیین می گردد و همچنین در بزرگراه‌ها حداکثر سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت می‌باشد.

در جاده‌ها اگر روز باشد حداکثر سرعت ۹۵ کیلومتر در ساعت و در شب‌ها حداکثر آن ۸۵ کیلومتر در ساعت می‌باشد.

حداکثر سرعت مجاز برای وسایل نقلیه موتوری در هر یک از خط‌های عبوری آزادراه‌ها با توجه به شرایط محل به وسیله علایم تعیین می‌شود.

تردد اتوبوس‌ها، مینی بوس‌ها و انواع بارکش ها به جز وانت‌ها در خط سوم سرعت آزاد راه‌های شهری و بین شهری ممنوع اعلام شده است.

تغییرات بعدی در میزان سرعت‌های اعلام شده در راه‌های بیرون شهر و مناطق غیر مسکونی از سوی وزارت راه و مسکن و شهرسازی اعلام می‌گردد.

بیشتر بزرگراه‌ها دارای خیابان‌های شریان‌های اصلی و همچنین اکثر جاده‌های کشور با استفاده از دوربین‌های ثبت تخلف مجهز شده‌اند. اما با گستردگی خودروهای لوکس وارداتی و پرسرعت، وضعیت سرعت در کشور نسبت به زمانی که خودروها از سیستم‌های قدیمی استفاده می‌کردند، تا حدی دستخوش تغییر بوده است.

با این اوصاف سرعت بیش از حد و عدم کنترل خودروها یکی از مهمترین و شایع‌ترین عوامل ایجاد تصادف و مرگ و میر در حادثه‌های ترافیکی می‌باشد. این در حالی است که در تمام کشورها از جمله کشور ایران رانندگی با خودرو، از ضوابطی تبعیت می‌کند که تعیین حداقل و حداکثر سرعت یکی از این ضوابط می‌باشد.

برای مثال در ایران حداقل سرعت رانندگی در آزادراه‌ ها برابر ۷۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت مجاز برای خودرو های سواری و وانت‌ها ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است و انواع اتوبوس‌ ها، مینی بوس‌ ها، تریلرها، کامیون‌ها و کامیونت‌ها برابر ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد.

در خیابان‌ های اصلی نیز حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت و در خیابان‌های فرعی این سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت است.

جهت دریافت نمونه سوالات آیین نامه می توانید با استفاده از لینک موجود در این صفحه نسبت به تهیه و مطالعه ی آن اقدام فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *